بارداری مولار زمانی اتفاق می افتد که جفت به طور طبیعی رشد نمی کند. در عوض با تشکیل یک تومور در رحم باعث می شود جفت به توده ای از کیسه های پر از مایع تبدیل شود که کیست نیز نامیده می شود. حدود ۱ مورد از هر ۱۰۰۰ بارداری (۰.۱ درصد) حاملگی مولار است.

این نوع بارداری دوام ندارد زیرا معمولا جفت نمی تواند باعث رشد و تغذیه نوزاد شود. در موارد نادر، ممکن است سلامتی مادر به خطر بیفتد.

حاملگی مولار را پوچ ، مول هیداتیفورم یا بیماری تروفوبلاستیک حاملگی نیز می نامند. شما می توانید این عارضه بارداری را داشته باشید حتی اگر قبلا یک بارداری معمولی داشته اید. و، خبر خوب اینکه شما می توانید یک بارداری کاملا طبیعی و موفق بعد از بارداری مولار داشته باشید.

حاملگی مولار ناقص و کامل چه تفاوتی با یکدیگر دارند ؟

دو نوع بارداری مولار وجود دارد. هر دو نتیجه یکسانی دارند، بنابراین یکی بهتر یا بدتر از دیگری نیست. هر دو نوع معمولاً خوش خیم هستند و باعث سرطان نمی شوند.

بارداری پوچ کامل زمانی اتفاق می افتد که فقط بافت جفت در رحم رشد کند و هیچ نشانه ای از جنین وجود ندارد.

در یک بارداری مولار جزئی، بافت جفت و مقداری بافت جنینی وجود دارد. اما بافت جنین ناقص است و هرگز نمی تواند به نوزاد تبدیل شود.

حاملگی مولار ناقص و کامل چه تفاوتی با یکدیگر دارند ؟

 

علت حاملگی مولار چیست ؟

شما نمی توانید کنترل کنید که آیا بارداری مولار دارید یا خیر. این ناشی از کاری نیست که شما انجام دادید. بارداری مولار ممکن است برای زنان با هر قومیت، سن و پیشینه ای اتفاق بیفتد.

گاهی اوقات به دلیل مخلوط شدن در سطح ژنتیکی – DNA – اتفاق می افتد. اکثر زنان صدها هزار تخمک حمل می کنند. ممکن است برخی از این موارد به درستی شکل نگیرد. آنها معمولا توسط بدن جذب می شوند و از کار افتاده خارج می شوند.

اما هر چند وقت یکبار یک تخمک ناقص (خالی) توسط یک اسپرم بارور می شود که به ژن های پدر ختم می شود و می تواند منجر به بارداری مولار شود.

به همین ترتیب، یک اسپرم ناقص – یا بیش از یک اسپرم – ممکن است یک تخمک خوب را بارور کند. که باز هم می تواند باعث بارداری پوچ شود.

فواید گن بارداری

 

خرید گن بارداری

عوامل موثر در حاملگی پوچ چیست ؟

برای بارداری مولار عوامل خطر متفاوتی وجود دارد. که شامل:

  • سن : اگرچه ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد، اما اگر کمتر از ۲۰ سال یا بیشتر از ۳۵ سال سن دارید، امکان بروز بارداری پوچ بیشتر است.
  • تاریخ : اگر در گذشته حاملگی مولار داشته اید، احتمال بارداری پوچ دیگری نیز وجود دارد. اما امکان بارداری موفق نیز وجود دارد.

عوامل موثر در بارداری مولار

 

علائم بارداری مولار چیست؟

” بارداری پوچ ” ممکن است در ابتدا شبیه یک بارداری معمولی باشد. با این حال، احتمالا علائم و نشانه‌های خاصی خواهید داشت که عارضه متفاوتی است.

  • خون ریزی : ممکن است در سه ماهه اول (تا ۱۳ هفته) خونریزی قرمز روشن تا قهوه ای تیره داشته باشید. اگر حاملگی مولار کامل داشته باشید این احتمال بیشتر است. خونریزی ممکن است دارای کیست های انگور مانند (لخته شدن بافت) باشد.
  • hCG بالا همراه با حالت تهوع و استفراغ شدید : هورمون hCG توسط جفت ساخته می شود که عامل تهوع و استفراغ در بسیاری از زنان باردار است. در بارداری مولار، ممکن است بافت جفت بیش از حد طبیعی باشد. سطوح بالاتر hCG ممکن است منجر به حالت تهوع و استفراغ شدید شود.
  • درد و فشار لگن : بافت ها در حاملگی مولار سریعتر از آنچه باید رشد می کنند، خصوصا در سه ماهه دوم بارداری که ممکن است معده شما برای آن مرحله اولیه بارداری خیلی بزرگ به نظر برسد. رشد سریع نیز می تواند باعث فشار و درد شود.

حتما بخوانید : بارداری خارج رحم چیست و درمان حاملگی خارج رحم چگونه است ؟

پزشک شما همچنین ممکن است علائم دیگری مانند:

  • فشار خون بالا
  • کم خونی (آهن کم)
  • پره اکلامپسی
  • کیست های تخمدان
  • پرکاری تیروئید

بارداری مولار چگونه تشخیص داده می شود؟

گاهی اوقات با مراجعه به سونوگرافی بارداری مولار تشخیص داده می شود. در مواقع دیگر، در صورت داشتن علائمی که ممکن است ناشی از حاملگی مولار باشد، پزشک آزمایش خون و اسکن را تجویز می کند.

تشخیص بارداری پوچ

 

سونوگرافی لگن حاملگی مولار معمولاً یک خوشه انگور مانند از عروق خونی و بافت را نشان می دهد. پزشک شما همچنین ممکن است تصویربرداری های دیگری مانند ام آر آی و سی تی اسکن را برای تایید تشخیص توصیه کند.

سطوح بالای hCG در خون ممکن است نشانه دهنده بارداری مولار باشد. اما برخی از حاملگی های مولار ممکن است سطح hCG را افزایش ندهند و سطح بالای آن نیز ممکن است ناشی از انواع دیگری از بارداری های استاندارد مانند دوقلو شدن باشد. به عبارت دیگر، پزشک شما حاملگی مولار را تنها بر اساس سطح hCG تشخیص نمی دهد.

گزینه های درمانی برای بارداری مولار چیست؟

بارداری مولار نمی تواند به یک بارداری طبیعی و سالم تبدیل شود. برای جلوگیری از عوارض آن باید تحت درمان قرار داشته باشید. تشخیص بارداری پوچ بعد از خبر خوش نتیجه مثبت بارداری می تواند واقعا سخت و دردناک باشد.

با درمان مناسب، شما می توانید بارداری موفق و نوزاد سالمی داشته باشید.

درمان شما ممکن است شامل یک یا چند مورد از گزینه های زیر باشد:

کورتاژ مولار

در کورتاژ پزشک حاملگی مولار را با گشاد کردن دهانه رحم و استفاده از وکیوم طبی بافت مضر را از بین می‌برد.

قبل از انجام این روش بیهوش خواهید شد. اگرچه کورتاژ گاهی اوقات به عنوان یک روش سرپایی در مطب پزشک برای شرایط دیگر انجام می شود، اما برای بارداری مولار باید در بیمارستان به عنوان یک جراحی بستری شوید.

داروهای شیمی درمانی

اگر حاملگی مولار شما در گروه پر خطر قرار داشته باشد – به دلیل احتمال سرطان یا به دلیل اینکه به هر دلیلی در دریافت مراقبت های مناسب مشکل داشته اید – ممکن است پس از کورتاژ، تحت درمان های شیمی درمانی قرار گیرید. اگر سطح hCG شما به مرور زمان کاهش نیابد، این احتمال بیشتر است.

شیمی درمانی در بارداری بچه خوره

 

هیسترکتومی

در جراحی هیسترکتومی کل رحم برداشته می شود. اگر نمی خواهید دوباره باردار شوید، ممکن است این گزینه را انتخاب کنید.

برای انجام این روش کاملاً بیهوش خواهید بود. هیسترکتومی درمان متداولی برای بارداری مولار نیست.

روگام برای بارداری پوچ

اگر Rh خون شما منفی باشد ، دارویی به نام RhoGAM را به عنوان بخشی از درمان خود دریافت خواهید کرد. که از عوارض مربوط به ایجاد آنتی بادی جلوگیری می کند. اگر گروه خونی شما -A-، O-، B یا -AB است در صورت اطمینان به پزشک خود اطلاع دهید.

مراقبت های بعد از درمان بارداری پوچ

بعد از برطرف شدن حاملگی مولار، به آزمایش خون و نظارت بیشتری نیاز خواهید داشت. از نبودن بافت مولی در رحم خود اطمینان حاصل کنید.

در موارد نادر، بافت مولار می تواند دوباره رشد کند و باعث ایجاد برخی از سرطان ها شود. پزشک سطح hCG شما را بررسی می کند و تا یک سال پس از درمان شما اسکن خواهید شد.

باز هم، سرطان های ناشی از حاملگی مولار نادر هستند. اکثر آنها نیز قابل درمان هستند و نرخ بقای آنها تا ۹۰ درصد امکان پذیر است. ممکن است برای برخی از سرطان ها به شیمی درمانی و پرتودرمانی نیاز داشته باشید.

مراقبت های بعد از بارداری مولار

 

چشم انداز بارداری مولار

اگر فکر می کنید باردار هستید، فورا به پزشک خود مراجعه کنید. مانند بسیاری از موارد، بهترین راه برای جلوگیری از عوارض حاملگی مولار تشخیص و درمان آن در اسرع وقت است.

پس از درمان، برای تمام قرارهای بعدی به پزشک مراجعه کنید.

بهتر است برای بارداری مجدد تا یک سال پس از درمان صبر کنید. به دلیل اینکه بارداری می تواند هر گونه عارضه نادر اما احتمالی بعد از بارداری مولار را پوشش دهد. اما با پزشک خود صحبت کنید – زیرا وضعیت شما منحصر بفرد است.

هنگامی که این عارضه کاملا برطرف شود ، احتمال باردار شدن مجدد و بچه دار شدن شما بی خطر خواهد بود.

همچنین بدانید که سرطان ها و عوارض ناشی از بارداری مولار بسیار نادر است. در واقع، دانشکده پزشکی پنسیلوانیا توصیه می‌کند که حاملگی‌های مولار قبلی یا سایرعوامل خطر برای ایجاد تومورهای سرطانی نباید در تنظیم خانواده نقشی داشته باشند.

بارداری مولار عارضه شایعی نیست ، اما ممکن است برای زنان در هر سن و زمینه ای اتفاق بیفتد. بارداری مولار می تواند یک تجربه طولانی و از نظر احساسی خسته کننده باشد.

دوره درمان و انتظار همچنین می تواند بر سلامت عاطفی، ذهنی و جسمی شما تأثیر بگذارد. لازم است برای از دست دادن هر نوع بارداری به روشی سالم وقت بگذارید.

از پزشک خود در مورد گروه های حمایتی سوال کنید. با سایر زنانی که بارداری پوچ را پشت سر گذاشته اند، تماس بگیرید. درمان و مشاوره می تواند به شما کمک کند در آینده ای نه چندان دور منتظر بارداری و نوزادی سالم باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *