رگهای عنکبوت معمولا در صورت یا پاها دیده می شوند ، اگرچه ممکن است در هر نقطه از بدن ظاهر شوند. رگ های عنکبوتی به غیر از شکل ظاهری ، علائم دیگری ایجاد نمی کنند.

در این مقاله ، ما دلایل پارگی مویرگهای صورت ، و همچنین درمان های خانگی برای رگ های قرمز صورت و زمان مراجعه به پزشک می پردازیم.

علت ایجاد رگهای واریسی صورت

پارگی مویرگهای صورت ممکن است در هر کسی در هر سنی ایجاد شود ، اما ممکن است احتمال بروز آن در برخی از افراد بیشتر از سایرین باشد.

درمان پاره شدن مویرگ های صورت

 

برخی از دلایل ایجاد رگهای واریسی صورت عبارتند از:

  • ژن ها : افرادی که اعضای خانواده آنها رگهای عنکبوتی را تجربه کرده اند به احتمال زیاد به واریس صورت مبتلا می شوند.
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب : آسیب ناشی از آفتاب می تواند باعث بزرگ شدن رگهای خونی و نزدیک شدن آنها به سطح پوست شود.
  • تغییرات هوا : تغییرات شدید هوا ممکن است بر گردش خون در بدن تأثیر بگذارد و باعث برافروختگی پوست صورت شود. رگهای خونی ممکن است پاره شود و باعث ایجاد رگهای عنکبوتی شود.
  • تغییرات فشار : تغییرات ناگهانی و شدید فشار ممکن است باعث ظهور رگهای خونی کوچک شود. یک عطسه یا استفراغ فوق العاده سخت می تواند باعث این تغییر فشار شود.
  • بارداری : تغییرات هورمونی در دوران بارداری نیز ممکن است باعث پارگی مویرگ های صورت شود. رگ های عنکبوتی مربوط به بارداری معمولاً پس از زایمان از بین می روند.
  • محرک های محیطی: قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی یا آلاینده های محیطی ممکن است به پوست آسیب برساند و رگ های خونی را بیشتر نمایان کند.
  • رزاسه : این یک بیماری شایع است که باعث گرگرفتگی و قرمز شدن پوست به دلیل بزرگ شدن رگها می شود. افراد مبتلا به روزاسه اغلب به رگهای عنکبوتی دچار می شوند.
  • مصرف الکل : الکل می تواند رگ های خونی را به طور موقت گشاد کند. مصرف مکرر الکل ممکن است منجر به پارگی مویرگهای صورت با ماندگاری بیشتر و قرمزی صورت شود.
  • آسیب ها : آسیب های سر که باعث کبودی می شوند نیز ممکن است باعث ایجاد واریس صورت شوند. در این حالت غالباً رگ های خونی مانند کبودی بهبود می یابند.

درمان رگ های قرمز صورت

یک پزشک معمولا می تواند واریس صورت را با معاینه بینایی تشخیص دهد.

رگ های قرمز صورت

 

گزینه های درمانی مختلفی در دسترس هستند، اما همه روش های درمانی برای همه مناسب نیستند ، بنابراین یک فرد مبتلا به رگ های عنکبوتی ممکن است لازم باشد چندین مورد را قبل از پیدا کردن درمانی که به آنها کمک می کند ، امتحان کنند.

رتینوئیدها

از کرم های رتینوئید برای بسیاری از بیماری های پوستی استفاده می شود و پزشک ممکن است رتینوئیدها را برای برخی از افراد مبتلا به رگ های عنکبوتی توصیه کند.

رتینوئیدها ممکن است به کاهش  رگهای واریسی صورت کمک کرده و سلامت پوست را تقویت کنند. با این حال ، ممکن است پوست را خشک کرده و در صورت استفاده باعث خارش و قرمزی شود.

اسکلروتراپی

در اسکلروتراپی از تزریق عوامل اسکلروزان کننده برای از بردن رگهای عنکبوتی در مدت زمان کوتاه و در طی چند هفته استفاده می شود.مواد تزریق شده به مسدود شدن رگ های خونی کمک می کند ، که باعث از بین رفتن واریس صورت می شود.

برخی از افراد ممکن است بعد استفاده از این روش احساس درد و ناراحتی داشته باشند اما این عوارض باید در عرض چند روز برطرف شود.

حتما بخوانید : اسکلروتراپی یا لیزر وریدهای عنکبوتی

لیزر درمانی برای واریس صورت

لیزر درمانی از نور شدید لیزر برای از بین بردن رگهای مشکل ساز استفاده می کند. با این حال ، این روش می تواند به پوست آسیب برساند و باعث حساس شدن آن در زمان بهبودی شود.

لیزر درمانی واریس صورت

 

این فرآیند همچنین می تواند گران باشد و برای کسب نتیجه مطلوب اغلب به چندین جلسه نیاز است. رگها می توانند برگردند و ممکن است لازم باشد این روش تکرار شود.

پالس شدید نور یا دستگاه IPL

روش درمانی پالس شدید نور (IPL) از چراغ های مخصوصی استفاده می کند که به لایه های عمیق پوست نفوذ می کند بدون اینکه به لایه بالایی آسیب برساند. این درمان ممکن است به معنای زمان بهبودی کمتر و آسیب کمتری به پوست باشد.
درمان IPL مانند روش لیزر درمانی برای درمان رگ های قرمز صورت به کار می رود ، اگرچه ممکن است چندین جلسه برای رسیدن به نتیجه مطلوب لازم باشد.

درمان خانگی سریع رگهای عنکبوتی صورت

در بعضی موارد ، درمان های خانگی می تواند به پیشگیری یا کاهش واریس صورت کمک کنند.

درمان های خانگی معمولاً بی خطر هستند و هیچ گونه عارضه جانبی ایجاد نمی کنند ، اما بهتر است ۲۴ ساعت قبل از انجام یک درمان کامل برای واریس صورت ، محصولات جدید را روی یک قسمت کوچک از پوست آزمایش کنید تا از عوارض جانبی آن جلوگیری کنید.

هنگام استفاده از دارو یا انجام معالجه خانگی بهتر است در مورد درمان های خانگی با پزشک مشورت کنید.

حتما بخوانید : درمان و پیشگیری از رگهای عنکبوتی

پرهیز از آب گرم برای پوست صورت

صورت حساس است و گرمای بیش از حد ممکن است منجر به پاره شدن مویرگ های صورت شود. بنابراین برای شستن صورت نباید از آب داغ استفاده شود.
استفاده از آب سرد یا گرم برای شستن بدن و صورت ممکن است منجر به آسیب رساندن به رگ های خونی شود.

کمپرس سرد

کمپرس سرد ساده مانند کیسه یخ یا کیسه نخود فرنگی منجمد را می توان پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب یا گرما روی صورت قرار داد. سرما ممکن است به کاهش  رگهای خونی صورت کمک کند.

روغن آرنیکا

روغن آرنیکا یا محصولات حاوی آرنیکا می تواند به کاهش واریس صورت کمک کند. این روغن ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد آلرژی شود ، بنابراین مهم است که ابتدا آن را روی قسمت کوچکی از پوست تست کنید و هر گونه عوارض جانبی را به یک متخصص پوست گزارش دهید.محصولات آرنیکا برای خرید در داروخانه ها یا فروشگاه های آنلاین موجود است.

سرکه سیب

سرکه سیب می تواند به عنوان یک جمع کننده در صورت عمل کند و پوست را محکم بکشد تا قرمزی آن کاهش یابد. این ممکن است به کاهش رگ های عنکبوتی در برخی افراد کمک کند.مالیدن یک پنبه آغشته به سرکه و استفاده از آن در ناحیه موردنظرممکن است به کاهش علائم ترکیدگی رگ های خونی در صورت کمک کند.

فندق افسونگر

فندق افسونگریک قابض طبیعی است که می تواند به کاهش واریس صورت کمک کند. فندق افسونگرحاوی تانن است که دارای خواص آنتی اکسیدانی است و می تواند به کوچکتر شدن منافذ کمک کند.

آلوئه ورا

ژل گیاه آلوئه ورا ممکن است در درمان قرمزی پوست مفید باشد. تحقیقات نشان داده است که آلوئه ورا می تواند قرمزی را مانند یک کرم دارویی (هیدروکورتیزون) کاهش دهد اما باعث خشکی پوست می شود.

افرادی که  از آلوئه ورا روی پوست خود استفاده می کنند ، باید مطمئن باشند که پس از هر بار استفاده از مرطوب کننده استفاده کنند.

ژل آلوئه ورا برای درمان رگ های قرمز صورت

ویتامین سی

مصرف مکمل های ویتامین C می تواند به کاهش واریس صورت کمک کند.یک مطالعه نشان داد که ویتامین C نقش مهمی در سالم نگه داشتن رگ های خونی دارد. ویتامین C ممکن است به خاصیت الاستیکی عروق و حفظ کلاژن در سلول ها کمک کند.

گیاهان دارویی برای درمان خانگی مویرگ های صورت

تحقیقات نشان داده است که بسیاری از گیاهان ممکن است اثر ضد التهابی بر روی پوست داشته باشند.گرچه این گیاهان به طور مستقیم روی واریس صورت تست نشده اند ، اما ممکن است در برخی موارد به درمان کمک کنند.گیاهانی که ممکن است روی رگهای عنکبوت استفاده شوند عبارتند از:

  • مریم گلی
  • گل همیشه بهار
  • جو دو سر
  • بومادران
  • ریشه گل ختمی
  • بابونه

جلوگیری از پارگی مویرگهای صورت

 

پیشگیری از مویرگهای صورت

اقداماتی که فرد می تواند برای پیشگیری از واریس صورت انجام دهد ، شامل موارد زیر است:

  • از گرمای شدید دوری کنید: درجه حرارت بسیار بالای آب ، سونا یا هوای گرم می تواند رگ های خونی را گشاد کرده و احتمال بروز رگهای عنکبوتی را افزایش دهد.
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب را محدود کنید: استفاده از ضد آفتاب ، کلاه و لباسهای آستین بلند می تواند احتمال ابتلا به واریس صورت را در اثر آفتاب کاهش دهد. بنابراین در صورت زندگی در یک منطقه گرم ، در ساعات اوج تابش نور خورشید از آن دوری کنید.
  • محافظت در برابر سایش: تجهیزات محافظتی ممکن است به شما کمک کند که از رگهای عنکبوتی ناشی از آسیب جلوگیری کنید. به عنوان مثال می توان به استفاده از ماسک صورت و کلاه ایمنی برای بیس بال ، دوچرخه سواری یا موتور سواری اشاره کرد.
  • از گشادکننده های عروق دوری کنید : گشادکننده های عروق باعث پر شدن رگ ها با خون می شوند و باعث می شوند رگ های عنکبوتی بیشتر مورد توجه قرار گیرند. گشادکننده های عروقی رایج شامل کافئین ، غذاهای پرادویه و الکل است. حتی نوشیدن متوسط الکل در برخی از افراد می تواند باعث قرمزی و پاره شدن مویرگهای صورت شود.

واریس صورت هیچ آسیب یا علائم اضافی ندارد. افرادی از بروز رگ های عنکبوت اذیت می شوند می توانند علت مستقیم را تشخیص دهند و برای جلوگیری از آن اقداماتی انجام دهند. در بعضی موارد ، پاره شدن مویرگهای صورت ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد. هر کسی در مورد علت رگهای عنکبوتی خود مطمئن نیست باید برای معاینه و تشخیص به پزشک مراجعه کند. تجربه واریس صورت مسئله رایجی در زیبایی است. بسیاری از درمان های دارویی و درمان های خانگی برای مویرگ های صورت علاوه بر سلامت کلی پوست ، می تواند به کاهش یا از بین بردن مشکل کمک کند.

source : What causes broken blood vessels on the face?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *