شیمی درمانی چگونه است ؟

در اغلب موارد پس از عمل جراحی پستان ، نیاز به درمان های اضافی مانند شیمی درمانی ، اشعه درمانی ، هورمون درمانی ، درمان با عوامل بیولوژیک و تارگت تراپی ضرورت پیدا می کند. البته هر کدام از این درمان ها عوارض خاص خود را دارند، فهمیدن این نکته که این درمان ها به چه منظوری انجام می شوند و اینکه برای مدتی انجام می شوند و سپس به پایان می رسند به تحمل آنها کمک بیشتری می کند. نیاز به انجام اینگونه درمان ها بستگی به عوامل متعدد از جمله شدت پیشرفت بیماری، نوع عمل جراحی انجام شده، سن بیمار، درجه بدخیمی سلول های سرطانی و همچنین برخی از فاکتورهای پیش آگهی دهنده که توسط پاتولوژیست بعد از بررسی نوع سلول های سرطانی در زیر میکروسکوپ مشخص می شود، دارد.

شیمی درمانی چیست ؟

به استفاده از هر ماده شیمیایی برای درمان بیماری، شیمی درمانی گفته می شود. در این مفهوم استفاده از داروی سرماخوردگی برای تسکین زکام و یا استفاده از داروهای مسکن برای تسکین درد نیز نوعی از این درمان است. اما اصطلاحاً به استفاده از داروهای شیمیائی خاص که برای توقف رشد سلول های غیرطبیعی و انهدام تومورها به کار می رود، شیمی درمانی می گویند. به عبارت دیگر می توان این درمان را با استفاده از داروهای شیمیائی برای کشتن سلول های سرطانی معنی کرد، خواه این سلولها در محل اصلی تومور باشند، خواه به دیگر نقاط بدن منتشر شده باشند.

کلمه شیمی درمانی برای بسیاری از افراد ناخوشایند و اضطراب برانگیز است. شاید ریشه این نگرانی ناشی از برداشت هایی باشد که از اطرافیان راجع به شیمی درمانی شنیده اند.

انواع روشهای شیمی درمانی

شیمی درمانی به دو شکل تزریقی و خوراکی به کار می رود. این روش در اکثر بیماران در بخش سرپایی و بیمارستان، مطب پزشک و یا منزل انجام می گیرد. در بعضی از موارد خاص و با اجازه پزشک معالج، ممکن است این روش توسط افراد مجرب و دوره دیده در منزل انجام شود و در موارد بسیار نادر، بسته به نوع دارو و وضعیت سلامت عمومی بیمار، ممکن است در طول دوره درمان نیاز به بستری باشد.

برای آگاهی بیشتر مقاله مراحل سرطان پستان را مطالعه کنید.

عوارض شیمی درمانی چیست ؟

شیمی درمانی صرف نظر از طرز تجویز آن، درمانی سیستمیک است و کل سیستم بدن را تحت تاثیر قرار می دهد زیرا دارو وارد جریان خون شده و از سرتاسر بدن عبور می کنند. داروهای ضد سرطان، سلول هایی را که به صورت نامناسب رشد می کنند، نابود کرده یا رشد آنها را کند می کنند. این ویژگی بسیار مهم است زیرا یکی از خصوصیات خطرناک سرطان، سرعت تکثیر سلول های سرطانی است، توجه داشته باشید که این داروها می توانند بر سلول های طبیعی هم اثر ناخوشایند داشته باشند. به این صورت که به  سلولهایی مانند سلول های مغز استخوان، مخاط دهان، ناخن، پوست و مو که سرعت تکثیر بالایی دارند  صدمه بیشتری وارد می کنند و به قسمتهایی که سرعت رشد و تکثیر کمتری دارند کمتر آسیب کمتر می رسانند. البته پس از پایان دوره شیمی درمانی اکثر سلول های طبیعی به سرعت بهبود یافته و به حالت اول بر می گردند.

داروهای شیمی درمانی و سرطان پستان

کل درمان در یک نوبت انجام نمی گیرد بلکه بطور چرخشی اجرا می گردد و هر دوره درمان به دنبال یک دوره  استراحت انجام می گیرد. دوره استراحت به بدن وقت لازم را می دهد تا با تولید سلولهای خونی خود را بازسازی کنند. همچنین از آنجا که شیمی درمانی ، درمانی ناخوشایند و مشکل است دوره استراحت به بیمار در رهایی از افسردگی و خستگی روحی کمک می کند. از طرفی به دلیل اینکه همه سلولها در یک زمان تقسیم نمی شوند، انجام شیمی درمانی بطور دوره ای این اطمینان را حاصل می کند که همه سلولهای سرطانی کشته می شوند.

نوع داروهای شیمی درمانی توسط پزشک متخصص تعیین می شود و براساس سن بیمار، خصوصیات غده سرطانی، مرحله بیماری و وضعیت سلامتی بیمار می تواند متفاوت باشد.

نکته قابل توجه این است که بیمار هرگز نباید درمان خود را با سایر بیماران مقایسه کند زیرا سیر بیماری و در نتیجه درمان آن، در هر بیمار با بیمار دیگر متفاوت است. پزشکان اغلب از ترکیبی از چند دارو استفاده می کنند زیرا تجربه نشان داده است که ترکیب داروها نتایج بهتری را ایجاد می کند.

شیمی درمانی مانند همه درمانها دارای عوارضی هستند. عوارض ناشی از آن در همه افراد به طور یکسان بروز نمی کنند و شدت عوارض بستگی به نوع درمان، دوز دارو، ترکیب داروها، وضعیت جسمی و روحی هر بیمار دارد. امروزه با استفاده از روشها و داروهای نوین و پیشرفته این درمان، بسیاری از عوارضی که در گذشته بیماران را رنج می داد، دیگر از بین رفته اند و یا در صورت بروز به راحتی درمان می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *