با قرمزی و حساسیت پوست ، پوسته پوسته شدن و رنگ تیره پوست همراه است. Peau d’orange می تواند به دلایل مختلفی ظاهر شود که در برخی از افراد جدی تر از دیگران است. در این مقاله ، ما به دلایل مختلف و درمان های مرتبط با پوست پرتقالی پرداخته ایم ، و همچنین سرطان سینه را به طور دقیق مورد توجه قرار داده ایم که یکی از دلایل خطرناک پوست پرتقالی است.

علل و درمان پوست پرتقالی

پوست پرتقالی می تواند نتیجه چندین بیماری مختلف باشد. هر علتی علائم و روش های درمانی خاص خود را دارد و درمان بیماری مربوطه اغلب باعث برطرف شدن ظاهر پوست پرتقالی می شود. این بخش دلایل مختلف پوست پرتقالی و روش های درمانی احتمالی آنها را بررسی می کند.

سلولیت

سلولیت به دلیل بافت آن به پوست پرتقال نیز معروف است.که یک بیماری شایع پوستی است که در آن پوست ناهموار و گود می شود. بزرگ شدن سلول های چربی در زیر پوست باعث سلولیت می شود. در باسن ، ران و شکم دیده می شود و در ۸۰-۹۰ درصد زنان پس از بلوغ رخ می دهد.موارد زیر می تواند به کاهش ظاهر سلولیت کمک کند:

  • مدیریت وزن
  • یک رژیم غذایی مغذی و متعادل
  • لیپوساکشن
  • سیستم های لیزری و رادیوفرکانسی
  • کرم رتینول با غلظت ۰.۳ درصد

سلولیت

 

درموپاتی گریوز

درموپاتی گریوز نوعی بیماری پوستی است که معمولا در قسمت بالای پا و استخوان ایجاد می شود. تجمع انواع خاصی از کربوهیدرات ها در پوست منجر به این حالت می شود.پوست مانند پوست پرتقال متورم و قرمز می شود. متخصصان بهداشت و درمان ، درماتوپاتی گریوز را به عنوان بیماری خود ایمنی تعریف می کنند. بیماری گریوز نوعی اختلال در سیستم ایمنی بدن است که باعث می شود غده تیروئید بیش از حد هورمون های تیروئید تولید کند. بیماری درماتوپاتی گریوز با گذشت زمان معمولاً بهبود می یابد. این بیماری به غیر از مدیریت فعالیت بیش از حد تیروئید ، به درمان دیگری نیاز ندارند.

عفونت

اگر عفونت پوستی یا بافت نرم باعث ایجاد پوست پرتقالی شود ، درمان عفونت می تواند به کنترل عوارض آن کمک کند.درمان بسته به علت عفونت متفاوت خواهد بود. کرم ها و پمادهای آنتی بیوتیکی می تواند در این مورد موثر باشند.

لنف ادم

سیستم لنفاوی مواد و ارگانیسم های مضر مانند ویروس ها و باکتری ها را از طریق غدد لنفاوی و عروق لنفاوی از بدن خارج می کند. وقتی آنها آسیب دیده یا مسدود شوند ، قادر به تخلیه مایع لنفاوی نیستند و این حالت به شرایطی تبدیل می شود که تحت عنوان لنف ادم شناخته می شود.

حتما بخوانید : درمان جدید لنف ادم برای ورم دست و پا بعد از سرطان

ورم لنفاوی باعث تورم پوست می شود و معمولا در بازوها یا پاها ایجاد می شود. پوست می تواند ظاهر پوست پرتقال را به خود بگیرد. علل احتمالی لنف ادم عفونت غدد لنفاوی ، سرطان و درمان سرطان و برداشتن غدد لنفاوی با جراحی است.

ماساژ تخلیه لنفاوی

اگرچه هیچ درمانی برای لنف ادم وجود ندارد ، اما روشهای درمانی وجود دارد که می تواند به کاهش تورم و درد کمک کند. این شامل:

  • بازو یا پای آسیب دیده را بانداژ کنید تا مایع لنفاوی به سمت تنه یا عقب حرکت کند
  • تمرینات ملایم برای کمک به تخلیه مایع لنفاوی
  • ماساژ تخلیه لنفاوی برای تخلیه مایع لنفاوی از بازو یا پا
  • استفاده از محصولات فشاری برای کمک به جریان مایع لنفاوی
  • درمان احتقانی کامل (CDT) ، که در موارد نارسایی قلبی ، دیابت ، فشار خون بالا ، لخته شدن خون یا عفونت های جدی توصیه نمی شود.

یک پزشک باید تمام درمان های فوق را انجام دهد یا بر آنها نظارت کند. ماساژ در ورم لنفاوی که به دلیل عفونت پوستی ، لخته شدن خون یا سرطان رخ می دهد ، ایمن و موثر نیست.

جدیدترین روش درمان لنف ادم و ورم دست و پا با محصولات فشاری تووآن

تب گیر نمایندگی فروش محصولات فشاری تووآن  ارائه دهنده جوراب ورم پا لنف ادم , آستین طبی لنف ادم  و انواع بانداژهای لنف ادم با بهترین کیفیت و تضمین اصالت کالا

سودوگزانتوما الاستیکوم یا بیماری بافت همبند

الیاف الاستیک در پوست و بافتهای همبند بدن وجود دارد و به آنها انعطاف و استحکام می بخشد. سودوگزانتوما الاستیکوم باعث سفت شدن این الیاف و از بین رفتن و انقباض آنها می شود. در صورت بروز در رگ های خونی ، می تواند منجر به فشار خون یا آنژین شود. همچنین می تواند به شبکیه چشم آسیب برساند و باعث کاهش بینایی شود. یکی از علائم سودوگزانتوما الاستیکوم پوست پرتقالی است که می تواند در زیر بغل ، گردن ، معده و کشاله ران ایجاد شود.هیچ درمانی کاملی برای این بیماری وجود ندارد ، بنابراین هدف از درمان این است که از عوارض آن جلوگیری شود.

سرطان التهابی سینه

یکی از جدی ترین دلایل پوست پرتقالی ، سرطان التهابی پستان است ، یک نوع نادر از سرطان که از هر ۱۰۰ سرطان پستان فقط بین یک تا پنج مورد یا ۱-۵ درصد از تشخیص ها را تشکیل می دهد.

پوست پرتقالی در سرطان سینه

در این نوع سرطان ، بافت پستان به دلیل انسداد مجاری کوچک لنفاوی داخل پستان توسط سلولهای سرطانی ملتهب می شود.علائم شامل:

  • پوست پرتقالی
  • بزرگ شدن محسوس یک سینه
  • قرمزی یا ظاهر کبودی
  • احساس گرما
  • درد
  • تورم غدد لنفاوی زیر بازو یا در اطراف استخوان ترقوه
  • نوک سینه تو رفته

در سرطان التهابی سینه احتمال ایجاد توده در مقایسه با انواع دیگر سرطان سینه کمتر. می تواند کاملاً ناگهانی ظاهر شود و گاهی اوقات به نظر می رسد ورم سینه به دلیل عفونت پستان باشد.ورم پستان در زنان در دوران بارداری و شیردهی اتفاق می افتد و در زنان در سنین یائسگی نادر است.

مدیریت سرطان سینه

ارتباط بین پوست پرتقالی و سرطان التهابی سینه به این معنی است که شناختن و درمان بیماری قبل از پیشرفت آن حیاتی است.پزشک با استفاده از روش های زیر تشخیص می دهد :

  • معاینه فیزیکی : پزشک علائم سرطان التهابی سینه ، از جمله پوست پرتقالی را بررسی می کند. بیوپسی: پزشک نمونه های کوچکی از پستان را خارج کرده و برای بررسی زیر میکروسکوپ به آزمایشگاه می فرستد. نمونه برداری ممکن است با استفاده از غدد لنفاوی زیر بازو انجام شود.
  • ماموگرافی : این یک اشعه ایکس با دوز کم از بافت پستان است. متخصص بافت پستان را صاف می کند تا بتواند تصویر واضحی از آن بدست آورد. یک تکنسین معمولا برای هر دو سینه در زوایای مختلف ماموگرافی انجام می دهد.
  • سونوگرافی یا سایر آزمایش های تصویربرداری ، مانند MRI : این ها می توانند به تولید تصویر واضح تری از سینه ، از جمله میزان و گسترش سلول های سرطانی کمک کنند.

مدیریت سرطان سینه

سرطان التهابی پستان معمولا به سرعت گسترش می یابد ، بنابراین درمان آن باید بلافاصله پس از تشخیص سرطان آغاز شود.

درمان ها شامل دو رویکرد است ، از جمله:

  • محلی : که بطور خاص در ناحیه پستان متمرکز می شوند.
  • سیستمیک : برای کاهش یا مدیریت شیوع سرطان ، کل بدن را درمان می کنند.

اقدامات لازم شامل موارد زیرمی باشد:

  • شیمی درمانی: تیم پزشکی با استفاده از مواد شیمیایی از رشد و تکثیر سلولهای سرطانی جلوگیری می کنند ، اغلب قبل از جراحی به عنوان روشی برای کوچک کردن تومور یا کاهش میزان رشد سرطان قبل از برداشتن آن به کار می رود.
  • جراحی: با سرطان پستان التهابی ، این روش معمولا به صورت ماستکتومی یا برداشتن یک یا هر دو پستان انجام می شود.
  • پرتودرمانی: تیم پزشکی منطقه خاصی را با اشعه شدید مورد هدف قرار می دهد که به سلولهای سرطانی آسیب می رساند و تومورها را کوچک می کند. پرتودرمانی اغلب به دنبال شیمی درمانی و جراحی برای از بین بردن سلولهای سرطانی باقیمانده استفاده می شود.
  • درمان هدفمند: داروهایی مانند تراستوزوماب و پرتوزوماب به از وجود پروتئین در رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند و باعث مرگ آنها می شود.
  • هورمون درمانی: در مواردی که سرطان التهابی پستان به هورمون ها حساس است ، مکمل این هورمون ها می تواند به کاهش سرطان کمک کند.

جلوگیری از سرطان پستان

اگرچه جلوگیری از سرطان التهابی پستان ممکن نیست ، اما مراحل زیر می تواند از گسترش آن جلوگیری کند:

  • شناسایی علائمی مانند پوست پرتقالی
  • انجام غربالگری منظم و متناسب با سن
  • ورزش منظم ، رژیم غذایی متعادل ، کاهش مصرف الکل
  • دانستن هرگونه سابقه خانوادگی مرتبط با سرطان
  • شیردهی ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان کمک کند.

در حالی که پوست پرتقالی همیشه نشانه سرطان پستان نیست ، اما اطلاع از آن می تواند از بیماری های مضر و خطرناک جلوگیری کند. اگر پوست پرتقالی روی پستان ظاهر شد ، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. Peau d’orange در زبان فرانسوی به معنی “ پوست پرتقال ” است و در آن ظاهر پوست به صورت ناهموار است. علائم دیگری مانند قرمزی و درد می تواند داشته باشد. می تواند با طیف وسیعی از بیماری ها مانند سلولیت که در زنان بسیار شایع است ، انواع مختلفی از عفونت ها و اختلالات لنفاوی ، مانند درماتوپاتی Graves و لنف ادم  در ارتباط باشد.هر علت بسته به شرایط زمینه ای نیاز به درمان متفاوتی دارد. وضعیت پوست ممکن است به دلیل یک نوع تهاجمی سرطان پستان باشد و ممکن است با بزرگ شدن یک پستان  ناحیه آسیب دیده با درد و قرمزی و گرما همراه باشد. اگر peau d’orange با هر یک از این علائم در ناحیه پستان همراه است ، بلافاصله درمان کنید.

آیا پوست پرتقالی خطرناک است؟

پوست پرتقالی به خودی خود خطرناک نیست و این اصطلاح به سادگی ضخیم شدن و سوراخ شدن پوست توصیف می شود.

با این حال، ظاهر پوست نارنجی نخودی می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد. شرایط زمینه‌ای می‌تواند جدی باشد، و شما باید برای ارزیابی به پزشک مراجعه کنید تا مشخص شود چه چیزی باعث ایجاد پوست نارنجی می‌شود.

اگر در ناحیه سینه دارای رنگ نارنجی هستید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

source: What to know about peau d’orange

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *