دیابت بارداری زمانی اتفاق می افتد که بدن نتواند انسولین مورد نیاز خود را در دوران بارداری تولید کند. افراد مبتلا به این عارضه در دوران بارداری دچار قند خون بالا می شوند.

دیابت بارداری چیست ؟

در دوران بارداری، سطح قند خون در برخی از افراد ممکن است افزایش یابد. این وضعیت به عنوان دیابت بارداری (GDM) شناخته می شود. دیابت بارداری معمولا بین هفته های ۲۴ و ۲۸ بارداری ایجاد می شود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) تخمین می زند که دیابت در ۲٪ تا ۱۴٪ بارداری در ایالات متحده رخ می دهد.

ابتلا به دیابت بارداری به این معنی نیست که قبل از بارداری خود دیابت داشته اید یا بعدا به آن دچار خواهید شد. اما ایجاد آن خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در آینده افزایش می دهد.

ابتلا به دیابت بارداری به این معنی نیست که قبل از بارداری خود دیابت داشته اید یا بعدا به آن دچار خواهید شد. اما می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در آینده افزایش دهد.

دیابت بارداری چیست

علائم قند بارداری چیست؟

دیابت بارداری معمولا علائمی ایجاد نمی کند. در صورت داشتن عوامل خطر خاص، پزشک ممکن است دیابت بارداری را مورد بررسی قرار دهد .

اگر علائمی را تجربه کردید، احتمالاً خفیف خواهند بود. علائم دیابت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

چه چیزی باعث قند بارداری می شود؟

دیابت بارداری زمانی رخ می دهد که بدن شما نتواند انسولین مورد نیاز خود را در دوران بارداری تولید کند. در طول بارداری، در بدن شما برخی از هورمون ها به مقدار زیادی تولید می شود ، از جمله:

چه چیزی باعث قند بارداری می شود

این هورمون ها بر جفت شما تأثیر می گذارد و به حفظ بارداری شما کمک می کند. با گذشت زمان، میزان این هورمون ها در بدن شما افزایش می یابد. بنابراین ممکن است بدن شما در برابر انسولین مقاومت کند، هورمونی که قند خون شما را تنظیم می کند.

انسولین باعث انتقال گلوکز از خون شما به سلول های بدن می شود، جایی که برای انرژی استفاده می شود. در بارداری، بدن شما به طور طبیعی کمی به انسولین مقاوم می شود، بنابراین گلوکز بیشتری در جریان خون شما برای انتقال به جنین در دسترس است.

اگر مقاومت به انسولین بیش از حد افزایش یابد، سطح گلوکز خون شما ممکن است به طور غیر طبیعی افزایش یابد که باعث دیابت بارداری می شود.

چه کسانی در معرض خطر دیابت در دوران بارداری هستند؟

عوامل زیر خطر ابتلا به دیابت بارداری را در شما افزایش می دهند :

قند بارداری خطرناکه

با این حال، در مطالعات، مشخص شده است که حتی در موارد BMI پایین در میان افرادی که آسیایی و اسپانیایی هستند، خطر ابتلا به دیابت بارداری افزایش می یابد.

علاوه بر این، اگرچه افراد رنگین پوست به طور نامتناسبی تحت تأثیر دیابت نوع ۲ قرار می گیرند، طبق CDC، زنان سیاه پوست غیر اسپانیایی بالاترین خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را بعد از دیابت بارداری نسبت به همه گروه های نژادی و قومی دارند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹، میزان ابتلا به دیابت بارداری در زنان آسیایی را با زنان با پیشینه‌های قومی دیگر در گروهی متشکل از ۵۵۶۲ زن که در مطالعه قبلی در لس‌آنجلس شرکت کرده بودند، مقایسه کرد. محققان همچنین به بررسی این موضوع پرداختند که آیا یکسان سازی فرهنگی (فرهنگ پذیری) تأثیری بر نتیجه دارد یا خیر.

هیچ یک از شرکت کنندگان قبل از بارداری دیابت نوع ۱ یا ۲ نداشتند. محققان عوامل خطر شناخته شده این بیماری را تنظیم کردند.

نتایج مطالعه میزان شیوع زیر را نشان داد:

علائم قند بارداری در ماه سوم

با این حال، مطالعاتی که در مورد دیابت بارداری بحث می کنند و تفاوت های نژادی و قومی را بررسی می کنند ، می تواند محدود باشد. تحقیقات بیشتری برای در نظر گرفتن عوامل محیطی، رفتاری، ژنتیکی، اجتماعی و اقتصادی و همچنین دسترسی به مراقبت های بهداشتی مورد نیاز است.

قند بارداری چگونه تشخیص داده می شود؟

انجمن دیابت آمریکا (ADA) پزشکان را تشویق می کند که معمولا افراد باردار را از نظر علائم دیابت بارداری غربالگری کنند.

اگر در ابتدای بارداری علائمی از دیابت و سطح قند خون بهینه در ابتدای بارداری خود ندارید، احتمالاً در هفته ۲۴ تا ۲۸ بارداری، پزشک شما را از نظر دیابت بارداری غربالگری می کند.

تست چالش گلوکز

برخی از پزشکان ممکن است با آزمایش چالش خوراکی گلوکز شروع کنند.

ابتدا محلول گلوکز می نوشید. بعد از ۱ ساعت، آزمایش خون می گیرید. اگر سطح قند خون شما بالا باشد، یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است یک آزمایش تحمل گلوکز خوراکی ۳ ساعته را انجام دهد. این تست دو مرحله ای در نظر گرفته می شود.

برخی از پزشکان آزمایش چالش گلوکز را به کلی نادیده می گیرند و فقط یک تست تحمل گلوکز ۲ ساعته انجام می دهند. این تست یک مرحله ای در نظر گرفته می شود.

تست چالش گلوکز برای قند بارداری

برخی از پزشکان آزمایش چالش گلوکز را به کلی نادیده می گیرند و فقط یک تست تحمل گلوکز ۲ ساعته انجام می دهند. این تست یک مرحله ای در نظر گرفته می شود.

تست ۱ مرحله ای

اگر هر یک از مقادیر قند خون زیر را داشته باشید، احتمالاً پزشک دیابت بارداری را تشخیص خواهد داد :

تست ۲ مرحله ای

تشخیص قند بارداری

اگر مقدار قند خون کمتر از ۱۳۵ میلی گرم در دسی لیتر باشد ، نتایج قابل قبول در نظر گرفته می شود و پزشک آزمایش دیگری تجویز نمی کند.

اگر سطح قند خون شما بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد، پزشک ممکن است آزمایش دوم را در روز متفاوتی تجویز کند. برش برای این محدوده ممکن است به عوامل خطر شما بستگی داشته باشد.

اگر حداقل دو مورد از مقادیر زیر را داشته باشید، پزشک احتمالاً دیابت بارداری را تشخیص می دهد:

دیابت بارداری باید چند باشد ؟

آیا باید نگران دیابت نوع ۱ و ۲ نیز باشم؟

بسیاری از افرادی که دیابت بارداری را تجربه می کنند، بعد از بارداری به دیابت نوع ۲ مبتلا می شوند. دو نوع دیگر دیابت وجود دارد:

کارشناسان در ابتدای بارداری به پزشکان توصیه می کنند که غربالگری دیابت نوع ۲ را انجام دهند. اگر فاکتورهای خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ دارید، احتمالاً پزشک در اولین ویزیت قبل از زایمان شما را از نظر این وضعیت بررسی می کند.

این عوامل خطر عبارتند از :

با توجه به منبع معتبر CDCT، یک فرد آفریقایی آمریکایی، اسپانیایی یا لاتین تبار، سرخپوست آمریکایی یا بومی آلاسکا بودن ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

داشتن فشار خون بالا در بارداری

آیا انواع مختلفی از قند بارداری وجود دارد؟

دیابت بارداری به دو دسته تقسیم می شود :

دیابت بارداری چگونه درمان می شود؟

اگر تشخیص دیابت بارداری دریافت کردید، برنامه درمانی شما به سطح قند خون شما در طول روز بستگی دارد.

در بیشتر موارد، پزشک به شما توصیه می کند قند خون خود را قبل و بعد از غذا آزمایش کنید. آنها همچنین توصیه می کنند که با داشتن یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی و ورزش منظم، وضعیت خود را مدیریت کنید.

توصیه می شود ۳۰ دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط را ۵ تا ۷ روز در هفته انجام دهید.

اگر پزشک شما را تشویق کند که سطح قند خون خود را کنترل کنید، ممکن است یک دستگاه مانیتورینگ گلوکز در اختیار شما قرار دهد.

همچنین ممکن است پزشک تا زمان زایمان برای شما تزریق انسولین تجویز کند. از آنها در مورد زمان بندی مناسب تزریق انسولین در رابطه با وعده های غذایی و ورزش بپرسید تا از افت قند خون جلوگیری کنید.

پزشک همچنین می تواند به شما بگوید که اگر سطح قند خون شما خیلی پایین بیاید یا به طور مداوم بالاتر از آنچه باید باشد، چه کاری انجام دهید.

برای درمان دیابت بارداری چه بخوریم؟

یک رژیم غذایی متعادل می تواند به مدیریت دیابت بارداری کمک کند. خصوصا ، افراد مبتلا به دیابت بارداری باید به مصرف کربوهیدرات، پروتئین و چربی خود توجه داشته باشند.متخصصان تغذیه برای کنترل قند بارداری داشتن یک برنامه غذایی مغذی را پیشنهاد می کنند.

برای درمان دیابت بارداری چه بخوریم؟

در صورت ابتلا به دیابت بارداری، ممکن است لازم باشد از مصرف برخی غذاها دوری کنید.

کربوهیدرات ها در قند بارداری

طبق بررسی های منابع معتبر و آکادمی تغذیه آمریکا به همه افراد باردار توصیه می کند که حداقل ۱۵۷ گرم کربوهیدرات و ۲۸ گرم فیبر در روز مصرف کنند.

برای افراد مبتلا به دیابت بارداری، کالج آمریکایی زنان و زایمان (ACOG) توصیه می کند به جای کربوهیدرات های ساده ، کربوهیدرات های پیچیده مصرف شود. به دلیل اینکه این کربوهیدرات ها آهسته تر هضم می شوند، احتمال تولید قند خون بالا کمتر است و ممکن است به کاهش مقاومت انسولین کمک کنند.

پزشک می تواند به شما کمک کند تا دقیقاً تعیین کنید چه مقدار کربوهیدرات باید در روز مصرف کنید.

گزینه های کربوهیدراتی برای ارتقاء سلامت می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

مصرف کربوهیدرات برای دیابت بارداری

تاثیر مصرف پروتئین در قند بارداری

مقدار توصیه شده رژیم غذایی پروتئین در سه ماهه بارداری متفاوت است و ممکن است بر اساس نیازهای فردی شما متفاوت باشد.

در طول سه ماهه اول بارداری، مقدار توصیه شده پروتئین حدود ۴۶ گرم منبع پروتئین در روز است. در سه ماهه دوم و سوم، حدود ۷۱ گرم در روز است.

منابع خوب پروتئین می تواند شامل موارد زیر باشد:

با این حال، نوع خاصی از ماهی‌ها به دلیل محتوای جیوه بالایی که دارند، از جمله ماهی تن و اره‌ماهی باید از آنها دوری کرد.

چربی سالم برای قند دوران بارداری

منابع سالم چربی می توانند مواد مغذی مانند ویتامین ها و مواد معدنی را تامین کنند. چربی های مفیدی که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید عبارتند از:

قند بارداری چه عوارضی به همراه دارد ؟

اگر دیابت بارداری به خوبی مدیریت یا درمان نشود، سطح قند خون ممکن است در طول بارداری شما بالاتر از آنچه باید باشد باقی بماند که می تواند منجر به عوارضی شود که بر سلامت شما و کودک قبل، حین و بعد از تولد تأثیر بگذارد.

عوارض دیابت بارداری

عوارضی که می تواند شما را تحت تاثیر قرار دهد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عوارضی که می تواند بر کودک شما تأثیر بگذارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

برای جلوگیری از این عوارض، می توانید اقداماتی را برای مدیریت دیابت بارداری خود انجام دهید. به عنوان مثال، در تمام معاینات مراقبت های دوران بارداری خود شرکت کنید و برنامه درمانی توصیه شده توسط پزشک را دنبال کنید.

چشم انداز افراد مبتلا به دیابت بارداری چیست؟

قند خون شما باید پس از زایمان به سطح معمولی بازگردد. اما ابتلا به دیابت بارداری خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در مراحل بعدی زندگی افزایش می دهد. پزشک ۶ تا ۱۲ هفته پس از تولد نوزاد و دوباره هر ۱ تا ۳ سال یکبار آزمایش دیابت شما را انجام می دهد.

راههای پیشگیری از دیابت بارداری

انجام اقداماتی برای پیشگیری از دیابت نوع ۲ نیز می تواند به جلوگیری از عوارض مرتبط کمک کند.

آیا می توان از دیابت بارداری پیشگیری کرد؟

پیشگیری کامل از دیابت بارداری امکان پذیر نیست. با این حال، تغییر سبک زندگی می تواند به کاهش خطر ابتلا به آن کمک کند.

اگر باردار هستید و یکی از عوامل خطر ابتلا به دیابت بارداری را دارید، سعی کنید یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و به طور منظم ورزش کنید. حتی فعالیت های سبک، مانند پیاده روی می تواند مفید باشد.

اگر قصد دارید در آینده نزدیک باردار شوید و اضافه وزن یا چاقی دارید، با پزشک در مورد راه هایی برای کاهش وزن ایمن در حین آمادگی برای بارداری صحبت کنید.

یک پزشک می تواند برنامه ای برای رسیدن به وزن ایده آل و حفظ آن به شما ارائه دهد. حتی مقداری کاهش وزن می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری کمک کند.

علاوه بر این، دنبال کردن مراقبت های دوران بارداری و ویزیت منظم توسط پزشک برای انجام غربالگری ها و ارزیابی های لازم در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد.

دیابت بارداری زمانی اتفاق می افتد که بدن نتواند انسولین مورد نیاز در دوران بارداری را تولید کند و در نتیجه قند خون بالا می رود.

اگر به دیابت بارداری مبتلا هستید، پزشک می تواند تغییراتی در رژیم غذایی شما همراه با نظارت بر قند خون برای کمک به مدیریت این بیماری تجویز کند. در برخی موارد ممکن است نیاز به تزریق انسولین داشته باشید.

در بسیاری از موارد، اگر در دوران بارداری به دیابت بارداری مبتلا هستید، پس از زایمان، قند خون شما باید به سطح معمول خود بازگردد. با این حال، ممکن است در آینده در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *