رگهای متورم و پیچ خورده به عنوان رگهای واریس شناخته می شوند و می توانند در زنان و مردان بروز کنند. تخمین زده می شود ۳۵ درصد از بزرگسالان ایالات متحده به واریس مبتلا هستند که معمولا بی ضرر است ، اما می تواند عوارض زیادی در سیستم گردش خون ایجاد کند. درمان واریس معمولا به دلایل زیبایی یا سلامتی انجام شود که شامل حذف یا بسته شدن رگهای آسیب دیده است.

علائم واریس در مردان چیست؟

علائم اصلی رگهای واریس در مردان رگهای برجسته ای است که معمولا در پایین پاها دیده می شود. جدا از ظاهر آنها ، رگهای واریس معمولا علائم دیگری ندارند.

علائم واریس در مردان

با این حال ، رگهای واریس در مردان گاهی اوقات می توانند علائم زیر را داشته باشند؟

علت واریس در مردان

زمانی رگهای واریس یا ( varicose vein ) ایجاد می شوند که رگها تحت فشار باشند. این ممکن است زمانی رخ دهد که دریچه های رگها یا سایر قسمت های آن ضعیف یا آسیب دیده باشند. در نتیجه باعث تجمع خون در رگها و باعث تورم آنها می شود.

عوامل خطر برای واریس در مردان

عوامل خاصی می توانند خطر ابتلا به واریس را افزایش دهند. این شامل:

  • سن
  • سابقه خانوادگی ابتلا به واریس
  • چاقی
  • شیوه زندگی کم تحرک
  • ایستادن به مدت طولانی بدون راه رفتن

علائم واریس در آقایان

آیا رگهای واریس خطرات یا عوارضی برای سلامتی به همراه دارد ؟

رگهای واریس می توانند بر ظاهر پاها تأثیر بگذارند بنابراین بیشتر افراد به دنبال درمان هستند. اما رگهای واریسی بزرگ یا فراوان می تواند برای سلامتی خطرناک باشند. در اینجا برخی از خطرات رگهای واریس در مردان ارائه شده است:

ترومبوز وریدی عمقی

رگهای واریس معمولا رگهای سطحی را تحت تأثیر قرار می دهند. اگر این رگ ها هنگام لمس کردن سفت و گرم باشند این بیماری فلبیت نامیده می شود. یک لخته (که به آن ترومبوز نیز گفته می شود) که در یک رگ سطحی با فلبیت تشکیل می شود ، معمولا هیچ خطر جدی برای سلامتی ایجاد نمی کند و به تنهایی برطرف می شود.

این لخته‌های خون در رگ های واریسی با ترومبوز ورید عمقی (DVT)، زمانی که لخته در رگ عمیق‌تری در ساق پا تشکیل می‌شود، متفاوت است. DVT می تواند حرکت کند و به ریه ها برسد ، جایی که به آمبولی ریه تبدیل می شود، جریان خون در ریه ها را مسدود می کند و توانایی بدن برای اکسیژن رسانی به خون را محدود می کند. برای آشنایی با ترومبوز وریدی عمقی فیلم زیر را مشاهده کنید :

زخم ساق پا

زخم ساق پا که در اثر واریس ایجاد می شود به عنوان زخم وریدی پا نیز شناخته می شود. این زخم ها زخم های باز هستند که به راحتی بهبود نمی یابند، زیرا جریان خون سالم در پاها توسط وریدهای متورم به خطر می افتد. زخم های پا اغلب در نزدیکی مچ پا ایجاد می شود.

زخم ناشی از واریس

سندرم مای- ترنر

یک بیماری نادر که در آن یک شریان در لگن ، ورید را فشرده می کند، سندرم مای-ترنر می تواند منجر به تشکیل لخته خون خطرناک شود. رگ های واریسی، زخم های وریدی و تورم در پای آسیب دیده از جمله علائم کلیدی سندرم مای-ترنر هستند.

واریس چگونه درمان می شود؟

سه گزینه درمانی اولیه برای واریس در مردان وجود دارد که همه آنها به طور کلی بی خطر و موثر هستند و دوره نقاهت کوتاهی دارند.

مسدود کردن رگ آسیب دیده

در این روش از لیزر برای واریس پا یا انرژی فرکانس رادیویی برای بستن ورید آسیب دیده استفاده می شود. این عمل به صورت سرپایی و با بیهوشی موضعی یا عمومی انجام می شود. مقداری کبودی و تغییر رنگ موقت پوست پس از عمل بسیار شایع است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان می دهد که مسدود کردن رگ آسیب دیده ممکن است ایمن تر و موثرتر از جراحی باشد.

اسکلروتراپی

یکی دیگر از روش های رایج برای درمان واریس در مردان و رگهای عنکبوتی اسکلروتراپی نام دارد که یک روش سرپایی با دوره نقاهت نسبتاً سریع است. با اسکلروتراپی، پزشک شما از یک سوزن بسیار ظریف برای تزریق محلول به ورید واریسی استفاده می کند که باعث کوچک شدن و بسته شدن آن می شود. تحقیقات، از جمله مطالعه سال ۲۰۱۸، نشان می‌دهد که محلول فوم، بر خلاف مایع (که بیشتر برای رگ‌های عنکبوتی استفاده می‌شود)، ممکن است عملکرد بهتری در کوچک کردن رگ‌های واریسی داشته باشد.

عمل جراحی

برای وریدهای واریسی بزرگتر یا عمیق تر، بهترین گزینه ممکن است جراحی برداشتن قسمت آسیب دیده رگ خونی باشد. یکی از روش‌های جراحی رایج – به نام بستن و برداشتن ورید – شامل بستن رگهای واریسی و برداشتن بخش‌هایی از وریدهای واریسی متورم است.

این عمل را می توان با روشی به نام برداشتن ورید ترکیب کرد، که در حال حاضر بیشتر با روش مسدود کردن رگهای آسیب دیده جایگزین شده است. عمل فلبکتومی روشی است که در آن وریدهای آسیب دیده از طریق برش های کوچک برداشته می شوند.

جراحی واریس در مردان

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید

اگر متوجه رگ های واریسی شدید، اما هیچ علامتی نداشتید، نیازی نیست به پزشک مراجعه کنید. در صورت نگرانی می توانید با پزشک خود صحبت کنید.

با این حال، اگر واریس با درد، بی‌حسی یا سایر ناراحتی‌ها همراه باشد، با پزشک یا متخصص عروق خود تماس بگیرید. به همین ترتیب، اگر متوجه زخم ها یا ضایعات روی پوست خود شدید که به خودی خود بهبود نمی یابند یا از بین نمی روند، یا تغییر رنگ پوست مشاهده کردید، با پزشک خود صحبت کنید.

ممکن است برای سلامتی شما خطر جدی وجود نداشته باشد، اما ارزش دارد که پزشک رگ های واریسی شما را ارزیابی کند و تشخیص دهد که آیا تصویربرداری یا سایر روش ها مناسب هستند یا خیر.

آیا مردان می توانند از واریس پیشگیری کنند؟

در حالی که همیشه نمی توان از واریس در مردان پیشگیری کرد، اما حفظ وزن در محدوده سالم می تواند در کاهش خطر ابتلا به واریس موثر باشد. سعی کنید فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید، که باعث افزایش گردش و جریان خون در رگ های شما می شود.

سعی کنید از ایستادن یا نشستن طولانی مدت در یک مکان خودداری کنید. تا آنجا که ممکن است تحرک داشته باشید و اگر نشسته اید، پاهای خود را بالاتر از سطح قلب قرار دهید. بالابودن پاها می تواند به افزایش جریان خون در رگ های شما کمک کند. همچنین ممکن است پزشک پوشیدن جوراب های فشاری را برای جلوگیری از واریس یا جلوگیری از بدتر شدن رگ های واریسی موجود توصیه کند.

مردان نیز به اندازه زنان در معرض ابتلا به واریس هستند، به خصوص مردانی که اضافه وزن دارند یا کم تحرک هستند. بیشتر رگهای واریسی تهدیدی برای سلامتی مردان ایجاد نمی‌کنند، اما می‌توانند علائمی ایجاد کنند که باید با پزشک خود مشورت کنید.

بسیاری از افراد مایلند رگ های واریسی خود را به دلایل زیبایی و سلامتی درمان کنند. چند گزینه مختلف برای مسدود کردن یا از بین بردن رگ های واریسی وجود دارد که همه آنها معمولاً مؤثر و بی خطر هستند و عوارض جانبی کمی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *