• پیش بینی و نتیجه احتمالی بیماری
  • تصمیم گیری در مورد بهترین گزینه درمانی
  • تعیین اینکه آیا برخی از آزمایشات بالینی گزینه مناسبی برای شما هستند.

درجه بندی سرطان سینه معمولا به صورت یک عدد در مقیاس ۰ تا IV بیان می شود – مرحله ۰ سرطان های غیرتهاجمی را توصیف می کنند که در محل اصلی خود باقی مانده اند و به خارج از سینه گسترش نیافته اند و مرحله IV سرطان های مهاجمی را توصیف می کند که در خارج از پستان به سایر قسمت های بدن گسترش یافته اند.

نحوه تعیین مرحله سرطان پستان

گزارش پاتولوژی شما شامل اطلاعاتی است که برای محاسبه مرحله سرطان پستان استفاده می شود – یعنی اینکه سرطان فقط به یک ناحیه از سینه محدود شده است، یا به بافت های سالم داخل پستان یا سایر قسمت های بدن گسترش یافته است. پزشک شما برای تعیین این مسئله در حین جراحی برای از بین بردن سرطان سینه , یک یا چند غده لنفاوی زیر بغل را بررسی می کند ، جایی که سرطان سینه بیشتر به آن سرایت میکند. اگر احتمال سرایت سرطان به خارج از سینه وجود داشته باشد ، ممکن است آزمایش خون یا تصویربرداری را نیز تجویز کند.

مرحله بندی سرطان سینه با روش TNM

سیستم مرحله بندی سرطان پستان ، سیستم TNM نامیده می شود که توسط کمیته مشترک سرطان آمریکا (AJCC) نظارت می شود. AJCC گروهی از متخصصان سرطان است که بر نحوه درجه بندی و ابلاغ سرطان نظارت دارند. این کار برای اطمینان از این است که همه پزشکان و مراکز درمانی سرطان را به روشی یکنواخت توصیف کنند تا نتایج درمان همه افراد قابل مقایسه و درک باشد.

در گذشته ، تعداد مرحله فقط بر اساس سه مشخصه بالینی T ، N و M محاسبه می شد:

  • اندازه تومور سرطانی و اینکه آیا نزدیک به بافت رشد کرده یا نه (T)
  • آیا سرطان در غدد لنفاوی است (N)
  • آیا سرطان به سایر قسمت های بدن فراتر از پستان گسترش یافته است (M)

اعداد یا حروف بعد از T ، N و M جزئیات بیشتری در مورد هر مشخصه ارائه می دهند. تعداد بالاتر به معنای پیشرفت سرطان است.

در سال ۲۰۱۸ ، AJCC دستورالعمل های مرحله بندی سرطان سینه را برای افزودن سایر ویژگی های سرطان به سیستم T ، N ، M برای تعیین مرحله سرطان به روز کرد:

  • اندازه تومور : اندازه گیری میزان سلولهای سرطانی که طبیعی به نظر می رسند.
  • وضعیت گیرنده استروژن و پروژسترون : آیا سلولهای سرطانی گیرنده هورمونهای استروژن و پروژسترون دارند؟
  • وضعیت HER2 : آیا سلول های سرطانی بیش از حد پروتئین HER2 تولید می کنند؟

اگر سرطان گیرنده استروژن مثبت ، HER2 منفی باشد و سرطان در غدد لنفاوی وجود نداشته باشد ، نمره Oncotype DX را کسب می کند. افزودن اطلاعاتی در مورد درجه تومور ، وضعیت گیرنده های هورمونی ، وضعیت HER2 و احتمالاً نتایج آزمایش Oncotype DX تعیین درجه بندی سرطان پستان را پیچیده تر ، بلکه دقیق تر نیز کرده است.

مرحله بندی پیشرفت سرطان سینه

درجه بندی سرطان سینه براساس بزرگی تومور یا تومورها و میزان گسترش آن به مراحل مختلف تقسیم می شود. سرطانهایی که بزرگ هستند و یا به بافت ها یا اندام های مجاور حمله کرده اند در مرحله بالاتری از سرطانهای کوچک و / یا هنوز در پستان قرار دارند.

برای سرطان سینه پزشکان باید بدانند:

  • اگر سرطان تهاجمی یا غیر تهاجمی است
  • تومور چقدر بزرگ است
  • آیا غدد لنفاوی درگیر هستند
  • اگر سرطان به بافت یا اندامهای مجاور گسترش یافته باشد.

سرطان پستان پنج مرحله اصلی دارد: مراحل ۰ تا ۵.

درجه بندی سرطان سینه

مرحله صفر سرطان پستان برای درجه بندی سرطان سینه

مرحله صفر DCIS است. سلولهای سرطانی در DCIS به مجاری داخل پستان محدود می شوند و به بافت مجاور گسترش نمی یابند.

مرحله یک سرطان پستان برای درجه بندي سرطان سینه

  • مرحله ۱A : تومور اولیه ۲ سانتیمتر عرض یا کمتر است و غدد لنفاوی تحت تأثیر قرار نمی گیرند.
  • مرحله ۱B : سرطان در غدد لنفاوی مجاور وجود دارد ، یا توموری در پستان وجود ندارد ، یا تومور کوچکتر از ۲ سانتی متر است.

مرحله ۲ سرطان پستان

  • مرحله ۲A : تومور کوچکتر از ۲ سانتی متر است و در ۱ تا ۳ غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته است ، یا بین ۲ تا ۵ سانتی متر است و هیچ گره لنفاوی را درگیر نکرده است.
  • مرحله ۲B : تومور بین ۲ تا ۵ سانتی متر است و در ۱ تا ۳ غدد لنفاوی زیر بغل (زیر بغل) گسترش یافته است ، یا بزرگتر از ۵ سانتی متر است و به هیچ گره های لنفاوی سرایت نکرده است.

مرحله ۳ سرطان پستان برای درجه بندي سرطان سینه

  • مرحله ۳A :سرطان به ۴-۹ غدد لنفاوی زیر بغل سرایت کرده است یا غدد لنفاوی پستانی داخلی را بزرگ کرده است ، و تومور اولیه می تواند به هر اندازه باشد.تومورها بزرگتر از ۵ سانتی متر هستند و سرطان به ۱ تا ۳ غدد لنفاوی زیر بغل یا هر گره از استخوان پستان گسترش یافته است.
  • مرحله ۳B : تومور به دیواره سینه یا پوست حمله کرده است و ممکن است تا ۹ غدد لنفاوی سرایت کرده باشد.
  • مرحله ۳C : سرطان در ۱۰ یا بیشتر غدد لنفاوی زیر بغل ، گره های لنفاوی در نزدیکی ترقوه یا گره های داخلی پستان یافت شود.

مرحله ۴ سرطان پستان

مرحله چهارم سرطان پستان می تواند تومور به هر اندازه باشد و سلولهای سرطانی آن به غدد لنفاوی مجاور و دوردست و همچنین ارگانهای دوردست گسترش یافته است.آزمایش می تواند به پزشک شما در تعیین درجه بندی سرطان پستان کمک کند که بر درمان شما تأثیر می گذارد.

علائم سرطان سینه

سرطان با ایجاد تغییراتی به نام جهش در ژن هایی که رشد سلول را تنظیم می کنند رخ می دهد. جهش ها به سلول ها اجازه می دهند تا به روش کنترل نشده تقسیم شوند و تکثیر شوند.

سرطان پستان سرطانی است که در سلول های پستان بروز می کند. به طور معمول ، سرطان در لوبول ها یا مجاری پستان شکل می گیرد. لوبول ها غده هایی هستند که شیر تولید می کنند و مجاری مسیرهایی هستند که شیر را از غدد به سمت نوک پستان می رسانند. سرطان همچنین می تواند در بافت چربی یا بافت پیوندی فیبر درون پستان شما ایجاد شود.

سلول های سرطانی کنترل نشده اغلب به سایر بافت های سالم سینه حمله می کنند و می توانند به گره های لنفاوی زیر بازوها نفوذ کنند. غدد لنفاوی یک مسیر اصلی است که به سلولهای سرطانی کمک می کند تا به قسمت های دیگر بدن منتقل شوند.

براساس درجه بندي سرطان سینه در مراحل اولیه ، سرطان پستان ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد. بسته به درجه بندي سرطان سینه علائم می تواند متفاوت باشد. در بسیاری از موارد ، تومور ممکن است خیلی کوچک باشد تا احساس شود ، اما هنوز هم یک ناهنجاری در ماموگرافی دیده می شود. در صورتی که توموری احساس شود ، اولین علامت معمولا یک توده جدید در سینه است که قبلا در آن وجود نداشته است. با این حال ، همه توده ها سرطان نیست.

حتما بخوانید : علائم سرطان – کاملترین روشهای غربالگری , خودآزمایی و معاینه پستان 

با توجه به درجه بندی سرطان سینه و نوع آن می تواند علائم مختلفی وجود داشته باشد. بسیاری از این علائم مشابه هستند ، اما برخی از آنها متفاوتند. شایع ترین علائم سرطان پستان شامل موارد زیر است:

  • توده پستان یا ضخیم شدن بافت که نسبت به بافت اطراف خود متفاوت است و اخیرا ایجاد شده است
  • درد پستان
  • پوست قرمز و سوراخ شده روی کل پستان
  • تورم در تمام یا بخشی از پستان
  • ترشح از نوک سینه غیر از شیر مادر
  • ترشحات خونی از نوک سینه
  • پوست انداختن یا پوسته پوسته شدن پوست روی نوک پستان یا سینه
  • یک تغییر ناگهانی و غیر قابل توضیح در شکل یا اندازه پستان
  • نوک سینه معکوس
  • تغییر در ظاهر پوست روی سینه
  • توده یا تورم در زیر بازوی شما

علائم سرطان سینه چیست ؟
اگر هر یک از این علائم را داشته باشید ، لزوماً به معنای ابتلا به سرطان سینه نیست. به عنوان مثال ، درد در پستان و یا توده سینه می تواند در اثر کیست خوش خیم ایجاد شود. هنوز اگر توده ای در پستان دارید یا علائم دیگر ، باید برای معاینه و آزمایش بیشتر به پزشک مراجعه کنید. درباره علائم احتمالی سرطان پستان بیشتر بدانید. براساس درجه بندي سرطان سینه علائم متفاوتی ممکن است بروز کند.

انواع سرطان پستان

انواع مختلفی از سرطان پستان وجود دارد که به دو دسته اصلی “تهاجمی” و “غیر تهاجمی” یا درجا تقسیم می شوند. در حالی که سرطان مهاجم از مجاری یا غدد پستان به قسمتهای دیگر آن گسترش می یابند ، اما شیوع سرطان غیر تهاجمی از بافت اصلی نمی باشد.از این دو دسته برای توصیف انواع رایج سرطان پستان استفاده می شود که عبارتند از:

سرطان مجرایی درجا

سرطان داکتال درجا (DCIS) یک بیماری غیرواگیر است. با DCIS ، سلولهای سرطانی محدود به مجاری داخل پستان شما می شوند و به بافت پستان اطراف حمله نمی کنند.

سرطان مجرایی درجا در درجه بندی سرطان سینه

سرطان لوبولار درجا

سرطان لوبولار درجا (LCIS) سرطانی است که در غدد تولید کننده شیر رشد می کند. مانند DCIS ، سلول های سرطانی به بافت اطراف حمله نمی کند.

کارسینوم داکتال تهاجمی

کارسینوم داکتال تهاجمی (IDC) شایعترین نوع سرطان سینه است. این نوع سرطان پستان در مجاری شیر شما شروع می شود و سپس به بافت اطراف پستان حمله می کند. هنگامی که سرطان پستان به بافت خارج از مجاری شیر شما گسترش یافته است ، می تواند به سایر اندام ها و بافت های اطراف خود گسترش یابد.

حتما بخوانید : انواع سرطان سینه 

سرطان لوبولار تهاجمی

سرطان لوبولار تهاجمی (ILC) ابتدا در لوبولهای پستان شما ایجاد می شود و به بافت اطراف حمله می کند.

انواع دیگر سرطان پستان که کمتر دیده می شود:

  • بیماری پاژه نوک پستان. این نوع سرطان پستان در مجاری نوک پستان آغاز می شود ، اما اگر گسترش یابد پوست سینه و آرئول را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • تومور فیلودس . این نوع بسیار نادر سرطان سینه است که در بافت همبند پستان رشد می کند. بیشتر این تومورها خوش خیم هستند ، اما برخی از آنها سرطانی است.
  • آنژیوسارکوم این سرطان روی رگهای خونی یا رگهای لنفاوی در پستان رشد می کند.

نوع سرطان , گزینه های درمانی و همچنین نتیجه احتمالی آن را تعیین می کند.

سرطان لوبولار تهاجمی

سرطان التهابی پستان

سرطان التهابی پستان (IBC) نوعی سرطان نادر اما مهاجم است. IBC فقط بین ۱ تا ۵ درصد منبع قابل اعتماد از کلیه موارد سرطان پستان را تشکیل می دهد.

با این شرایط سلول ها غدد لنفاوی را در نزدیکی سینه ها مسدود می کنند ، بنابراین رگ های لنفاوی در پستان نمی توانند به درستی تخلیه شوند. IBC به جای ایجاد تومور ، باعث تورم پستان ، قرمزی و احساس گرما می شود. ممکن است پستان سرطانی مانند پوست پرتقال سوراخ و ضخیم به نظر برسد.

IBC می تواند بسیار مهاجم باشد و به سرعت پیشرفت کند. به همین دلیل ، مهم است که در صورت مشاهده هرگونه علائمی ، سریعاً با پزشک تماس بگیرید.

سرطان سینه سه گانه منفی

سرطان سینه سه گانه منفی یکی دیگر از بیماری های نادر است که تنها حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از مبتلایان به سرطان پستان را درگیر می کند. برای تشخیص سرطان سینه منفی سه گانه ، یک تومور باید هر سه ویژگی زیر را داشته باشد:

  1. فاقد گیرنده های استروژن است. این گیرنده ها سلولهایی هستند که به هورمون استروژن متصل می شوند . اگر تومور گیرنده های استروژن داشته باشد ، استروژن می تواند باعث تحریک رشد سرطان شود.
  2. فاقد گیرنده های پروژسترون است. این گیرنده ها سلولهایی هستند که به هورمون پروژسترون متصل می شوند. اگر تومور دارای گیرنده های پروژسترون باشد ، پروژسترون می تواند باعث رشد سرطان شود.
  3. پروتئین های HER2 اضافی در سطح آن وجود ندارد. HER2 پروتئینی است که باعث رشد سرطان پستان می شود.

اگر تومور این سه معیار را داشته باشد، یک سرطان سینه منفی سه گانه است. این نوع سرطان پستان دارای رشد و سرعتی بیشتر نسبت به سایر انواع سرطان پستان دارد.
درمان سرطان سینه سه گانه منفی مشکل است زیرا درمان هورمونی برای آن مؤثر نیست.

درمان لنف ادم و رهایی از ورم دست و پا بعد از سرطان

تب گیر، نمایندگی فروش گن فاجات Fajate کلمبیا مرکز خرید انواع گن بعد از جراحی زیبایی و لاغری با گارانتی اصالت کالا

سرطان متاستاز سینه

سرطان متاستاز براساس درجه بندي سرطان سینه نام دیگری برای مرحله چهارم سرطان پستان است. این سرطان سینه از پستان شما به قسمتهای دیگر بدن مانند استخوانها ، ریه ها یا کبد گسترش می یابد.
این یک مرحله پیشرفته از سرطان پستان است. انکولوژیست (پزشک سرطان) با هدف متوقف کردن رشد و گسترش تومور یا تومورها ، یک برنامه درمانی ایجاد می کند.

متاستاز سرطان سینه

سرطان پستان در مردان

اگرچه مردان کمتر از زنان دارای بافت سینه هستند اما ممکن است به سرطان پستان مبتلا شوند ، اما بسیار نادر است. طبق آمار انجمن سرطان آمریکا (ACS) ، سرطان سینه در مردان سفید پوست ۱۰۰ برابر کمتر از زنان سفید پوست است و در مردان سیاه پوست نسبت به زنان سیاه پوست ۷۰ برابر کمتر شایع است.

به گفته آن، سرطان پستان در مردان به اندازه زنان مبتلا به سرطان جدی است وهمچنین دارای همین علائم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *