سرطان پستان در مردان شایع نیست، البته این به این معنی نیست که آقایان مبتلا به سرطان پستان نمی شوند. در مردان میزان بافت پستان و تولید هورمون استروژن کمتر است که این امر باعث می شود سرطان سینه در مردان بسیار نادر باشد و طبق آمار از هر ۱۰۰ مورد سرطان سینه تنها یک مورد آن در مردان مشاهده می شود. در ایران بیشتر از سایر کشورها، مردان به سرطان سینه مبتلا می شوند. میانگین سن آقایان مبتلا به سرطان سینه در زمان تشخیص حدود ۶۰ تا ۶۵ سال می باشد و در میان مردان جوان بسیار نادر است. در این مقاله سرطان سینه مردان به طور کامل شرح داده می شود.

عوامل تاثیرگذار بر سرطان پستان در مردان

در مردان همانند خانمها، علت بروز سرطان پستان به درستی معلوم نیست. اما عواملی وجود دارد که احتمال ابتلا را در مردان بیشتر می کند که به شرح زیر می باشد

  1. نژاد : شیوع این بیماری در مردان سیاهپوست بیشتر از مردان سفید پوست است.
  2. سن : اکثراً سرطان پستان در مردان بالاتر از ۶۰ سال بروز می کند. گرچه ابتلا در سنین پایین تر گهگاه دیده می شود.
  3. وضعیت هورمونی : مواردی که سطح هورمون استروژن را در خون آقایان بالا می برد. این موارد عبارتند از:
  • درمان با ترکیبات استروژن
  • بیماری های مزمن کبدی
  • چاقی
  • جهش های ژنتیکی
  • بیماری های بیضه
  • فاکتورهای محیطی
  • اشعه: تماس مکرر و طولانی مدت با اشعه ایکس
  • قرارگرفتن در معرض گرمای شدید
  • سابقه فامیلی سرطان در خانواده
  • ابتلا به عفونت هایی که منجر به بزرگی غیر طبیعی پستان می شوند

علائم سرطان سینه در مردان

سرطان پستان در مردان زمانی تشخیص داده می شود که فرد وجود یک توده روی قفسه سینه یا فرورفتگی نوک پستان به طرف داخل را احساس می کند. از آنجایی که مردان کمتر به وجود ناهنجاری در این ناحیه مشکوک می شوند و از طرفی بافت پستانی در آنها خیلی نامحسوس است، سرطان سینه در مردان اغلب دیرتر تشخیص داده می شود. برخلاف زنان، مردان زمانی به پزشک مراجعه می کنند که بیماری بسیار پیشرفت کرده و اغلب خونریزی از نوک پستان و ناهنجاری در پوست ناحیه تومور به وجود آمده است و در این حالت سرطان اغلب به غدد لنفاوی نیز گسترش یافته است.

سرطان پستان در مردان ، معمولاً به صورت یک توده بدون درد و موضعی تظاهر می کند. در بیشتر موارد ممکن است ترشح از نوک پستان که اغلب به صورت ترشح خونی است وجود داشته باشد. تود سرطانی در وسط سینه آقایان و درست زیر نوک و هاله پستان قرار گرفته اند. به همین علت تغییرات نوک سینه در آقایان شایع تر از خانمهاست. علائم نادر سرطان پستان در مردان شامل فرورفتگی نوک سینه، زخم یا تورم پستان است. گاهگاهی ممکن است غدد لنفاوی زیربغل نیز بزرگ شده و قابل لمس گردند. به علت کوچک بودن حجم سینه مردان، چسبندگی به پوست جدار قفسه سینه یا زخمی شدن پوست پستان شایع تر است. در آقایان سینه سمت چپ بیشتر از سمت راست، مبتلا به سرطان می شود. درگیری دو طرفه در مردان شیوع کمتری دارد.

تشخیص سرطان سینه در مردان

از آنجا که مردان گمان نمی کنند دچار سرطان سینه شوند، تشخیص این بیماری موجب حیرت آن ها می شود. تشخیص توده پستان در مردان بسیار آسان است و بررسی توسط خود فرد کافی است و با توجه به میزان پایین سرطان سینه در مردان نیازی به غربالگری مردان برای سرطان سینه نیست. تکنیک های مورد استفاده برای تشخیص سرطان پستان در مردان نیز شامل معاینه، ماموگرافی، سونوگرافی و بیوبسی است. همچنین مردان می توانند از لحاظ داشتن ژنی که ریسک فاکتور شناخته شده سرطان پستان برای مردان و  زنان است، تحت آزمایش ژنتیکی قرار گیرند. طبق مطالعات ژنتیکی، ابتلای مردان به سرطان سینه می تواند نشانگر ارثی بودن سرطان سینه درخانواده باشد. بنابر این در صورت ابتلای افراد مذکر خانواده به سرطان سینه لازم است مشاوره ژنتیک انجام گیرد ودرصورت لزوم از آزمایشات ژنتیک برای شناسایی افراد در معرض خطر ابتلا به این سرطان به خصوص دختران فرد مبتلا استفاده شود.

سرطان پستان

روشهای تشخیص سرطان پستان در مردان

  1. معاینه : تغییراتی که در زمان خودآزمایی پستان و یا معاینات مرسوم توسط پزشک مشاهده شد، باید توسط پزشک متخصص بیماری های پستان پیگیری گردد.
  2. ماموگرافی : ماموگرافی در مردان به علت کوچک بودن پستان دشوارتر از خانمهاست، با این حال این روش تشخیصی همراه با سونوگرافی، در زمینه تشخیص سرطان پستان در مردان ، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
  3. سونوگرافی : با استفاده از امواج صوتی، بافت پستان زیربغل مورد بررسی قرار می گیرد.
  4. نمونه برداری از پستان : این روش به صورت نمونه برداری با سوزن باریک بدون بی حسی و یا توسط سوزن بزرگ تر و با استفاده از بی حسی انجام می شود. این نوع نمونه برداری، یک روش تشخیصی ساده، سرپائی، دقیق و کم هزینه است.
  5. نمونه برداری توسط جراحی : در این روش توسط بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی، تمام توده پستان یا قسمتی از آن در اتاق عمل، برداشته می شود و به اتاق عمل ارسال می گردد.
  6. آزمایشات تکمیلی : به منظور بررسی انتشار ضایعه پزشک ممکن است فرد را جهت آزمایشاتی مانند عکسبرداری از قفسه سینه، سونوگرافی کبد و اسکن استخوان و CT اسکن ارجاع دهند.

مرحله بندی سرطان سینه در مردان

مرحله بندی سرطان پستان در مردان مانند مرحله بندی ان در زنان است. قوی ترین شاخص های پیشاگهی در مردان مبتلا به سرطان سینه، شامل مرحله بیماری و وضعیت گره های لنفاوی می باشد. روی هم رفته پیشاگهی در مردان مبتلا، ضعیف تر از زنان مبتلا به این بیماری است.

برای مطالعه بیشتر مقاله مراحل سرطان سینه را مطالعه کنید.

روشهای درمان سرطان پستان در مردان

اصول درمانی سرطان پستان در مردان شبیه خانمهاست. نوع درمان به عوامل مختلفی همچون نوع تومور، اندازه تومور، مرحله بیماری، سن و سلامتی عمومی بیمار بستگی دارد. درمانهای مرسوم شامل عمل جراحی به تنهایی و یا همراه با پرتودرمانی، هورمون درمانی و شیمی درمانی است.

روشهای درمان سرطان پستان در مردان

  • جراحی: درمردان بیشتر به صورت ماستکتومی انجام می شود. بیوبسی غدد لنفاوی نگهبان جهت بررسی غدد لنفاوی زیربغل و کاهش خطر بروز ورم لنفاوی توصیه می گردد.
  • شیمی درمانی: در مورد کسانی انجام می گردد که گیرنده های هورمونی آن ها منفی یا سایز تومور بزرگ بوده و غدد لنفاوی زیادی درگیر باشند.
  • رادیوتراپی: نیاز به رادیوتراپی مشابه زنان و در مواردی است که شانس بروز عود موضعی زیاد است.
  • هورمون تراپی: با توجه به اینکه ۸۰% بیماران مذکر دارای گیرنده های هورمونی هستند درمان هورمونی خصوصاً با تاموکسیفن توصیه می گردد. مردان مبتلا به سرطان پستان خیلی بهتر از زنان به هورمون درمانی پاسخ می دهند.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *