تاثیر استرس در واریس

تاثیر استرس بر واریس و چه ارتباطی بین واریس و استرس وجود دارد ؟

اگر در حال حاضر رگ‌های شما ضعیف باشد ، انتخاب‌های نامناسب می‌توانند باعث بدتر شدن رگ های واریسی شوند. امروز می‌خواهیم در مورد اینکه چرا استرس بر واریس تأثیر می‌گذارد و برای مدیریت بهتر آن چه کاری باید انجام دهید، صحبت می کنیم.

تاثیر استرس بر واریس

استرس چیز کوچکی نیست. اگر استرس درمان نشود، یک فرد سالم را به یک فرد ناسالم تبدیل می کند که از مشکلات روحی و جسمی رنج می برد. یکی از آن مشکلات فیزیکی می تواند خود را به صورت واریس نشان دهد.

اگرچه استرس به خودی خود باعث ایجاد واریس نمی شود، اما مطمئنا عادت هایی را ایجاد می کند که علائم آن تاثیر بدی روی واریس دارد. این دلیل در کنار بسیاری از دلایل دیگر باعث می شود که مدیریت استرس اهمیت زیادی داشته باشد. برخی از اثرات منفی استرس بر واریس و سلامتی رگها در ادامه ارائه شده است :

۱- استرس باعث ضعیف شدن جریان خون می شود

هنگامی که سطح استرس بالا باشد، فشار خون شما را افزایش می دهد. که به نوبه خود، فشار نامناسبی را بر دیواره سیاهرگ شما وارد می کند و می تواند تأثیر منفی بر گردش خون شما داشته باشد.

ضعیف شدن جریان خون با استرس

 

چرا تاثیر استرس بر واریس اهمیت دارد؟ بیایید نحوه تشکیل رگ های واریسی را بررسی کنیم. رگ های شما به طور معمول قادر به گردش خون در سراسر بدن شما هستند. با این حال، دریچه‌های رگ های ساق پا باید به سختی کار کنند، زیرا خون را در برابر گرانش به سمت بالا حرکت می‌دهند.

حتما بخوانید : علائم گردش خون ضعیف چیست و چه علتی دارد ؟

اگر دریچه‌های سیاهرگی ضعیف شوند یا آسیب ببینند، خون می‌تواند در سیاهرگ ها تجمع یابد و یک ورید واریسی تشکیل دهند. تجمع خون در رگها باعث احساس سنگینی، خارش، خستگی یا درد پا می شود و اگر فشار خون را نیز به آن اضافه کنیم ، این علائم ممکن است حتی بدتر از حد معمول احساس شوند.

۲- استرس می تواند باعث افزایش وزن شود

وقتی استرس دارید، بدنتان هورمون هایی ترشح می کند تا به شما در مقابله با این وضعیت کمک کند. سطح قند خون شما ممکن است افزایش یابد تا انرژی بیشتری به شما بدهد. ممکن است سطوح کورتیزول بالاتری داشته باشید، که به شما سیگنال می‌فرستد که برای حفظ انرژی به غذای بیشتری نیاز دارید. که در کوتاه مدت مشکلی ایجاد نمی کند.

گاهی اوقات کمی افزایش انرژی دقیقا همان چیزی است که ممکن است برای عبور از یک موقعیت استرس زا به آن نیاز داشته باشید. اما اگر استرس طولانی‌مدت باشد، سطح قند خون و کورتیزول شما افزایش می یابد و به شما می‌گوید که به غذای بیشتری نسبت به نیاز خود احتیاج دارید.

به همین دلیل است که سطوح بالای استرس می تواند باعث افزایش وزن شود که می تواند مشکل بزرگی برای سلامت رگهای شما باشد زیرا وزن اضافی به معنای فشار اضافی بر روی رگ ها است. اگر استرس دارید و مدام احساس گرسنگی می کنید، ممکن است تکنیک هایی برای کاهش استرس نیاز داشته باشید که در دراز مدت تاثیر خوبی در رگها و سلامت کلی بدن شما خواهد داشت.

تاثیر استرس در اضافه وزن

 

۳- استرس می تواند مانع پیشرفت زندگی سالم شود.

آیا برای سلامت رگ های خود هم اکنون انتخاب های بهتری داشته اید ؟ عالیه! تغییرات سبک زندگی، مانند ورزش بیشتر و گزینه‌های غذایی کم نمک، می‌تواند تاثیر خوبی در سلامت رگ های شما یا واریس داشته باشد.

با این حال، ممکن است متوجه شوید که با داشتن استرس زیاد انجام این انتخاب‌ها دشوار باشد. بنابراین رفتن به پیاده روی روزانه یا خرید مواد غذایی سالم ممکن است در مقایسه با سایر عوامل استرس زای زندگی الویت کمی داشته باشد. همانطور که دیدیم، اگر استرس به درستی مدیریت نشود باعث می شود که رگهای واریسی دردناک و ناراحت کننده باشند.

راههای مدیریت سطح استرس برای واریس چیست ؟

اکنون که با تاثیر استرس بر واریس آشنا شدید ، بیایید راه‌های مدیریت بهتر استرس را بررسی کنیم . دوری از موقعیت های استرس زا غیر ممکن است. همیشه استرس وجود خواهد داشت. اما زمانی که دائما تحت فشار هستیم، باید اقداماتی انجام دهیم تا مطمئن شویم که ذهن و بدن ما آسیب نمی بیند. در اینجا چند روش وجود دارد که می توانید برای مدیریت سطح استرس امتحان کنید.

بین کار و زندگی خود تعادل ایجاد کنید

کار یکی از رایج ترین عوامل استرس زا است. زمان محدود انجام کار و افزایش انتظارات می تواند زمان استراحت را از بین ببرد. با برنامه فعلی خود بررسی کنید و بپرسید که آیا واقعا یک کار باید خارج از ساعات کاری انجام شود یا خیر. اگر اینطور نیست، آن زمان را به خود اختصاص دهید. زمانی را صرف استراحت و وقت گذراندن با دوستان و خانواده کنید. کمی جدایی از کار می تواند در آرامش ذهن و بدن شما موثر باشد و تاثیر استرس بر واریس را کاهش می دهد.

بین کار و زندگی خود تعادل ایجاد کنید

 

روزانه ورزش کنید

ورزش نه تنها برای بهبود واریس مفید است، بلکه می تواند سطح استرس شما را نیز کاهش دهد! اشکال مختلف ورزش را امتحان کنید و یکی را پیدا کنید که واقعا از آن لذت می برید و می خواهید به طور منظم انجام دهید. ما یوگا، پیاده‌روی و شنا را به‌عنوان ورزش‌های خوب توصیه می‌کنیم که هم آرام‌کننده هستند و هم برای سلامت رگ‌های شما مفید هستند و تاثیر استرس بر واریس را کاهش می دهد.

یک روز را به تهیه غذا اختصاص دهید

همانطور که قبلاً گفتیم، سطوح بالای کورتیزول ناشی از استرس می تواند باعث پرخوری ما شود. شما می توانید با برنامه ریزی وعده های غذایی خود از این امر جلوگیری کنید. داشتن یک وعده غذایی بسته بندی شده و آماده به این معنی است که غذا چیزی نیست که باید در طول هفته نگران آن باشید. بنابراین در هنگام استرس و گرسنگی از قبل یک وعده غذایی سالم آماده خواهید داشت و تاثیر استرس بر واریس کاهش می یابد.

حتما بخوانید : رژیم غذایی برای واریس و برای درمان واریس چه بخوریم ؟

به دنبال درمان رگهای واریسی خود باشید

واریس ممکن است یک عامل استرس زا برای شما باشد. دردناک بودن رگهای واریسی امری طبیعی است. نشستن یا ایستادن طولانی مدت در طول روز کاری ممکن است درد را بدتر کند. پاهای بی قرار ممکن است شما را در شب بیدار نگه دارد. وجود رگ های واریسی حتی ممکن است باعث شود شما نسبت به ظاهر خود احساس خوبی نداشته باشید.

یک راه آسان برای مدیریت تاثیر استرس بر واریس وجود دارد: برای درمان واریس به یک متخصص مراجعه کنید. درمان تنها راه قطعی درمان واریس است تا بتوانید زندگی خود را بدون درد پا تجربه کنید. برای درمان به مرکزی مراجعه کنید که به مراقبت از رگ های واریسی تا حد امکان بدون استرس اختصاص دارد و برای گوش دادن به نگرانی های بیماران، پاسخ به سؤالات، و اطلاع رسانی کامل برنامه درمانی بیماران خود در هر مرحله، وقت صرف می کند.

در حالی که استرس می تواند تاثیر بدی در رگ های واریسی داشته باشد ، هر بیمار می تواند به راحتی با کاهش استرس از این عوارض جلوگیری کند. همانطور که برای اکثر افراد چالش برانگیز است، برخی از استراتژی های موثر وجود دارد که هر کسی می تواند از آنها پیروی کند.

هیچ کس واکنش خوبی نسبت به استرس نشان نمی دهد و استرس تاثیر بدی روی واریس دارد. اگر نگران هستید که استرس تاثیر نامناسبی بر رگ‌های شما داشته باشد، امروز به یک متخصص واجد شرایط مراجعه کنید تا در مورد وضعیت خود و تاثیر استرس بر واریس صحبت کنید و یک برنامه درمانی متناسب با نیازهای خاص خود داشته باشید.