ماساژ اسکار : فیزیوتراپیست ها معمولا با ماساژ جای زخم به بازسازی اسکار ایجاد شده در بافت آسیب دیده کمک می کنند. این نوع فیزیوتراپی پس از تجربه آسیبی که منجر به تجمع بافت اسکار می شود انجام می شود ، از جمله:

  • عمل جراحی
  • شکستگی
  • آسیب های بافت نرم مانند رگ به رگ شدن
  • کشیدگی

این مقاله نحوه ایجاد بافت اسکار و تکنیک های مربوط به مدیریت آن را توضیح می دهد.

بافت اسکار چیست؟

کلاژن (پروتئینی که در ماهیچه ها، استخوان ها و سایر بافت ها یافت می شود) بافت اسکار را تشکیل می دهد. پس از آسیب، بدن شما کلاژن تولید می کند که به بافت سالم طبیعی تبدیل می شود.

کلاژن در شرایط معمولی و سالم برای استحکام بافت شما تولید می شود. با این حال، سلول های کلاژنی که در پاسخ به آسیب تشکیل می شوند، این کار را به طور تصادفی انجام می دهند. این لایه بندی پراکنده منجر به ایجاد بافت اسکار می شود.

بافت اسکار چیست ؟

بافت اسکار تقریباً در هر نقطه از بدن می تواند ایجاد شود. برخی از نمونه هایی از نحوه ظاهر شدن بافت اسکار عبارتند از:

  • بعد از جراحی : بافت اسکار در محل برش جراحی ایجاد می شود. به عنوان مثال، اگر عضلات و تاندون ها بریده یا ترمیم شوند، بافت اسکار در آنجا رشد می کند.
  • بعد از آسیب های عضلانی : در پارگی همسترینگ یا پارگی روتاتور کاف، بافت اسکار در عضله در حین بهبود ایجاد می شود.
  • بعد از شکستگی : بافت اسکار استخوانی که کالوس نامیده می شود، پس از شکستگی روی استخوان تشکیل می شود.

بافت اسکار روش معمول بدن برای التیام بافت های آسیب دیده است. بافت اسکار به مرور زمان بازسازی می شود و مانند بافت سالم به نظر می رسد.

آیا بافت اسکار دائمی است؟

بافت اسکار در بدن دائمی نیست. پس از تشکیل و بهبودی، جای زخم باید بازسازی شود.

بازسازی بخشی طبیعی روند درمان است که در طول آن، بدن شما بافت اسکار را بازسازی می‌کند که قوی تر و شبیه تر به بافت قبل از آسیب شود. این تنظیمات لازم است تا بافت جدید بتواند استرس و نیروهایی را تجربه کند که بدن معمولاً در یک روز تحمل می کند.

آیا بافت اسکار دائمی است ؟

فرآیند باسازی جای زخم

کشش و کشیدن ناحیه به فرآیند بازسازی کمک می کند. این کشش به کلاژن اجازه می دهد تا در یک راستا قرار بگیرد و به حالت عادی بازگردد.

بازسازی برای اطمینان از بازیابی محدوده طبیعی حرکت، قدرت و تحرک بافت آسیب دیده ضروری است. هنگامی که بافت اسکار به درستی بازسازی نشود، می تواند منجر به کاهش محدوده حرکتی و انقباضات مفصلی شود (کوتاه شدن و سفت شدن بافت که حرکت را دشوار می کند).

بازسازی زخم چقدر طول می کشد؟

سرعت بهبودی در هر فرد متفاوت است. به طور کلی، حدود شش تا هشت هفته طول می کشد تا بافت آسیب دیده به طور کامل بازسازی شود.

استفاده از کرم های ترمیم کننده زخم می تواند روند بهبودی زخم ، جراحات و سوختگی را تسریع بخشد و باعث بازسازی ، ترمیم ، تسکین و التیام پوست های آسیب دیده شود. شما می توانید تنها با یک کلیک کرم ترمیم کننده زخم را سفارش دهید و از شر جای بخیه ها و سوختگی راحت شوید.

بهبود اسکار با ماساژدرمانی

اگر بعد از جراحت یا جراحی دچار بافت اسکار شده اید، فیزیوتراپ شما (PT) ممکن است برای کمک به فرآیند بازسازی، یک ماساژ اسکار روی بافت آسیب دیده انجام دهد. آنها همچنین ممکن است به شما یا یکی از اعضای خانواده آموزش دهند که چگونه بافت اسکار را به درستی ماساژ دهید.

قبل از انجام ماساژ بافت اسکار حتماً با پزشک یا فیزیوتراپیست خود مشورت کنید تا از بهبود کامل زخم خود اطمینان حاصل کنید. ماساژ دادن جای زخمی که به طور کامل بهبود نیافته است می تواند به بافت اسکار در حال توسعه آسیب برساند و بهبود آن را به تاخیر بیندازد.

بهبود اسکار با ماساژ درمانی

علاوه بر این، ماساژ اسکاری که کاملا بهبود نیافته باشد می تواند باعث باز شدن زخم و ورود باکتری و عفونت ها در بدن شود که عوارض زیادی دارد.

به طور کلی، جای زخم باید کاملا بسته باشد و برای شروع ماساژ پوسته ای نداشته باشد. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی و فیزیوتراپیست شما باید جای زخم شما را قبل از شروع ماساژ اسکار ارزیابی کند.

اگر زخم یا برش باز دارید از روغن استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث عفونت شود.

ماساژ اصطکاکی متقاطع برای جای زخم

یکی از روش های موثر ماساژ اسکار، ماساژ اصطکاکی متقاطع یا اصطکاکی عرضی نام دارد. این تکنیک شامل استفاده از یک یا دو انگشت برای ماساژ در امتداد خط اسکار است.

این تکنیک به بازسازی جای زخم کمک می کند و همچنین تضمین می کند که رشته های کلاژن جای زخم به درستی تراز شده اند.

معمولا از ماساژ اصطکاکی متقاطع برای درمان موارد زیر استفاده می شود:

  • تاندونیت
  • کشیدگی های عضلانی
  • رگ به رگ شدن رباط

ماساژ اصطکاکی متقاطع برای جای زخم

این تکنیک به مدت پنج تا ۱۰ دقیقه انجام می شود. در صورت دستور انجام این کار، ممکن است بتوانید دو تا سه بار در روز ماساژ بافت اسکار را روی خود انجام دهید.

ماساژ آزاد سازی مایوفاشیال برای بهبود اسکار

آزادسازی مایوفاشیال (MFR) بافت اسکار و چسبندگی هایی که ممکن است همراه آن باشد را مدیریت می کند. این تکنیک شامل استفاده از دست ها برای ماساژ پوست و بافت های زیرین اطراف جای زخم است.

حرکات در این ماساژ آهسته هستند و مقدار نیرو معمولاً سبک است. فیزیوتراپیست شما می تواند محدودیت های بافتی به نام فاشیا را در جهات مختلف احساس کند. سپس می توانند برای بهبود حرکت در آن جهت های محدود کار کنند.

ماساژ اسکار با استفاده از ابزار

یک تکنیک نسبتاً جدید مورد استفاده در فیزیوتراپی، تحرک بافت نرم با کمک ابزار (IASTM) نام دارد. در این تکنیک از ابزارهای مخصوص فولاد ضد زنگ در اشکال و اندازه های مختلف برای ماساژ و حرکت بافت ها استفاده می شود. در این تکنیک از ابزار مخصوص برای “آزادسازی” بافت استفاده می شود.

با این حال، تحقیقات تا به امروز مورد قانع کننده ای برای اثربخشی ماساژ با استفاده از ابزار (IASTM) ارائه نکرده است.

ماساژ اسکار با استفاده از ابزار

تاثیر کشش در بهبود بافت اسکار

یکی دیگر از روش های استاندارد برای کمک به بازسازی بافت اسکار، تمرینات کششی و انعطاف پذیری است. کشش می تواند به بهبود حرکت بافت های آسیب دیده کمک کند.

اگر آسیب یا جراحی داشته اید، فیزیوتراپ شما احتمالاً هم ماساژ جای زخم و هم کشش را در برنامه توانبخشی شما قرار می دهد.

کشش بافت اسکار یک جزء ضروری در روند بهبودی آن است. اکثر فیزیوتراپیست ها تایید می کنند که کشش طولانی مدت و کم بار (کشش آهسته و متوسط که برای مدت طولانی نگه داشته می شود) برای کمک به بازسازی کامل بافت اسکار ضروری است.

مدیریت اسکار بعد از شکستگی

بافت اسکار موجود در استخوان کالوس نامیده می شود. به مدت چهار تا ۱۲ هفته پس از شکستگی ایجاد می شود.

اگردچار شکستگی استخوان شده اید و فیزیوتراپی را شروع کرده اید، درمانگر شما ممکن است بافت پوشاننده نزدیک کالوس را ماساژ دهد. این تکنیک به بازیابی حرکت طبیعی کمک می کند. اگر برای ترمیم استخوان شکسته تحت عمل جراحی قرار گرفته اید ، ماساژ اسکار بر روی برش ایجاد شده می تواند موثر باشد.

یکی دیگر از راه های بهبود تشکیل کالوس در استخوان، انجام تمرینات تحمل وزن است. استخوان در پاسخ به فشاری که به آن وارد می شود رشد می کند (قانون ولف)

آیا علم از ماساژ بافت اسکار پشتیبانی می کند؟

اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، برخی شواهد نشان می‌دهند که ماساژ ممکن است باعث تسکین درد متوسط تا قوی برای درمان جای زخم سوختگی شود. یک متاآنالیز در سال ۲۰۲۰ ماساژ را به عنوان نوعی مدیریت بافت اسکار فیزیکی مورد بررسی قرار داد. خصوصا تأثیر آن را در موارد زیر تحلیل کرد:

  • درد
  • رنگدانه
  • انعطاف پذیری (چقدر الاستیک اسکار است)
  • خارش زخم (خارش)
  • مساحت سطح
  • ضخامت اسکار

یک مطالعه انجام شده در متاآنالیز نشان داد که ماساژ ممکن است به طور قابل توجهی انعطاف پذیری اسکارهای سوختگی را بهبود بخشد. همچنین نشان داد که ماساژ درمانی ممکن است تاثیر متوسطی بر خارش جای زخم داشته باشد.

ماساژ اسکارهای سوختگی

دو مطالعه در متاآنالیز نشان دادند که ماساژ می تواند به کاهش ضخامت جای زخم کمک کند، اما دو مطالعه دیگر چنین نتیجه ای نداشتند. نویسندگان خاطرنشان کردند که طول درمان ماساژ (۳۰ دقیقه در مقابل ۵ دقیقه) ممکن است دلیل تفاوت در یافته‌ها باشد.

ماساژ بافت اسکار نوعی توانبخشی است که از کشیدن و کشش برای بازسازی بافت اسکار استفاده می کند. ماساژ اسکار به شما کمک می کند تا حرکت و قدرت را در بافت آسیب دیده خود به دست آورید.

فیزیوتراپیست ها از تکنیک های مختلفی در ماساژ اسکار استفاده می کنند. علاوه بر این، آنها ممکن است به شما آموزش دهند که چگونه تمرینات را به تنهایی و در خانه انجام دهید.

شواهد کمی برای حمایت از ماساژ اسکار وجود دارد، اما به این معنا نیست که کارایی ندارد. بسیاری از مردم دریافته اند که ماساژ اسکار به آنها کمک می کند که بهتر حرکت کنند.

برای ایمنی، زخم شما باید قبل از شروع ماساژ اسکار کاملاً بسته شود. بنابراین، قبل از دریافت ماساژ اسکار حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *