راههای تشخیص سرطان سینه به روش تصویربرداری

ماموگرافی نوعی عکسبرداری از ساختمان داخلی پستان با استفاده از اشعه ایکس با دوز پایین است که برای تشخیص بیماری های  پستان استفاده می شود و باعث سهولت در تشخیص  ونیز بهبود نتایج درمان بیماران به علت تشخیص زودرس بیماری می شود. در این روش  که یک روش سریع و ساده است یک عکس سیاه و سفید از پستان تهیه می شود که لازم است توسط رادیولوژیست و پزشک جراح گزارش و تفسیر شود.

در این روش خطرات ناشی از برخورد اشعه ایکس با پستان بسیار ناچیز است. در حقیقت میزان سود ناشی از تشخیص زودرس توسط این روش بسیار بیشتر از خطرات احتمالی آن است. انجام این تصویربرداری ۱۵ دقیقه طول می کشد و در بخش های رادیولوژی بیمارستان یا مراکز عکسبرداری مجزا انجام می شود. برای اطمینان از قابل اعتماد بودن آن، باید یک مرکز معتبر انتخاب شود.

چرا ماموگرافی مهم است ؟

زمانی که سرطان پستان زود تشخیص داده شود، امکان انجام روش های درمانی بیشتر و بهتری وجود دارد. پس طول عمر و کیفیت زندگی فرد پس از درمان افزایش می یابد. ماموگرافی می تواند توده هایی را که سال ها بعد لمس خواهند شد تشخیص دهد. زیرا توان تشخیص رسوب کلسیمی کوچک را دارد. البته باید بدانیم ماموگرافی ممکن است ۱۰ تا ۱۵ درصد سرطان های پستان را تشخیص ندهد، بنابراین باید با معاینه شخصی و معاینات بالینی همراه باشد.

ماموگرافی می تواند به دو دلیل کاملا متفاوت انجام شود :

ماموگرافی در چه کسانی انجام می شود ؟

زمان توصیه شده برای انجام نخستین ماموگرافی بر اساس شیوع سرطان پستان، سن بیماران مبتلا به سرطان، امکانات و برنامه های بیماریابی در هر جامعه متفاوت است.

از آنجا که در زنان سالم، ماموگرافی به عنوان یک روش تشخیصی زودرس استفاده می شود و پایه آن در سن ۴۰ سالگی توصیه می گردد. از سنین ۴۰ سالگی به بعد  بنا بر نظر پزشک هریک الی دو سال تکرار گردد و از سن ۵۰ سالگی به بعد، سالانه یک جلسه انجام شود تا درصورت وجود توده سرطانی در پستان در مراحل اولیه بتوان آن را کشف کرد.

برای مطالعه بیشتر مقاله  توده سینه را مطالعه کنید.

نکته :

ماموگرافی

اما مامو گرافی تشخیصی در هر سنی که پزشک صلاح بداند بایستی انجام شود مواردی از آن عبارتند از:

فروشگاه تب گیر نمایندگی فروش محصولات فشاری تووآن برای کنترل و درمان لنف ادم و ورم دست و پا بعد از سرطان

در طول ماموگرافی چه اتفاقی می افتد ؟

در اتاق مخصوص ماموگرافی قسمت بالا تنه فرد باید لخت باشد و فرد به کمک تکنسین مربوطه در مقابل دستگاه می ایستد. در زمان انجام ماموگرافی بافت پستان بین دو صفحه تحت فشار قرار می گیرد تا بافت پستانی مجاور هم از یکدیگر جدا شوند. به این ترتیب با دریافت کمترین میزان اشعه، عکس بهتر و دقیق تری تهیه می گردد و جزئیات بافت پستانی مشخص تر گردد. پستان برای چند ثانیه در این وضعیت قرار می گیرد و چندین تصویر در زوایای مختلف از پستان ها گرفته می شود. این حالت برای اغلب خانمها ناخوشایند و حتی برای برخی دردناک است.

آمادگی برای انجام ماموگرافی 

انواع ماموگرافی

ماموگرافی براساس هدف موردنظر شامل دو دسته زیر است:

الف- ماموگرافی تشخیصی

در روش تشخیصی، عکس های بیشتری با زاویه های مختلف گرفته می شود که شامل نمای نزدیک تری از محدوده مشکوک یا تغییر کرده، با توجه به عکس قبلی می باشد. زمانی که از شما درخواست می شود مجددا مراجعه کنید برای آن است که رادیولوژیست برای نوشتن نتیجه برای پزشکتان نیاز به عکس های بیشتری دارد. بنابر این نگران نشوید، این کار صرفا برای بررسی دقیق تر است.

ب- ماموگرافی دیجیتالی

در روش دیجیتالی شناسایی با کمک کامپیوتر است. تصاویر به جای این که روی فیلم ثبت شوند، در کامپیوتر ثبت می شوند، به این ترتیب به رادیولوژیست امکان تنظیم   فاصله و تمرکز بر یک تصویر را بدون نیاز به گرفتن عکس های اضافی می دهد. این نوع ماموگرافی در شناسایی تومور هایی که از نظر گیرنده های استروژن منفی هستند و در تعیین سرطان در پستان هایی که بافت متراکم  تر دارند بهتر است و شناسایی نواحی غیر طبیعی که نیاز به بررسی دقیق تر دارند، مفید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *