متاستاز سرطان سینه به مغز سرطانی است که خارج از بافت پستان به مغز گسترش می یابد. پزشکان ممکن است از آن به عنوان سرطان پستان ثانویه در مغز یا متاستازهای مغزی یاد کنند.

هنگامی که سرطان به مغز سرایت می کند، امید به زندگی فرد به طور قابل توجهی کاهش می یابد. اما درمان می تواند طول عمر افراد را افزایش دهد و همچنین کیفیت زندگی آنها را در مواجهه با سرطان بهبود بخشد.

اگرچه سرطان سینه متاستاتیک در مغز در حال حاضر درمانی ندارد اما درمان می تواند به کنترل سرطان و طول عمر بیشتر افراد کمک کند.

در این مقاله، ما به چشم‌انداز و امید به زندگی برای افراد مبتلا به سرطان سینه متاستاتیک به مغز و همچنین مدیریت علائم و یافتن حمایت می‌پردازیم.

تعریف متاستاز مغزی در سرطان سینه

سرطان سینه متاستاتیک سرطان سینه ای است که در خارج از بافت پستان پخش می شود. حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد از افراد مبتلا به سرطان سینه به سرطان سینه متاستاتیک در مغز مبتلا می شوند.

 

متاستاز سرطان سینه به مغز چه علائمی دارد ؟

متاستاز سرطان سینه به مغز نوعی سرطان مرحله چهار است. پزشکان سرطان سینه را که به قسمت‌هایی از بدن دور از سینه‌ها گسترش یافته است به عنوان سرطان دوردست یاد می‌کنند.

بر اساس گزارش انجمن سرطان آمریکا، افراد مبتلا به سرطان که به نقاط دوردست متاستاز داده است، از جمله مغز، اما نه محدود به آن، نرخ بقای ۵ ساله ۲۸ درصدی دارند.

طول عمر متاستاز مغزی

سرطان سینه نرخ بقای نسبتاً بالایی دارد، اما میزان بقا پس از متاستاز سرطان سینه به مغز کاهش می یابد.

در بیشتر موارد، درمان این نوع سرطان سینه امکان پذیر است اما درمان نمی شود. میانگین نرخ بقای بدون درمان از ۲ تا ۲۷ ماه متغیر است. در صورت درمان سرطان سینه احتمال ابتلا به لنف ادم وجود دارد.

شانس زنده ماندن یک فرد، و همچنین مدت زمانی که ممکن است زنده بماند، به عوامل مختلفی بستگی دارد:

طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۸، سرطان سینه سه گانه منفی کمترین میزان بقا و همچنین میزان انتشار بالایی به مغز دارد.

افرادی که دارای جهش ژن BRCA1 هستند که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد، بیشتر در معرض ابتلا به این نوع سرطان هستند.

طبق مطالعه سال ۲۰۱۸، میزان بقای کلی ۴۱ درصد در یک سال و ۲۲ درصد در دو سال بود.

میزان بقا نیز به درمان بستگی دارد. حتی زمانی که سرطان قابل درمان نیست، درمان می تواند عمر فرد را طولانی کند.

پزشکان ممکن است از ارزیابی پیش آگهی درجه بندی شده برای تخمین مدت زمان زنده ماندن یک فرد استفاده کنند. این رقم سن، سلامت کلی و نوع فرعی سرطان سینه را در نظر می گیرد.

هر چه امتیاز کمتر باشد، بقای تخمین زده شده کوتاهتر است. نمرات ۰ تا ۱ نشان دهنده بقای حدود ۳ ماه و نمرات ۳.۵ تا ۴ میانگین بقای حدود ۲۵ ماه است.

طول عمر متاستاز مغزی

علت متاستاز سرطان سینه چیست ؟

سرطان سینه هنگامی که به مایع لنفاوی یا جریان خون می رسد متاستاز می دهد و به آن اجازه می دهد به سایر اندام ها سرایت کند.

در حالی که هر نوع سرطان سینه در صورت عدم درمان طولانی مدت می تواند متاستاز دهد، برخی عوامل خطر متاستاز را بیشتر می کنند:

نوع سرطان

سرطان سینه سه گانه منفی و HER2 مثبت بیشتر احتمال دارد به مغز متاستاز دهد.

زمان تشخیص

یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ با استفاده از پایگاه داده موسسه ملی سرطان نشان داد که ۰.۴۱٪ از افراد مبتلا به سرطان سینه تهاجمی در زمان تشخیص سرطان در مغز داشتند.

این نشان می دهد که سرطان در طول زمان به مغز گسترش می یابد، بنابراین تشخیص تاخیری ممکن است خطر یافتن سرطان در مغز را افزایش دهد.

سرطان چقدر تهاجمی است

سرطان هایی که سریعتر رشد می کنند ممکن است بیشتر به خارج از سینه گسترش یابند.

علائم سرطان متاستاتیک سینه در مغز

پزشک ممکن است بر اساس علائم یا به دلیل ابتلا به سرطان سینه بسیار تهاجمی، به متاستاز سرطان سینه در مغز فرد مشکوک شود.

علائم سرطان سینه متاستاتیک به مغز

در حالی که همه افراد مبتلا به سرطان سینه در مغز علائمی ندارند، برخی مشکلات عصبی مانند:

آیا متاستاز مغز درمان دارد ؟

سرطان سینه که به مغز سرایت کرده است معمولا قابل درمان نیست و درمان سرطان سینه متاستاتیک بر کنترل سرطان و حفظ بهترین کیفیت زندگی ممکن متمرکز است.

به معنای اینکه فرد باید بداند مزایای درمان با هدف افزایش طول عمر ممکن است با عوارض جانبی ناخوشایند و کیفیت پایین‌تر زندگی همراه باشد.

برخی از گزینه های درمانی عبارتند از :

آیا متاستاز مغزی درمان دارد ؟

همچنین درمان ممکن است شامل استراتژی هایی برای حمایت از فرد مبتلا به سرطان باشد که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

در پایان عمر یک فرد، برخی از افراد متوجه می شوند که آسایشگاه یا مراقبت تسکینی مقداری از درد را تسکین می دهد و به آنها احساس کنترل بر درمان خود می دهد.

مدیریت علائم متاستاز سرطان سینه به مغز

سرطان متاستاتیک در مغز می تواند علائم مختلفی از جمله مشکلات عصبی ایجاد کند.

درمان همچنین می تواند با علائم ناخوشایند مانند حالت تهوع، استفراغ، ریزش مو یا احساس بیماری شود. برخی از گزینه ها برای مدیریت علائم عبارتند از:

دارو

پزشکان می توانند داروهایی برای کمک به دردهای مرتبط با سرطان و کاهش علائم مربوط به درمان، مانند حالت تهوع، تجویز کنند. افراد همچنین می توانند از پزشک خود در مورد تغییرات رژیم غذایی برای رفع حالت تهوع سوال کنند.

حمایت اجتماعی

گروه های حمایتی و آموزش در مورد سرطان سینه متاستاتیک ممکن است به فرد کمک کند گزینه های خود را بهتر درک کند و از خود دفاع کند.

درمان

برخی از افراد تصور می کنند که تشخیص سرطان سخت باشد. یک درمانگر می تواند به فرد کمک کند تا با نگرانی های خود روبرو شود، نیازهای خود را شناسایی کند و برای آینده برنامه ریزی کند.

حمایت بیماران مبتلا به سرطان سینه

تغییر سبک زندگی

برخی از افراد ممکن است با تغییرات سبک زندگی خود تسکین یابند. ورزش ممکن است کمک کند، همانطور که برنامه کاری اصلاح شده یا مدرسه می تواند موثر باشد.

حمایت سرطان متاستاتیک سینه در مغز

نیازهای هر فرد متفاوت است. برخی از افراد ممکن است تشخیص خود را دلهره آور بدانند یا در مورد واقعیت های روزانه زندگی با سرطان سینه نگران باشند.

حمایت صحیح می تواند به فرد کمک کند تا نیازهای خود را بهتر درک کند، از خود دفاع کند و تا حد امکان خوب زندگی کند. گزینه های پشتیبانی می تواند شامل موارد زیر باشد:

یک گروه حمایتی پیدا کنید: افراد می توانند از پزشک خود بخواهند که آنها را به یک گروه حمایتی ارجاع دهد. برخی بیمارستان ها نیز گروه های حمایتی دارند.
پشتیبانی آنلاین را در نظر داشته باشید : گروه‌های پشتیبانی مجازی نیاز به سفر به مکان دیگر یا مراجعه به ارائه‌دهنده ندارند.
با یک وکیل ملاقات کنید تا در مورد نیازهای پایان زندگی صحبت کنید.
در مورد ملاحظات پایان زندگی با نزدیکان فرد صحبت کنید: الویت های فرد را برای مراقبت در خانه یا بیمارستان در نظر داشته باشید و اینکه آیا درمان تهاجمی را ترجیح می دهد یا خیر ؟

صحبت کردن با نزدیکان می تواند آنها را توانمند کند تا در صورت لزوم از طرف فرد مبتلا به سرطان تصمیم بگیرند.

سرطان سینه متاستاتیک معمولا قابل درمان نیست، اما درمان ها می توانند به طولانی شدن و بهبود کیفیت زندگی کمک کنند.

افراد ممکن است به این نتیجه برسند جمع آوری اطلاعات در مورد وضعیت خود به تدریج آسان تر است تا اینکه بخواهند برای همه چیز یکباره برنامه ریزی کنند.

مردم همچنین می توانند در مورد هر گونه نگرانی از جمله راحتی و کیفیت زندگی خود با متخصصان مراقبت های بهداشتی صحبت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *