تعریف سرطان سینه

بافت های طبیعی بدن از انواع مختلف سلول تشکیل شده اند که در کنار یکدیگر اعضای بدن را تشکیل می دهند. همانند سایر نواحی بدن، تکثیر و ازدیاد سلول های موجود در پستان تابع قوانین خاصی است. نشانه های سرطان سینه در نتیجه رشد مهار نشدنی سلولها در نواحی مختلف سینه ایجاد می شود. این اتفاق ممکن است در بافت های مختلف مانند بافت تولید کننده شیر و مجاری شیری رخ دهد. تغییراتی که باعث می شوند سلول های پستان سرطانی شوند در مدت طولانی و به صورت تصادفی روی دهند. سرعت رشد سرطان در اشخاص مختلف متفاوت است. به طور متوسط جهت تبدیل یک تومور خوش خیم به یک توده یک سانتیمتری، به هشت تا دوازده سال زمان نیاز می باشد. بعد از اینکه تومور اولیه به نیم سانتیمتر رسید، ممکن است متاستاز به ندرت ایجاد گردد.

سرطان پستان

 

سرطان پستان از رایج ترین سرطان ها در دنیاست!

در حال حاضر سرطان سینه به عنوان شایع ترین سرطان بانوان، اهمیت خاصی دارد. زنان به عنوان مادر، اساس خانواده را در جامعه ما تشکیل می دهند و این بیماری، افراد را در سنین حداکثر بازدهی  فردی و اجتماعی درگیر می کند و از زمان تشخیص، درمان و پس از آن آثار و عواقب گوناگون فردی و اجتماعی برای زنان و خانواده های آنان به وجود می آورد از طرفی پستان بخشی از هویت جنسی زنان است و ابتلا به سرطان پستان به نوعی هویت جنسیتی آنان را دچار چالش می کند بنابراین آگاهی در مورد این بیماری برای بانوان ضروری است. با تشخیص زود هنگام سرطان سینه، این بیماری با صرف هزینه بسیار کمتری، قابل درمان می باشد و از بسیاری از عوارض ناشی از آن کاسته می شود.

مقاله لنف ادم بعد از سرطان را برای آگاهی بیشتر مطالعه کنید.

علایم سرطان سینه

علائم سرطان سینه شامل:

  1. لمس توده سینه
  2.  ترشح از نوک سینه
  3. تغییرات پوست سینه
  4. تغییرات نوک سینه
  5. بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل،
  6. تغییر در اندازه سینه
  7. تورم یکطرفه ی بازو و اندام فوقانی
  8. تهاجم به اعضای دیگر (متاستاز)

سرطان پستان

توده ها از علائم مهم در سرطان پستان هستند!

عوامل خطر در سرطان سینه زنان

سرطان سینه شایعترین سرطان زنان در کل جهان است. مطابق آمار سازمان بهداشت جهانی، میزان بروز این بیماری رو به افزایش است و احتمال ابتلا به این بیماری در برخی از زنان بیشتر است. هنوز به طور دقیق عواملی که موجب سرطان سینه میشوند شناخته نشده است اما اطلاعات مربوط به ریسک فاکتورهای مشخص مرتبط با بیماری در اختیار است. ریسک فاکتور عاملی است که احتمال ابتلای یک شخص به بیماری را افزایش میدهد. وقتی یک عامل به عنوان عامل خطر برای ایجاد بیماری مطرح می شود،  تنها احتمال بروز بیماری را در فرد بیشتر از افراد عادی می کند اما در صورت وجود عامل ایجاد کننده بیماری فرد حتماً بیمار خواهد شد. در مورد سرطان سینه، برخی از ریسک فاکتورها که ممکن است شانس ابتلای یک فرد را بالا ببرند شامل سابقه فامیلی ابتلا به سرطان سینه، عوامل مربوط به دوره باروری، عوامل هورمونی، آلودگیهای محیطی، قرارگرفتن در معرض اشعه، مصرف سیگار و الکل، چاقی و … می باشد.

فروشگاه تب گیر نمایندگی فروش محصولات فشاری تووآن برای کنترل و درمان لنف ادم و ورم دست و پا بعد از سرطان

آگاهی هرچه بیشتر زنان درمورد سرطان سینه، شناخت بیشتر آنان از عوامل خطرساز و علائم این بیماری و همچنین آشنایی زنان با روشهای تشخیص علائم اولیه سرطان سینه و برنامه های غربالگری نقش چشمگیری در پیشگیری از سرطان سینه و تشخیص زودهنگام و به موقع این بیماری دارد. سرطان سینه از جمله بیماری های سرطانی است که در صورتی که در مراحل بسیار اولیه یعنی قبل از ظاهر شدن علائم تشخیص داده شود و پس از آن به درستی درمان شود، طول عمر بیمار طبیعی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *