IBS یا سندروم روده تحریرک پذیر

سندروم روده تحریک پذیر یا “آی بی اس” بیماری مزمنی است که روده بزرگ را تحت تاثیر قرار می دهد.

روده بزرگ با نام کولون نیز شناخته می شود که شامل روده کور، روده بالا رونده، روده عرضی، روده پایین رونده، سیگموئید، راست روده و کانال مقعد می شود. دیواره عضلانی روده، به صورت یکنواخت منقبض می شود و محتوای روده را به سمت راست روده حرکت می دهد که به آن “پریستالسیس” نیز گفته می شود. همانطور که می دانید، روده آب و مواد مغذی غذای نیمه هضم شده را جذب می کند. مواد زائد که همان مدفوع است در راست روده قرار می گیرند؛ تا با حرکات روده از طریق مقعد خارج شوند. با سندروم روده تحریک پذیر، انقباض عضلانی روده غیر عادی می شود.

در برخی بیماران، انقباض باعث می شود تا غذا خیلی سریع از روده بگذرند و روده زمان کافی برای جذب اکثر مایعات غذا را پیدا نمی کند که این وضعیت منجر به مدفوع آبکی و اسهال می شود.

در سایر بیماران، انقباض باعث می شود تا غذا بسیار آرام حرکت کند و در نتیجه روده نیز بیش از اندازه آب جذب می کند که این وضعیت نیز منجر به مدفوع سفت و یبوست می شود. علت حرکات غیر عادی روده هنوز مشخص نیست. با این حال اگر سندروم روده تحریک پذیر دارید، ممکن است روده شما به عواملی نظیر استرس (که روی اکثر افراد بی تاثیر است) بیش از سایرین حساس باشد. سایر علائم سندروم روده تحریک پذیر شامل درد و ناراحتی شکم، باد گلو، باد روده و دل پیچه می شود.

شما می توانید با تغییر عادت غذایی یا رژیم های غذایی مانند رژیم جنرال موتورز ، مدیریت استرس و مصرف داروها، سندروم روده تحریک پذیر را کنترل کنید. مصرف غذاها با فیبر بالا، باعث ایجاد مدفوع نرم تر و حجیم تر می شود که از انقباضات اسپاستیک روده بزرگ جلوگیری می کند. فیبر همچنین از یبوست جلوگیری می کند.

درمان های مدیریت استرس مثل هیپنوتراپی و یوگا به کاهش علائم کمک می کند.

پزشک نیز ممکن است دارو هایی را برای کنترل علائم تجویز کند مانند:

دارو های ضد یبوست (که باعث منظم تر شدن اجابت مزاج می شود)

دارو های ضد اسپاسم (که باعث کاهش درد شکم می شود)

دارو های آرامبخش و ضد افسردگی (که باعث کاهش اضطراب و بهبودی خُلق می شود)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *