بهترین راه درمان واریس

بیماری واریس و روش های درمان واریس

بیماری واریس چیست؟

بیماری واریس به حالتی که در آن وریدهای (سیاهرگ ) اندام تحتانی تحت تاثیر قرار گیرند گفته می شود که در حقیقت این وریدها (سیاهرگ ها) متورم و پیچ خورده می شوند و به آن ها وریدهای واریسی می گویند.

نحوه ایجاد واریس

واریس موقعی ایجاد می شود که وریدها (سیاهرگ ها) اندام تحتانی به خوبی کار نکنند. در حالت طبیعی وریدها (سیاهرگ ها) خون را از اندام تحتانی به سمت قبل باز می گردانند. این سیاهرگ در داخل خود دریچه های ظریفی دارند که موجب حرکت خون فقط در یک جهت و آن هم به سمت قلب می شود. در حالت  طبیعی این دریچه ها باز می شوند تا خون به سمت قلب حرکت کند و سپس بسته می شوند و مانع از بازگشت خون به سمت پاها می شوند. بیماری واریس هنگامی ایجاد می شود که دریچه ها خراب شوند و یا به خوبی کار نکنند و این عامل باعث تجمع خون در پاها می شود.

علل ایجاد بیماری واریس

  1. وجود لخته خون در اندام تحتانی
  2. آسیب به اندام تحتانی مانند تصادف
  3. حاملگی بیش از یکبار (حاملگی باعث تغییر سطح هورمونی در خون و ضعیف شدن دیواره وریدها می شود)
  4. افزایش وزن
  5. سابقه فامیلی
  6. نشستن طولانی مدت
  7. ایستادن طولانی مدت بدون راه رفتن

علائم واریس

بیماری واریس می تواند علائم زیر را به همراه داشته باشد:

  1. پا درد، احساس خستگی و سنگینی در پاها
  2. وریدهای متورم یا تار عنکبوتی
  3. وریدهای واریسی که وریدهای بزرگتر اندام تحتانی هستند و متورم و پیچ در پیچ می شوند.
  4. تورم اندام تحتانی و مچ پا: این تورم میتواند در تمام روز و یا فقط در اواخر روز دیده شود.
  5. تغییر رنگ پوست به رنگ قرمز و یا قرمز-قهوه ای که این تغییر رنگ ابتدا در ناحیه مچ پا ایجاد می شود.
  6. ایجاد زخم های باز که به آنها اصطلاحا زخم های وریدی گفته می شود که این زخم ها نیز در ناحیه مچ پا دیده می شوند و این زخم ها دردناک و همراه با خونریزی است.

عکس واریس پا

برای جلوگیری از واریس روش های مختلفی وجود دارد ازجمله ورزش کردن, وزن ایده آل, شلوار تنگ نپوشیدن و یا رعایت رژیم غذایی مناسب. اما در صورت ابتلا به واریس روش های درمانی متفاوتی وجود دارد. اثر بخشی درمان واریس را می توانید در تصاویر زیر مشاهده کنید.

درمان قطعی واریس پا

وجود رگ هایی به رنگ بنفش  یا آبی تیره روی سطح  پوست مشکل آفرین نیست اما برای برخی از افراد غیر قابل تحمل است و باعث کاهش اعتماد به نفس آنها می شود. مقاله راه های درمان واریس را برای آشنایی بیشتر مطالعه کنید. برای درمان واریس روش های مختلفی وجود دارد از جمله:

انسداد رگ واریسی برای درمان واریس شدید

برای مواردی که شدت بیماری واریس بالا باشد رگ های واریسی را مسدود می کنند. این روش جایگزین روش های جراحی واریس شده است و نتایج بسیار خوبی را به دنبال خواهد داشت. در اکثر موارد عمل موفقیت آمیز بوده است. برای آگاهی بیشتر می توانید مقاله تخریب وریدی که یکی از روش های درمان واریس است را مطالعه کنید.

استفاده از لیزر برای درمان واریس پا

در این روش با استفاده از اشعه لیزر دیواره داخلی رگ آسیب دیده بسته می شود. در این روش بیمار هیچ دردی احساس نمی کند به دلیل اینکه در حین عمل از بی حسی موضعی استفاده می شود. روش درمانی درون رگی بهترین گزینه برای درمان واریس های طنابی و رگهای برجسته است.

درمان واریس پا با استفاده از امواج رادیوفرکانسی

استفاده از امواج رادیوفرکانسی یک گزینه خوب به جای عمل جراحی است چراکه اثربخشی آن در درمان واریس مشابه عمل جراحی است اما نیازی به برش, بخیه و داروی بیهوشی ندارد. همچنین لازم نیست که فرد در بیمارستان بستری شود و عمل آن فقط یک ساعت طول می کشد.

درمان واریس پا با تزریق چسب در داخل رگ

در این روش رگ واریسی با تزریق چسب مخصوصی مسدود می شود. در این روش نیازی به تزریق بی حسی در محل رگ نمی باشد. هزینه این روش نسبت به روش های درمانی دیگر بالاتر است بنابراین ممکن است که مانع بکارگیری آن به صورت عام می شود.

درمان واریس خفیف با استفاده از لیزر

برای درمان رگ های عنکبوتی از لیزر سطحی یا اسکلروتراپی استفاده می شود. در این روش بیمار باید چند جلسه برای درمان مراجعه کند.

برای آگاهی بیشتر از این روش مقاله درمان رگ های عنکبوتی را مطالعه کنید.

فواید پوشیدن جوراب واریس

پوشیدن جوراب واریس گردش جریان خون را بهینه می کند و استفاده از این جوراب می تواند در کاهش تورم رگ های واریسی موثر باشد. جوراب واریس انواع مختلفی دارد:

  • جوراب واریس زیر زانو : پوشیدن این جوراب  تورم را در نواحی مچ پا و  ساق پا کاهش می دهد و از درد آن جلوگیری می کند.
  • جوراب واریس بالای زانو : این جوراب از نیمه ران آغاز شده و تا انگشتان پا ادامه دارد و به هنگام پوشیدن از درد و تورم در این ناحیه جلوگیری می کند.
  • جوراب شلواری واریس : پوشیدن این جوراب درد ناحیه کمر را تا انگشتان پار ا تسکین می دهد و در کاهش تورم نیز موثر است.

۳ راه درمان خانگی برای رفع واریس پا

راهکارهای مختلفی برای درمان واریس وجود دارد اما برای برخی از افراد به علت کهولت سن امکان دنبال کردن آن وجود ندارد یا حتی برای افراد باردار درمان آن به زمانی بعد موکول می شود. در ادامه برخی از راه های خانگی درمان واریس ارایه شده که می تواند برای این افراد کارساز باشد.

۱-سرکه سیب برای درمان واریس پا

سرکه سیب در بهبود جریان خون بسیار موثر است و استفاده از آن می تواند تا حدودی از تورم رگ ها جلوگیری کند. برای درمان می توانید سرکه سیب را روی پوست ماساژ دهید که جذب شود.

۲-استفاده از روغن زیتون در درمان واریس پا

ماساژ پا با استفاده از روغن زیتون می تواند جریان خون را بهبود دهد و باعث می شود خون به راحتی به سمت قلب حرکت کند. برای درمان واریس می توانید مقدار مساوی روغن زیتون و روغن حاوی ویتامین E را مخلوط کنید و حرارت دهید بعد از رسیدن به دمای مناسب, روغن را روی پای خود بمالید و ماساژ دهید

۳-کاربرد زنجبیل در درمان واریس

زنجبیل از جمله موادی است که خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند در کاهش تورم رگ های واریسی موثر باشد.