زنانی که می دانند به سرطان سینه مبتلا هستند احتمالا نگران ایمنی شیردهی هستند و اینکه آیا درمان سرطان سینه می تواند بر کودک تأثیر بگذارد یا خیر.

در این مقاله ، ما اطلاعات بیشتری در مورد رابطه بین سرطان سینه و شیردهی , درمان آن و علائم سرطان سینه در شیردهی ارائه می دهیم.

حتما بخوانید : علائم سرطان – کاملترین روشهای غربالگری , خودآزمایی و معاینه پستان 

آیا امکان ابتلا به سرطان سینه در دوران شیردهی وجود دارد؟

ممکن است در زمان شیردهی مادر به سرطان پستان مبتلا شود ، اما بسیار نادر است. زنان شیرده ۳ درصد موارد سرطان پستان را تشکیل می دهند.

براساس موسسه ملی سرطان ، برخی تحقیقات نشان می دهد که خطر ابتلا به سرطان پستان در سالهای پس از بارداری و زایمان به طور موقت افزایش می یابد.

افزایش خطر ابتلا به سرطان ممکن است نتیجه تغییرات هورمونی در دوران بارداری باشد. با این حال ، به طور کلی ، شیردهی خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد ، به ویژه در زنان یائسه.

ماههای بارداری و شیردهی تعداد چرخه های قاعدگی زنان را در طول زندگی کاهش می دهد. در نتیجه  زنان کمتر در معرض هورمون هایی قرار می گیرند که می تواند خطر ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش دهد. بنابراین علائم سرطان سینه در دوران شیردهی کاهش می یابد.

با وجود کم خطر بودن ، در صورت نگرانی از سلامت سینه زنان باید با پزشک خود صحبت کنند.

عوامل مختلفی می تواند تشخیص بیماری سرطان سینه را برای زنان شیرده دشوار کند. این موارد شامل موارد زیر است:

  • مسائل ایجاد شده توسط شیردهی می تواند شباهت زیادی به علائم سرطان سینه دارد.
  • اگر یک خانم در هنگام شیردهی توده ای داشته باشد ممکن است پزشک تشخیص سرطان ندهد زیرا دلایل احتمالی دیگری نیز وجود دارد.
  • با انجام ماموگرافی و سونوگرافی پستان نتیجه مثبت کاذب یا بی نتیجه در طی شیردهی به دست می آید.

آیا امکان ابتلا به سرطان سینه در دوران شیردهی وجود دارد؟

 

علائم اولیه سرطان سینه

  • توده تنها نشانه سرطان سینه نیست. سایر علائم اولیه ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • ترشح از نوک سینه
  • درد پستان که برطرف نمی شود
  • تغییر در اندازه ، شکل یا اندازه پستان
  • قرمزی یا تیرگی پستان
  • جوش های خارش دار یا دردناک در نوک پستان
  • تورم یا گرمای سینه

علت وجود توده سینه در هنگام شیردهی

غیر از سرطان سینه عوامل دیگری وجود دارد که می تواند باعث ایجاد یک توده در سینه هنگام شیردهی شود. این شامل:

احتقان سینه

در هفته های ابتدایی شیردهی ، پر شدن بیش از حد سینه ها از شیر امری طبیعی است و باعث می شود احساس سنگینی و ناراحتی داشته باشید. این اصطلاحاً احتقان سینه نامیده می شود.

احتقان سینه در مراحل اولیه شیردهی طبیعی است اما برخی آن را از علائم سرطان سینه در شیردهی می دانند ، اما هر زمان که سینه ها به طور کامل تخلیه نشود ، ممکن است رخ دهد.

علائم احتقان سینه باید با خالی شدن آنها از بین برود. همچنین با سازگاری بدن زن با میزان نیاز کودک به شیر ، این شرایط ممکن است بهتر شود.

درمان لنف ادم و رهایی از ورم دست و پا بعد از سرطان

تب گیر، نمایندگی فروش گن فاجات Fajate کلمبیا مرکز خرید انواع گن بعد از جراحی زیبایی و لاغری با گارانتی اصالت کالا

انسداد مجاری

سلولهای ویژه ای در سینه ها , شیر را قبل از اینکه از مجاری کوچک به نوک پستانها برود , تولید می کنند. اگر تخلیه شیر خیلی کم باشد یا شیر غلیظ شود ، می تواند مجاری را مسدود کند و باعث محبوس شدن شیر در بافت سینه شود و یک توده زخم ایجاد کند. بنابراین برخی از مادران آن را از علائم سرطان سینه در شیردهی می دانند.

در بیشتر موارد ، شیردهی مکرر با شیر مادر ، ماساژ پستان و کمپرس گرم می تواند به باز شدن مجاری شاخه دار کمک کند.

ورم پستان

ورم سینه التهاب یا عفونت پستان است. به احتمال زیاد در پی گرفتگی یا انسداد مجاری اتفاق می افتد.

اگر شیر در سینه باقی بماند ، پروتئین های آن جمع شده و در نهایت به بافت های اطراف سینه نشت می کنند.

علاوه بر یک توده ، ورم سینه می تواند باعث ایجاد علائم زیر شود :

  • قرمزی روی سینه
  • تب
  • لرزیدن
  • احساس ناخوشی

در صورت داشتن ورم سینه باید به شیر دادن ادامه داده شود. شیردهی می تواند به تخلیه شیر باقیمانده در بافت ها کمک کند ، که بهترین راه برای تسکین علائم است.

علت وجود توده سینه در هنگام شیردهی 

 

آبسه

آبسه یک عارضه نادر اما خطرناک ناشی از ورم سینه درمان نشده است. این یکی از راههای مقابله بدن با عفونت برای جلوگیری از گسترش آن در سراسر بدن است.

مرکز یک آبسه شامل یک بسته از چرک و باکتری است. پس از تشکیل آبسه ، بافت آلوده در مرکز نمی تواند گسترش یابد و ممکن است با علائم سرطان سینه در شیردهی اشتباه گرفته شود.

آبسه به مراقبت های پزشکی فوری نیاز دارد و درمان آن شامل تخلیه و آنتی بیوتیک است. هر کسی که فکر می کند ممکن است دچار آبسه شود باید در اسرع وقت با پزشک صحبت کند.

کیست

کیست های کوچک که به گالاکتوسل معروف هستند ، گاهی اوقات می توانند در پستان ایجاد شوند. آنها حاوی شیر هستند و ممکن است بسته به میزان شیر موجود در پستان ، بیایند و بروند.

این توده های کوچک معمولاً دردناک نیستند و با کامل شدن دوره شیردهی از بین می روند.

در صورت داشتن توده سینه چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم ؟

در بیشتر موارد ، توده های پستان در زنان شیرده سرطانی نیستند و جای نگرانی نیست.

با این حال ، یک زن با داشتن توده با مشخصات زیر باید به پزشک خود مراجعه کند:

  • از بین نمی رود.
  • همچنان رشد می کند.
  • فشار دادن آن باعث نمی شود که درون بافت پستان حرکت کند.
  • این باعث می شود تا پوست فرورفته یا شبیه پوست پرتقال شود.
  • زن همچنین در صورت نگرانی در مورد سلامت پستان خود باید به پزشک خود مراجعه کند.

چگونه سرطان پستان تشخیص داده می شود ?

اگر پزشک شما به سرطان پستان و علائم سرطان سینه در شیردهی مشکوک باشد ، آزمایش های خاصی را برای تشخیص انجام می دهد. ماموگرافی یا سونوگرافی می تواند تصاویری از توده را فراهم کند و به پزشک کمک کند تا تشخیص دهد توده مشکوک است یا خیر.

همچنین ممکن است به بیوپسی نیاز داشته باشید که شامل برداشتن یک نمونه کوچک از توده برای آزمایش سرطان است.

اگر شیرده هستید ، ممکن است یک رادیولوژیست برای خواندن ماموگرام مشکل بیشتری داشته باشد. ممکن است پزشک قبل از انجام آزمایش های تشخیصی توصیه کند که شیردهی را قطع کنید ، اما این توصیه تا حدودی بحث برانگیز است.

اکثر خانم ها می توانند در حین شیردهی به کودک روش های غربالگری مانند ماموگرافی ، نمونه برداری از سوزن و حتی انواع خاصی از جراحی ها را انجام دهند. هنگام دریافت آزمایشات تشخیصی ، در مورد مزایا و خطرات شیردهی با پزشک خود صحبت کنید.

اگر خانمی سرطان پستان دارد می تواند شیر بدهد ؟

در بیشتر موارد ، پزشک توصیه می کند که یک زن پس از تشخیص سرطان پستان ، شیردهی را متوقف کند.

بسیاری از درمان های سرطان سینه می توانند بر میزان شیر زنان تأثیر بگذارند یا بر کودک تأثیر منفی داشته باشد.

پزشک به شما کمک می کند تا مشخص شود کدام روش درمانی برای یک فرد مبتلا به سرطان پستان بهتر است ، زیرا این ممکن برای افراد مختلف متفاوت باشد.

اگر خانمی سرطان پستان دارد می تواند شیر بدهد ؟

 

درمان های احتمالی عبارتند از:

۱- جراحی : برای از بین بردن توده یا رشد سرطانی ممکن است جراحی لازم باشد. در بعضی موارد ، این می تواند شامل ماستکتومی (برداشتن پستان) یا ماستکتومی مضاعف (برداشتن هر دو پستان) باشد. میزان جراحی مشخص خواهد کرد که آیا فرد می تواند شیردهی را ادامه دهد یا خیر.

۲- شیمی درمانی : در شیمی درمانی از داروهای قوی برای از بین بردن سلولهای سرطانی در بدن استفاده می شود. زنانی که شیمی درمانی می کنند باید شیردهی را قطع کنند.

۳- رادیوتراپی : بعضی از خانمهایی که تحت پرتودرمانی هستند ، بسته به نوع خاص درمان ، ممکن است بتوانند شیردهی را ادامه دهند. یک پزشک قادر خواهد بود خطرات را توضیح دهد تا به فرد اجازه دهد آگاهانه تصمیم بگیرد.

حتما بخوانید : رادیوتراپی یا اشعه درمانی چیست ؟ 

حمایت عاطفی با داشتن علائم سرطان سینه در شیردهی

هنگام تشخیص سرطان پستان ، تصمیمات زیادی برای تصمیم گیری وجود دارد. انتخاب برای قطع یا ادامه شیردهی ممکن است یک انتخاب دشوار باشد.

اگر تصمیم دارید شیردهی خود را ادامه دهید ، ممکن است بخواهید یک متخصص شیردهی پیدا کنید تا در کنار آمدن با هر چالشی به شما کمک کند. کمک به حمایت عاطفی نیز می تواند به شما کمک کند تا تشخیص خود را مدیریت کنید.

برای ایجاد یک سیستم پشتیبانی ، از خانواده ، دوستان و یک تیم پزشکی خوب استفاده کنید. همچنین ممکن است بخواهید در یک گروه پشتیبانی حضوری یا آنلاین با دیگران ارتباط برقرار کنید. شیردهی مادر در حین درمان سرطان ممکن است امکان پذیر باشد ، اما لازم است قبل و در طی مراحل درمان با پزشک صحبت کنید.

ابتلا به سرطان پستان هنگام شیردهی نادر است ، اما ممکن است. زنان در صورت نگرانی در مورد سینه نباید مراجعه به پزشک را از خود دریغ کنند.

در صورت تشخیص سرطان سینه ، زن باید گزینه های خود را با پزشک در میان بگذارد ، از جمله اینکه آیا می تواند به شیر دادن ادامه دهد یا نه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *