اگر علائمی داشته باشید ، پزشک ممکن است برای شما ماموگرافی تجویز کند که به آن ماموگرافی تشخیصی گفته می شود.

بعد از انجام آزمایش، رادیولوژیست تصاویر را بررسی می کند و گزارشی به پزشک ارائه می دهد.

نتایج براساس سیستم داده و گزارش تصویربرداری سینه (BI-RADS) امتیاز ۰ تا ۶ دریافت می کند. این دسته‌ها به ارتباط نتایج کمک می‌کند و به رادیولوژیست اطلاع می‌دهد که در ویزیت‌های بعدی به دنبال چه چیزی باشد.

برای مشاهده نمونه تصاویر ماموگرافی و اطلاعات بیشتر در مورد تحلیل یافته های مختلف با ما همراه باشید.

بافت نرمال سینه

سینه ها حاوی چربی همراه با بافت فیبری و غده ای هستند. هر چه بافت فیبروگلندولار بیشتری داشته باشید، سینه های شما متراکم تر هستند. رادیولوژیست تراکم سینه شما را به چهار دسته تقسیم می کند:

  • کاملا چرب
  • نواحی پراکنده با تراکم فیبروگلاندولار
  • ناهمگن متراکم
  • فوق العاده متراکم

جواب ماموگرافی نرمال

 

هنگامی که سینه ها عمدتاً چرب باشند، بافت آن در ماموگرافی تیره و شفاف است. این امر برای تشخیص ناهنجاری‌ها بسیار آسان است به دلیل اینکه به رنگ سفید ظاهر می‌شوند.

بافت متراکم سینه در ماموگرافی سفید به نظر می رسد. تومورها و سایر توده ها نیز سفید به نظر می رسند، بنابراین تشخیص ناهنجاری ها کار سختی است. بسیاری از زنان سینه های متراکمی دارند اما معمولا تراکم سینه های شما با افزایش سن کمتر می شوند.

برخی از ایالت ها از ارائه دهندگان خدمات می خواهند تا زنان را از داشتن سینه های متراکم مطلع سازند. اگر شما چنین اعلانی دریافت کردید، به معنای داشتن سرطان یا ابتلا به سرطان در آینده نیست ، اگرچه ممکن است کمی در معرض خطر قرار داشته باشید.

شما می توانید سینه های متراکمی داشته باشید و همچنان نتیجه ماموگرافی شما منفی باشد. نتیجه منفی به این معنی است که هیچ چیز غیر طبیعی شناسایی نشده است ، هیچ اعوجاج، کلسیفیکاسیون یا توده‌ای وجود نداشت و سینه‌ها متقارن به نظر می‌رسند. امتیاز BI-RADS برای این مورد ۱ است.

کلسیفیکاسیون در ماموگرافی

رسوبات کلسیم در پستان را کلسیفیکاسیون سینه می گویند که وجود آنها در ماموگرافی بسیار شایع هستند، به خصوص اگر شما یائسه باشید. در صورت داشتن کلسیفیکاسیون ، به صورت لکه های سفید روی تصاویر نشان داده می شوند.

ماکروکلسیفیکاسیون ها مانند نقاط یا خطوط سفید بزرگ به نظر می رسند. آنها معمولا سرطانی نیستند. میکروکلسیفیکاسیون ها مانند لکه های سفید کوچکی هستند که معمولاً در کنار هم قرار می گیرند. بیشتر آنها غیر سرطانی هستند، اما گاهی اوقات می توانند نشانه اولیه سرطان باشند.

کلسیفیکاسیون در ماموگرافی

 

همچنین ممکن است یک نتیجه “احتمالا خوش خیم” با نمره ۳ داشته باشید. در واقع، ۹۸ درصد احتمال خوش خیم بودن این یافته وجود دارد. اما ممکن است از شما خواسته شود که ۶ ماه بعد یک ماموگرافی انجام دهید تا مشخص شود آیا چیزی تغییر می کند یا خیر.

بافت سینه فیبروکیستیک

تنها دلیل وجود توده در سینه شما سرطان نیست. بلکه فیبروز یا کیست می تواند علت ایجاد آن باشد.

فیبروز زمانی ایجاد می شود که سینه بافت فیبری زیادی داشته باشد. هنگامی که یک ناحیه فیبری را لمس می کنید، ممکن است احساس سفتی یا لاستیک مانند داشته باشید.

کیست ها ، کیسه های پر از مایعی هستند که دارای حاشیه صاف و کاملا مشخص هستند. اگر کیست به اندازه کافی بزرگ شود، می تواند باعث کشیدگی بافت سینه شما شود. وقتی کیست را احساس می کنید، معمولاً نرم، حساس و متحرک است.

تغییرات فیبروکیستیک بیشتر در طول سال های باروری شما رخ می دهد که ممکن است قبل از پریود شدن شما بیشتر قابل توجه باشند. مانند کلسیفیکاسیون، بافت فیبروکیستیک ممکن است دارای نمره ۲ BI-RADS یا ۳ باشد.

پزشک ممکن است بخواهد ماموگرافی یا سونوگرافی دیگری برای بررسی تغییرات فیبروکیستیک تجویز کند.

تومور سینه

تومور سرطانی سینه معمولاً شکل نامنظمی دارد. برخلاف کیست، تومورها سفت هستند و به راحتی حرکت نمی کنند. بیشتر تومورهای سرطانی نیز بدون درد هستند.

اگر رادیولوژیست توده مشکوکی را ببیند، به ماموگرافی شما نمره ۴ می دهد که به معنای وجود ناهنجاری است که می تواند سرطانی باشد یا خیر. آنها برای اطمینان از شما می خواهند که بیوپسی انجام دهید.

هنگامی که تصویر نشان دهنده یک تومور سرطانی باشد ، امتیاز ۵ دریافت می کند.به معنای اینکه رادیولوژیست معتقد است ۹۵ درصد احتمال سرطانی بودن تومور وجود دارد. برای تایید تشخیص نیاز به بیوپسی وجود دارد.

نمره ۶ تنها زمانی استفاده می شود که سرطانی بودن تومور قبلاً ثابت شده باشد. ماموگرافی با این امتیاز برای نظارت بر درمان سرطان سینه استفاده می شود.

پروتز سینه

اگر پروتز سینه دارید، همچنان باید ماموگرافی را برای غربالگری انجام دهید. حتی با ایمپلنت، ماموگرافی یک روش موثر برای غربالگری سرطان سینه است. اما یافتن ناهنجاری ها با ایمپلنت دشوارتر است. همچنین خطر پارگی ایمپلنت در طول ماموگرافی وجود دارد.

هنگام مراجعه برای ماموگرافی باید رادیولوژیست را از وجود ایمپلنت آگاه کنید . همچنین بپرسید که آیا رادیولوژیست تجربه انجام و خواندن ماموگرافی زنان دارای ایمپلنت را دارد یا خیر.

درک نمره BI-RADS شما

در مورد نمره BI-RADS خود با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند شما را از طریق نتایج راهنمایی کنند و توصیه هایی برای آزمایش ها یا درمان های بعدی ارائه دهند.
[table id=3 /]

میزان دقت ماموگرافی چقدر است؟

ماموگرافی می تواند ناهنجاری‌ها را قبل از اینکه شما بتوانید آنها را احساس کنید ، تشخیص دهد . شناسایی زودهنگام می تواند به شروع هر چه زودتر درمان و یا حتی جلوگیری از سرطان سینه کمک کند. سرطان سینه قبل از انتشار به خارج از سینه قابل درمان است.

با این حال، ماموگرافی می تواند نتایج منفی کاذب داشته باشد، به این معنی که برخی از سرطان ها را تشخیص نمی دهد. همچنین ممکن است نشان دهنده نتایج مثبت کاذب باشد که می تواند منجر به بیوپسی غیر ضروری یا سایر روش ها شود.

به طور کلی، میزان دقت ماموگرافی حدود ۸۷ درصد است.

مراجعه مجدد برای ماموگرافی

انجام مجدد ماموگرافی لزوماً به معنای ابتلا به سرطان نیست. به این معنی است که چیزی نیاز به بررسی دارد.

اگر نمره BI-RADS ماموگرافی شما صفر است و نیاز به انجام مجدد ماموگرافی باشد به این معنا است که تصویر ماموگرافی شما به اندازه کافی واضح نیست و خواندن و بررسی آن مشکل است.

نمره ۰ همچنین می تواند به معنای مقایسه نتایج قدیمی و فعلی برای بررسی تغییرات توسط رادیولوژیست باشد . اگر شما ماموگرافی های قبلی خود را در مرکز دیگری انجام داده باشید و در دسترس رادیولوژیست نباشد انجام مجدد ماموگرافی الزامی است.

در اینجا برخی از دلایلی که ممکن است با شما تماس گرفته شود ارائه شده است:

  • تصاویر بی کیفیت بودند.
  • رادیولوژیست منتظر نتایج ماموگرافی قبلی برای مقایسه است.
  • رادیولوژیست می‌خواهد کلسیفیکاسیون پستان، بافت فیبروکیستیک یا سایر توده‌های مشکوک را بررسی کند.
  • اگر مشکوک به سرطان باشد، پزشک آزمایش‌های بیشتری مانند سونوگرافی، MRI یا بیوپسی بافت را تجویز می‌کند.

چه زمانی برای ماموگرافی مناسب است ؟

دستورالعمل های غربالگری با پیشرفت تکنولوژی و با یادگیری بیشتر در مورد مزایا و خطرات ماموگرافی تغییر می کند. در حال حاضر کالج پزشکان آمریکا برنامه غربالگری زیر را برای زنان در معرض خطر متوسط توصیه می کند:

  • سن ۴۰ تا ۴۹ سال : شما باید با پزشک خود صحبت کنید تا تصمیم بگیرید که آیا ماموگرافی را قبل از ۵۰ سالگی شروع کنید یا خیر.
  • سن ۵۰ تا ۷۴ سال : شما باید یک سال در میان ماموگرافی انجام دهید.
  • ۷۵ سال و بالاتر : باید ماموگرافی را متوقف کنید.

انجمن سرطان آمریکا توصیه های متفاوتی دارد. آنها توصیه می کنند که زنان در سن ۴۰ سالگی باید با پزشک خود در مورد شروع ماموگرافی صحبت کنند و ماموگرافی سالانه را در سن ۴۵ سالگی شروع کنند. آنها همچنین پیشنهاد می کنند که زنان از سن ۵۵ سالگی یک سال در میان ماموگرافی را انجام دهند.

تا زمانی که سالم هستید و امید به زندگی ۱۰ سال یا بیشتر دارید، باید غربالگری سرطان سینه را ادامه دهید. اگر شما در معرض خطر بالای سرطان سینه هستید، ممکن است پزشک برنامه غربالگری متفاوت یا آزمایشات بیشتری توصیه کند.

در صورت مشاهده تغییراتی در سینه خود ، منتظرغربالگری ماموگرافی خود نباشید. فوراً با پزشک خود صحبت کنید.

اگر در مورد نتایج ماموگرافی خود سؤالی دارید، با پزشکی که آن را تجویز کرده صحبت کنید. اگر گزارش ماموگرافی شما به سینه های متراکم، کلسیفیکاسیون یا بافت فیبروکیستیک اشاره دارد، از پزشک خود بپرسید که به چه معناست و چه تاثیری روی شما دارد.

اگر علائم یا عوامل خطر شناخته شده سرطان سینه مانند سابقه خانوادگی این بیماری را دارید، حتماً ذکر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *