در حال حاضر گزارش شده است که ۵۲٪ از زنان و ۴۳٪ از مردان در هیچ فعالیت ورزشی یا اوقات فراعتی شرکت نمی کنند. به این واقعیت اضافه كنید كه تقریبا ۸۶٪ کارمندان در مشاغل تمام وقت خود نشسته اند و شما جمعیتی دارید كه تقریبا هیچ ورزش انجام نمی دهند.

در عوض ، ما با دستگاه های دیجیتال خود ، تلویزیون تماشا می کنیم ، یا نشسته ایم و غذا می خوریم – همه اینها به چاقی و بیماری های قلبی و همچنین رگ های واریسی و عنکبوتی منجر می شود. در این مقاله می خواهیم با درمان واریس پا با ورزش آشنا شوید.

بهترین ورزش برای درمان واریس پا

یک مطالعه اخیرا نشان داده است که افراد کم تحرک ۱۴۷ درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند. این ترسناک است ، با توجه به اینکه افراد بالغ به طور متوسط ۵۰ تا ۶۰ درصد از وقت خود را صرف کارهای کم تحرک می کنند. بنابراین یک برنامه ورزشی جامع علاوه بر جلوگیری از رگ های واریسی ، به شما در حفظ وزن سالم و جلوگیری از بیماری های قلبی و سایر بیماری های مزمن نیز کمک خواهد کرد. شما مجبور نیستید ساعتها در باشگاه ورزش کنید. حتی چند دقیقه  یا هر نیم ساعت ورزش می تواند به شما در پمپاژ خون و تقویت ماهیچه های پا کمک کند و از رگ های شما حمایت کند , بدن شما را متناسب نگه دارد و در درمان واریس پا موثر باشد.

بهترین ورزش برای واریس

اگر می خواهید بدانید که چگونه می توانید از بروز واریس پا جلوگیری کنید ، به نمونه هایی از بهترین ورزش ها برای واریس و سلامتی نگاهی بیندازید.

حتما بخوانید : راه های درمان واریس

۱- پیاده روی

پیاده روی ساده ترین تمرین است زیرا نیازی به تجهیزات خاصی ندارد. این یکی از ورزش های خوب برای واریس است زیرا بسیار ساده است. اگر در نزدیکی ساحل یا یک پارک چمن زندگی می کنید ، می توانید آن را پابرهنه نیز امتحان کنید. آسان ترین کار این است که اگر در یک دفتر کار می کنید از جای خود بلند شوید و در اطراف محل کار یا حتی در محیط ساختمان خود قدم بزنید. یک تایمر را روی تلفن یا رایانه خود تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند که برای حداکثر کارایی هر نیم ساعت یا همین حدود این کار را انجام دهید. پیاده روی کوتاه مدت ۵ دقیقه ای هر ۳۰ دقیقه می تواند موثرتر از پیاده روی روزانه برای سلامتی رگ ها و درمان واریس پا باشد ، بنابراین نگران نباشید که زمان زیادی برای ورزش کردن ندارید.

درمان واریس پا با ورزش

 

۲- حرکت درجا برای درمان واریس پا

اگر در یک میز کار مشغول به کار هستید و نمی توانید هر نیم ساعت بدون تحمل نگاه های خیره کننده کنجکاو بیرون از منزل یا حتی اطراف دفتر بروید ، فقط کافی است در کنار میز خود حرکت درجا را انجام دهید. حرکت درجا همچنان باعث پمپاژ قلب و گردش خون می شود و یکی از ورزش های خوب برای واریس است . برای حداکثر کارایی برای قلب و عروق ، زانوهای خود را بالاتر بیاورید و دستان خود را بچرخانید. اگر احساس می کنید که به یک چالش احتیاج دارید ، می توانید در هنگام درجا زدن ، وزنه ای سبک در هر دو دست بگیرید و حرکت جلوبازو یا حرکت پرس بالای سر را انجام دهید.

۳- حرکت ساق پا

اگر زمان زیادی را پشت میز می گذرانید یا مدت طولانی با هواپیما یا وسایل حمل و نقل عمومی سفر می کنید ، این ورزش آسان را برای سفت شدن و تقویت عضلات ساق پا امتحان کنید. پاها را صاف روی زمین قرار دهید ، سپس انگشتان پا را به آرامی بالا بیاورید ، و عضله ساق پا را کش دهید. اکنون ، انگشتان پا را به زمین پایین آورده و پاشنه خود را بالا بیاورید ، برای ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه تکرار کنید.

بهترین ورزش برای درمان واریس

 

۴- دویدن برای درمان واریس پا

یکی از ورزش های خوب برای واریس ، دویدن یک تقویت کننده گردش خون خارق العاده است – و برای بالا بردن ضربان قلب و جریان خون شما زمان زیادی نمی برد. حتی ۲۰ دقیقه آهسته دویدن صبح یا وقت ناهار می تواند برای تقویت عضله و قلب شما مفید باشد. دویدن تاثیر زیادی دارد ، بنابراین اگر مشکلات مفصلی یا سایر محدودیت های جسمی دارید ، قبل از شروع برنامه در حال اجرا با پزشک خود مشورت کنید.

۵- دوچرخه سواری

دوچرخه سواری یکی از بهترین ورزش ها برای واریس است. دوچرخه سواری نه تنها تاثیر زیادی دارد ، بلکه یک روش عالی برای تقویت عضلات پا و ساق پا و حمایت رگهای شما است. می توانید دوچرخه خود را برای گردش به اطراف محل زندگی خود ببرید ، یا یک دوچرخه ثابت ورزشی بگیرید و با آرامش در خانه یا سالن بدنسازی سوار شوید. دوچرخه سواری یکی از راه های درمان واریس پا با ورزش است. می توانید از مزایای دوچرخه سواری حتی بدون دوچرخه بهره مند شوید – فقط روی یک حوله یا تشک دراز بکشید و در هوا به پای خود رکاب بزنید. این کار را تا جایی که می توانید در فواصل یک دقیقه ای با ۱۵ ثانیه استراحت انجام دهید. مانند تمام ورزش های اروبیک از نوشیدن آب غافل نشوید.

دوچرخه سواری

 

۶- حرکت انگشتان پا

همانند حرکت ساق پا ، خم کردن انگشت پا یک تمرین ساده است که می توان در هر مکانی انجام دهید. در خانه ، روی زمین دراز بکشید و پاهای خود را در مقابل خود قرار دهید. انگشتان پا را تا آنجا که می توانید به جلو ببرید ، سپس به عقب برگردانید. این کار را به صورت ریتمیک و هر بار ۲۰ بار انجام دهید. این حرکت می تواند یکی از ورزش های خوب برای واریس باشد.

۷- بالا آورن پاشنه و پنجه

هیچ چیز ساده تر از این ورزش نمی تواند باعث تقویت ساق پا , جلوگیری از گرفتگی پا و اسپاسم عضله در پا شود. برای انجام این کار ، روی نوک انگشتان خود بایستید ، مکث کنید ، سپس پاشنه های خود را روی زمین پایین بیاورید. تکرار کنید تا خسته شوید و می تواند در درمان واریس پا موثر باشد.

درمان واریس پا با ورزش

 

۸- اسکوات

اسکوات بسیار آسان است به طوری که می توانید این حرکت را در خلوت اتاق یا محل کار خود انجام دهید. اگر در خانه هستید ، می توانید هنگام تلفن زدن ، هنگام آشپزی یا حتی تماشای تلویزیون حرکت اسکوات را انجام دهید. برای انجام یک حرکت اسکوات مناسب پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید.حالا ، به آرامی باسن خود را پایین بیاورید ، انگار می خواهید روی صندلی بنشینید. پشت خود را صاف و سر را به سمت جلو قرار دهید.هنگامی که به موقعیت نشسته رسیدید ، روند را به آرامی معکوس کنید تا اینکه دوباره بایستید. اگر به پشتیبانی بیشتری نیاز دارید ، این کار را در مقابل دیوار انجام دهید.

۹- کشش برای درمان واریس پا

حتی کشش ساده فواید بزرگی برای رگها و قدرت اصلی شما دارد. خم شدن های جانبی باعث ایجاد قدرت هسته ای می شود که برای وضعیت بدن و ایجاد ثبات در بدن مفید است ، که به نوبه خود خطر آسیب را کاهش می دهد. کشش عضلات چهار سر ران روی یک پا دارای یک جز تعادل است که با گذشت زمان می تواند خطر زمین خوردن را کاهش دهد و همچنین باعث ایجاد قدرت هسته ای شود. تمام کشش ها می توانند به افزایش گردش خون و تقویت عضلات حمایت کننده از رگهای شما کمک کنند و یکی از ورزش های خوب برای واریس باشد.

برای رگ های عنکبوتی چه ورزشی باید انجام دهیم ؟

ورید واریسی به وریدهای بزرگ ، پیچ خورده و برآمده گفته می شود ، اگرچه واریس ها در پاهای شما بیشتر دیده می شوند. رگهای عنکبوتی کوچکتر و نزدیک به سطح پوست شما هستند ، فقط نوع خفیفی از واریس هستند.برای برخی از افراد ، این رگها فقط یک مسئله زیبایی هستند. برای دیگران ممکن است باعث درد ، سنگینی , خونریزی و خارش شوند.

واریس پا

 

آنها می توانند نشانه ای از یک بیماری بدتر مانند نارسایی وریدی ، بیماری قلبی ، بیماری شریان محیطی و موارد دیگر باشند.بنابراین ، اگر برای هر یک از این موارد تحت مراقبت پزشکی هستید ، باید به پزشک مراجعه کنید تا در مورد درمان رگهای عنکبوتی یا واریس صحبت کنید.

حتی اگر رگهای واریسی یا عنکبوتی روی پاهای شما قابل مشاهده نباشد ، به این معنی نیست که شما بیماری نارسایی وریدی را ندارید ، بلکه این شرایط به عنوان بیماری ورید شناخته می شود. این بیماری وریدی برای برخی از افراد ممکن است با علائم دردناکی همراه باشد ، در حالی که دیگران ممکن است هیچ چیزی را احساس نکنند.

حتما بخوانید : درمان و پیشگیری از رگهای عنکبوتی

علت ایجاد رگهای واریسی و عنکبوتی

وجود رگهای واریسی و عنکبوتی نشانه این است که دریچه های رگهای به درستی بسته نمی شوند.وظیفه رگ این است که خون را به قلب شما منتقل کند تا شریان های شما بتوانند آن را دوباره در بافت های شما گردش دهند. وقتی رگها کشیده ، ضعیف یا دچار عملکرد مکانیکی شوند ، نمی توانند این کار را به خوبی انجام دهند. سپس ، خون در رگها جمع می شود و باعث بزرگ شدن آنها می شود. چندین علت شایع واریس / رگ های عنکبوتی وجود دارد.

  • سن
  • وزن
  • رابطه ی جنسی
  • بارداری
  • ایستادن یا نشستن طولانی مدت

با افزایش سن ، رگهای شما قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهند ، در نتیجه باعث کشیدگی و ضعیف شدن دریچه ها می شود و باعث می شود خون در رگ های شما جمع شود. اگر خانم هستید ، تغییرات هورمونی حاملگی و یائسگی باعث شل شدن دیواره رگ ها می شود و به واریس کمک می کند. در حقیقت ، زنان یائسه معمولا برای مقابله با رگهای واریسی به دنبال درمان جایگزینی هورمون هستند. اگر چاق هستید ، وزن شما فشار بیشتری به دریچه های رگ های شما وارد می کند و باعث می شود که آنها بیشتر کار کنند و زودتر فرسوده شوند.

ورزش برای واریس پا

 

علاوه بر این ، یک سبک زندگی بی تحرک یا شغلی که مدت زمان طولانی در آن می ایستید یا می نشینید ، می تواند به محدود شدن جریان خون کمک کند. بنابراین ، اگر فکر می کنید ، “آیا ورزش به رگهای عنکبوت کمک می کند؟” – پاسخ یک بله چشمگیر است!”

در این مقاله ورزش های متنوعی برای واریس ارائه شده است که متناسب با هر بودجه ، محدودیت زمانی یا محیطی است. اما شما باید ورزشی ر انجام دهید که برای سلامت رگ ها بسیار مفید است – ورزشی که شما را به حرکت وا می دارد. ورزشی را برای واریس و رگ های عنکبوتی انتخاب کنید که بیشتر از همه از انجام آن لذت می برید که به آن پایبند باشید.

حتی اگر محدودیت جسمی هم دارید ، فقط در طی یک روز کاری هشت ساعته بایستید و هر نیم ساعت دو دقیقه حرکت کنید. این به معنای افزایش ۳۲ دقیقه ای فعالیت در هر روز است. با گذشت زمان ، این مقدار فعالیت فوق العاده است. در حقیقت ، اگر این تغییر کوچک را ادامه دهید ، هر هفته دو ساعت و نیم فعالیت خود را افزایش خواهید داد.

در واقع ، این میزان فعالیت اضافه شده به روز شما برای جبران نتایج منفی سلامتی که به دلیل بی تحرکی طولانی مدت  متحمل می شویم کافی است. برای حمایت از رگهای بدن ، تقویت گردش خون ، افزایش خلق و خو و کاهش خطر ابتلا به بیماری مزمن ، کافی است عضلات پا را تقویت کنید. هنگامی که شروع به کار کردید و تغییرات را در بدن خود ، احساس پاها و سلامت رگهای خود مشاهده کردید ، از ادامه کار لذت خواهید برد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *