سرطان سینه تهاجمی : سرطان سینه، که شایع ترین نوع سرطان در زنان است، یک بیماری واحد نیست. در واقع، انواع مختلفی از سرطان سینه وجود دارد. یکی از این موارد سرطان سینه تهاجمی است که در آن سلول های سرطانی به بافت های اطراف گسترش می یابند.

این مقاله سرطان تهاجمی سینه ، چگونگی تشخیص و گزینه‌های درمانی آن را با جزئیات کامل شرح می دهد.

سرطان سینه تهاجمی چیست؟

سرطان سینه اغلب در غدد تولید کننده شیر (لوبول ها که کیسه های کوچکی در داخل لوب ها هستند) یا مجاری شیر شروع می شود. زمانی که سلول های سرطانی در خارج از این نواحی و به بافت سالم پستان گسترش می یابند، به آن سرطان سینه تهاجمی گفته می شود.

اکثر سرطان های سینه تهاجمی هستند. در واقع، طبق گفته انجمن سرطان آمریکا، ۸۱ درصد سرطان های سینه یک نوع مهاجم هستند.

سرطان سینه تهاجمی چیست

سرطان پستان تهاجمی و مرحله بندی

وجود یا عدم وجود سلول های سرطانی مهاجم می تواند بر نحوه مرحله بندی سرطان سینه پس از تشخیص تأثیر بگذارد

اگر سرطان سینه در ناحیه شروع خود باقی بماند و به بافت سالم سینه گسترش نیابد، سرطان درجا نامیده می شود. همچنین ممکن است این سرطان سینه غیر تهاجمی یا سرطان سینه مرحله ۰ باشد.

هنگامی که سرطان مهاجم تشخیص داده شد، می توان آن را به عنوان مرحله ۱ تا ۴ درجه بندی کرد. بسیاری از این مراحل نیز دارای زیرمجموعه هستند.

چندین فاکتور همراه با سیستم مرحله بندی TNM در نظر گرفته می شود که برای سرطان تهاجمی پستان استفاده می شود. که شامل:

مراحل سرطان سینه تهاجمی

سایر عواملی که می توانند بر مرحله بندی تأثیر بگذارند عبارتند از:

انواع سرطان سینه تهاجمی

این سرطان سینه انواع مختلفی دارد. بیایید برخی از رایج ترین آنها را با جزئیات بیشتر بررسی کنیم.

کارسینوم مجرای مهاجم

به طور کلی کارسینوم مجرای مهاجم (IDC) شایع ترین نوع سرطان سینه است. همچنین حدود ۸۰ درصد از تمام تشخیص های سرطان سینه تهاجمی را تشکیل می دهد.

IDC در سلول های پوشاننده مجاری شیر شروع می شود. مجاری شیر لوله هایی در سینه هستند که شیر را از لوبول ها به نوک پستان می برند.

در IDC، سلول‌های سرطانی از دیواره‌های مجرای شیر جدا شده و در بافت اطراف سینه رشد می کنند. با گذشت زمان، IDC می تواند به غدد لنفاوی و سایر نواحی بدن گسترش یابد.

سرطان سینه کارسینوم مجرای مهاجم

کارسینوم لوبولار مهاجم

کارسینوم لوبولار مهاجم (ILC) دومین نوع شایع سرطان تهاجمی پستان است. حدود ۱۰ درصد از سرطان های تهاجمی پستان ILC هستند.

کارسینوم لوبولار مهاجم از لوبول ها شروع می شود که غدد شیری سینه هستند. در ILC، سلول های سرطانی از دیواره لوبول جدا شده و به بافت سینه همسایه می رسند. مانند کارسینوم مجرای مهاجم، ILC می تواند به سایر نواحی بدن نیز سرایت کند.

به دلیل نحوه رشد، تشخیص ILC گاهی از طریق روش های غربالگری مانند معاینه پستان یا ماموگرافی سینه دشوارتر است. همچنین این امکان وجود دارد که از هر ۵ زن، ۱ نفر ILC سرطانی داشته باشد که هر دو سینه را تحت تاثیر قرار می دهد.

انواع دیگری از سرطان تهاجمی پستان که کمتر شایع هستند شامل سرطان سینه التهابی و سرطان سینه منفی سه گانه است.

علاوه بر این، کارسینوم مجرای تهاجمی دارای چندین زیرگروه هستند که در مجموع، کمتر از ۵ درصد همه سرطان‌های سینه را تشکیل می‌دهند که بر اساس نحوه بررسی آنها در زیر میکروسکوپ توصیف می شوند و عبارتند از:

سرطان لوبولار تهاجمی

سرطان سینه تهاجمی چه علائمی دارد؟

این امکان وجود دارد که این سرطان سینه علائم قابل توجهی نداشته باشد. در این موارد، ممکن است در ابتدا از طریق تکنیک های غربالگری مانند ماموگرافی تشخیص داده شود.

در صورت داشتن علائم ، می تواند شامل موارد زیر باشد:

چگونه تشخیص داده می شود؟

آزمایش‌های مختلفی برای تشخیص سرطان سینه تهاجمی وجود دارد که شامل:

تشخیص سرطان سینه تهاجمی

در صورت تشخیص سرطان، آزمایش های بیشتری برای کمک به شناسایی سرطان و تعیین مرحله آن تجویز می شود که می تواند شامل موارد زیر باشد:

سرطان تهاجمی پستان چگونه درمان می شود؟

درمان سرطان سینه مهاجم به مرحله سرطان و همچنین عوامل دیگر بستگی دارد. بیایید رایج ترین گزینه های درمانی را بررسی کنیم.

عمل جراحی در سرطان پستان

بسیاری از زنان برای برداشتن سلول های سرطانی و غدد لنفاوی که سرطان به آنها گسترش یافته است، جراحی می کنند. نوع جراحی توصیه شده به مرحله سرطان و همچنین محل تومور بستگی دارد.

پرتو درمانی برای سرطان تهاجمی

پرتودرمانی از پرتوهای پرانرژی برای جلوگیری از رشد سلول های سرطانی استفاده می کند. این دارو می تواند به صورت خارجی یا داخلی (براکی تراپی) تجویز شود.

پرتو درمانی برای درمان سرطان تهاجمی

پرتودرمانی معمولا بعد از جراحی توصیه می شود. به این دلیل که می تواند به خلاص شدن از شر سلول های سرطانی که ممکن است در محل جراحی باقی مانده اند کمک کند.

درمان های سیستمیک برای سرطان تهاجمی سینه

درمان‌های سیستمیک، درمان‌هایی هستند که می‌توانند از طریق جریان خون شما حرکت کنند و بر قسمت‌های مختلف بدن شما تأثیر بگذارند. درمان های سیستمیک را می توان به صورت قرص یا انفوزیون تجویز کرد.

نمونه هایی از درمان های سیستمیک عبارتند از:

ممکن است قبل از جراحی برای کمک به کوچک کردن تومور، درمان های سیستمیک توصیه شود، به خصوص اگر تومور بزرگ باشد. به این درمان نئوادجوانت می گویند.

درمان های سیستمیک برای سرطان تهاجمی سینه

مانند پرتودرمانی، این درمان‌ها را می‌توان بعد از جراحی نیز استفاده کرد تا به حذف سلول‌های سرطانی باقی‌مانده که ممکن است هنوز در محل جراحی وجود داشته باشد، کمک کند. این درمان کمکی نامیده می شود.

از آنجایی که درمان های سیستمیک می توانند در سراسر بدن حرکت کنند، آنها گزینه اصلی درمان برای افرادی هستند که سرطان سینه متاستاتیک دارند.

تفاوت بین سرطان پستان تهاجمی و متاستاتیک چیست ؟

سرطان تهاجمی پستان به سرطانی اطلاق می شود که از بافت منشا خود به بافت سالم پستان گسترش یافته است. می تواند موضعی یا متاستاتیک باشد.

به عنوان مثال، اگر سرطانی که از مجاری شیر شروع شده است، از پوشش مجاری شیر عبور کند و به بافت سالم پستان گسترش یابد، به عنوان سرطان مهاجم در نظر گرفته می شود. با این حال، متاستاتیک نیست زیرا هنوز در ناحیه پستان است.

اگر سلول‌های سرطانی از تومور جدا شود و به نواحی دیگر بدن مانند کبد یا ریه‌ها گسترش یابد، سرطان اکنون متاستاتیک است. در این حالت سرطان سینه هم مهاجم و هم متاستاتیک است.

پیش آگهی سرطان سینه مهاجم چیست؟

نرخ بقای سرطان سینه نشان دهنده درصد افرادی است که به طور متوسط ۵ سال پس از تشخیص آنها زنده هستند.

با توجه به انجمن سرطان آمریکا، میزان بقای ۵ ساله سرطان سینه بر اساس میزان گسترش سرطان در زمان تشخیص تعیین می شود. برای مثال :

نرخ بقای ۵ ساله برای سرطان سینه

میزان گسترش سرطان سینه نرخ بقای ۵ ساله برای سرطان سینه
موضعی زمانی که سرطان پستان در سینه موضعی باقی بماند ۹۹ درصد
منطقه ای اگر سرطان سینه به غدد لنفاوی یا بافت های مجاور گسترش یافته باشد ۸۶ درصد
دور اگر سرطان سینه به بافت‌های دورتر بدن گسترش یافته باشد (متاستاز) ۲۸ درصد
به طور کلی سرطان سینه ۹۰ درصد

البته به یاد داشته باشید که این اعداد از تعداد زیادی از افراد مبتلا به سرطان سینه گرفته شده است. اگرچه این اعداد می توانند مفید باشند اما نمی توانند پیش بینی کنند که چه اتفاقی برای شما خواهد افتاد.

هر فردی متفاوت است. در حالی که عواملی مانند مرحله و ویژگی های سرطان مطمئناً روی چشم انداز تأثیر می گذارد، عوامل فردی مانند سن و سلامت کلی نیز مهم هستند. علاوه بر این، درمان‌های جدیدتر و مؤثرتر همچنان در حال توسعه هستند که به بهبود پیش‌آگهی سرطان سینه کمک می‌کند.

سرطان تهاجمی پستان زمانی است که سرطان از ناحیه ای که در آن شروع شده به بافت سالم پستان گسترش یابد. این نوع سرطان می تواند در پستان موضعی باشد یا می تواند به سایر نواحی بدن، چه در نزدیکی و چه دوردست گسترش یابد.

اکثر سرطان های سینه تهاجمی هستند. دو مورد از رایج ترین آنها کارسینوم مجرای مهاجم و کارسینوم لوبولار مهاجم است. انواع دیگری از سرطان تهاجمی سینه نیز وجود دارد که کمتر رایج است.

در صورت مشاهده هرگونه علائم احتمالی سرطان سینه، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی قرار ملاقات بگذارید. به طور کلی، زمانی که سرطان تهاجمی در پستان یا بافت های اطراف آن موضعی باقی بماند، چشم انداز آن بهتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *