در این روزها با شیوع بیماری کرونا و افزایش ارسال کالا توسط افراد پست به یکی از پرمشغله ترین سازمان ها تبدیل شده است. اما آیا تنها کرونا مسئول تاخیر در تحویل مرسولات است و یا علت دیگری دارد ؟

علت تاخیر در ارسال بسته ها

طبق تجربه یکی از دوستان برای ارسال بسته  از شهر اصفهان به تهران , بسته ای که در تاریخ ۸ بهمن ارسال شده در تاریخ ۲۵ بهمن برای توزیع به نامه رسان تحویل داده شده است ‌یعنی تاخیر در ارسال بسته ۱۷ روز بوده است !

تاخیر پست

 

در این مدت گله و شکایت های زیادی از تاخیرهای عجیب و غریب پست در مورد تحویل مرسولات دریافت کردیم . حتی در برخی موارد آنقدر فرآیند ارسال و دریافت کالا طول کشیده که بسیاری از کاربران  به دردسر افتاده اند. بنابراین با اتفاق این موارد شعار امن بودن , سریع و قابل اعتماد بودن ارسال کالا و مرسوله ها به چالش مواجه می شود.

ضدعفونی کردن کالاهای ارسالی

با بررسی منابع مختلف به مواردی رسیدیم که به نوعی شرایط کاری شرکت پست را توضیح می دهد .  مسئولین این اداره اعلام کرده بودند که هر مرسوله در ابتدای ورود به شرکت ملی پست ضد عفونی می‌شود که این ضدعفونی کردن می تواند باعث اتلاف وقت و تاخیر اندکی در ارسال کالا باشد.

اگر فرض کنیم که ضدعفونی کردن کالای ارسالی و همچنین بسته بندی آن حدودا ده دقیقه زمان نیاز داشته باشد آیا این همه تاخیر قابل توجیه است ؟

بیماری پرسنل

در برخی از مصاحبه ها مدیران عنوان کرده بودند که تعداد نیروی انسانی آن ها به دلیل ابتلا به کرونا کاهش یافته است.البته این حقیقت وجود دارد که فرد با ابتلا به کرونا به مدت ۱۴ روز نمی تواند به زندگی عادی خود بازگردد . اما آیا این تاخیرهای زیاد به دلیل نبود نیروی انسانی است.

البته لازم است بدانید که نامه رسان ها در شرکت ملی پست با عقد قرداد به صورت حجمی با پیمانکاری شرکت های تامین نیروی انسانی انجام می شود. بنابرین با ابتلای کارکنان به کرونا این شرکت ها برای جلوگیری از آسیب رسیدن به فرآیند کار خود و کاهش مبلغ دستمزد از نیروهای جایگزین استفاده می کنند.

پس با این اوصاف این عذر و بهانه های شرکت ملی پست معنایی ندارد و نباید آن را بپذیریم.

افزایش حجم کالاهای ارسالی به دلیل تقاضا و رویدادها

رویدادهای مختلف مانند کرونا یا جمعه سیاه می تواند باعث افزایش ارسال مرسولات و افزایش تقاضا برای استفاده از خدمات آن باشد. بنابراین با بروز این عوامل میانگین ارسال کالا ها در شرکت پست افزایش قابل توجهی دارد و می تواند باعث ایجاد تاخیر در ارسال بسته ها به مقصد موردنظر باشد.

معطل ماندن بسته ها در مبدا و مقصد

تعلل مرسولات در مبدا و مقصد یکی از نکات عجیب در شکایات و گزارش های کاربران است. به طوریکه بعضی از کاربران گزارش کرده اند که مرسولات آنها به مدت چند روز در مقصد باقی مانده یا حتی چند روز طول کشیده که بسته ارسالی از دفتر تحویل مرسوله به نامه رسان تحویل داده شود.

این موارد خلاصه ای از دلایل تاخیر مرسولات پستی طبق گزارش های دریافتی از کاربران است. در صورت داشتن تجربه ای جدید می توانید آن را با ما در اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *