نکته دیگر اقدامات رادیولوژیک برای تشخیص بیماری های پستان

سونوگرافی سینه

سونوگرافی سینه روشی است که درآن از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصویر قسمتی از بدن استفاده می شود. کیفیت اطلاعات حاصل از سونوگرافی به تبحر رادیولوژیست بستگی دارد. در این روش از هیچ گونه اشعه ای استفاده نمی گردد. بنابراین از آن  می توان با آسودگی و اطمینان خاطر، حتی در دوران حاملگی خانمها استفاده کرد.

سونوگرافی سینه اغلب برای کشف و شناسایی کیست در داخل پستان به کار گرفته می شود. گرچه سونوگرافی بطور معمول به عنوان روش غربالگری بکار نمی رود ولی در غربالگری به عنوان روش تکمیلی در زنان پرخطر به کار می رود. سونوگرافی جایگزین ماموگرافی نیست بلکه به عنوان یک بررسی تکمیلی از آن استفاده می شود. از اشکالات سونوگرافی این است که با آن نمیتوان میکروکلسیفیکاسیون ها را با اطمینان تشخیص داد.

امروزه با پیشرفت وسایل و افزایش تجربه و مهارت متخصصان رادیولوژی، حتی برای تشخیص سرطان های پستان در مراحل اولیه نیز از سونوگرافی استفاده می شود. انجام سونوگرافی توسط افراد با تجربه و ماهر، می تواند کمک تشخیصی بزرگی برای ضایعات قابل مشاهده در ماموگرافی محسوب شود اما با وجود یک سونوگرافی طبیعی، نمی توان مطمئن بود که ضایعه پستان صد در صد خوش خیم می باشد بنابراین بهتر است در این گونه موارد نوعی نمونه برداری برای تشخیص قطعی انجام شود.

برای انجام سونوگرافی سینه، فرد در وضعیت خوابیده قرار می گیرد و رادیولوژیست پس از آغشته کردن سطح پوست با ژل لغزنده کننده، وسیله خاصی به نام پروپ را روی پستان حرکت می دهد. ابزاری به نام پروپ که روی سطح بدن قرار می گیرد امواج ماورای صوتی ایجاد می کند و به داخل بدن می فرستد. این امواج از بافتهای مختلف عبور کرده و توسط یک کامپیوتر به صورت تصویر ظاهر می شود. تصاویر انتخاب شده توسط متخصص رادیولوژی، به منظور بررسی بیشتر ذخیره می شود. سونوگرافی هیچ درد و ناراحتی ایجاد نمی کند و به طور متوسط بین ۱۵تا ۳۰ دقیقه طول خواهد کشید.

اقدامات قبل و بعد ازسونوگرافی سینه

اقدامات قبل و بعد ازسونوگرافی سینه

نکته :

در موارد زیر از سونوگرافی سینه استفاده می گردد:

در صورت مشاهده کیست می توان با آسپیراسیون کیست برای بیمار تصمیم گیری نمود. در صورتی که مایع شفاف باشد و کیست به طور کامل برطرف گردد، اقدام کلینیکی دیگری ضرورت ندارد.

 داکتوگرافی

داکتوگرافی، عکسبرداری رنگی از مجاری شیری پستان است و در مواردی انجام می شود که فرد هنگام فشار دادن نوک پستان ترشحات خون آلود داشته باشد یا ترشح از نوک پستان خارج شود یا در ماموگرافی اتساع منفرد مجاری مشاهده شود. در این روش بعد از تزریق کمتر از یک میلی لیتر ماده حاجب از طریق یک لوله نازک پلاستیکی در داخل مجاری شیری از طریق  دهانه نوک پستان، به وسیله دستگاه ماموگرافی، عکسبرداری از پستان انجام می شود. این نوع عکس، مسیر مجرای شیری و وجود توده داخل آن را نشان می دهد و در آن بیمار درد مختصری احساس می کند.

سونوگرافی ام.آر.آی (MRI)

یک روش تصویر برداری بدون درد دیگر MRI است که به کمک ماموگرافی و سونوگرافی آمده و برای تشخیص ماهیت توده های مخفی پستانی به کار می رود. در این روش از امواج مغناطیسی که مستقیماْ وارد بدن می شوند و تصاویر دقیقی از اندام های داخلی ایجاد می کنند، استفاده می شود MRI یک تکنیک گران قیمت و مشکل است و نیاز به رادیولوژیست ماهر دارد و باید فقط در موارد لزوم از این روش استفاده شود. اگرچه پیش از این کاربردهای MRI بسیار محدود بود ولی امروزه موارد کاربرد آن بیشتر شده و حداقل شامل موارد زیر می شود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *