درمان واریس با لیزر

EVLA یا لیزر درون رگی یک روش جدید برای درمان واریس است که بدون جراحی انجام می شود .در این روش به جای مسدود کردن و خارج کردن رگهای واریس ، توسط لیزر سوزانده می شود . گرمای ناشی از لیزر دیواره رگها را از بین می برد و بدن به طور طبیعی بافت مرده رگ را جذب می کند و رگهای واریسی از بین می روند. این درمان برای واریس در یک اتاق درمان ساده نیز قابل انجام است و نیازی به اتاق عمل پیشرفته ندارد.

درمان لیزری واریس پا

 

درمان لیزری واریس برای چه کسانی مناسب است ؟

تقریبا تمام بیماران مبتلا به واریس برای درمان با لیزر مناسب هستند. این روش برای رگ های واریسی بزرگ و عمقی گزینه مناسبی است. افرادی که از جراحی های قبلی آنها رگ های واریسی کوچکی باقیمانده است روش اسکلروتراپی گزینه مناسبی برای آنها است.

حتما بخوانید : راه های درمان واریس

درمان لیزری واریس چه مراحلی دارد؟

در مرحله اول درمان سونوگرافی برای بیمار انجام می شود. سپس رگ های واریس توسط ماژیک علامت گذاری می شود. بیمار بر روی تخت دراز می کشد , پای آن تمیز شده و توسط یک پارچه پوشانده می شود. بسته به اینکه کدامیک از رگ های بیمار آسیب دیده باشد به روی پشت یا شکم می خوابد و تمامی مراحل درمان با لیزر با اسکن اولتراسوند انجام می شود.

درمان لیزری واریس

 

Endovenous به معنای داخل رگ است ، بنابراین کار بعدی که دکتر باید انجام دهد این است که وارد رگ شما شود. بنابراین مقداری بی حسی موضعی به پوست بالای رگ تزریق می شود و سوزنی به آن وارد می شود. یک سیم از طریق سوزن به بالای رگ هدایت می شود. سوزن برداشته می شود و یک کاتتر (لوله پلاستیکی نازک) از روی سیم به داخل رگ وارد می شود و سیم خارج می شود.

یک فیبر لیزری از طریق کاتتر عبور داده می شود و نوک آن در بالاترین نقطه معمولا چین کشاله ران قرار می گیرد. مقدار زیادی محلول بی حسی موضعی از طریق چندین تزریق و اندک در نواحی مختلف رگ آسیب دیده وارد می شود. سپس لیزر به مدت ۵ دقیقه از بالا به پایین رگ واریسی کشیده می شود. شما ممکن است صدای زنگ هشداری را بشنوید که با بوی سوختگی همراه باشد اما دردی را احساس نخواهید کرد. اگر تحت درمان هر دو پا هستید ، این روند روی پای دیگر نیز تکرار می شود. لیزر و کاتتر برداشته می شود و جای سوزن با یک پانسمان کوچک پوشانده می شود.

این درمان برای هر پا حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به طول می انجامد. همچنین ممکن است مراحل فوم اسکلروتراپی یا خارج کردن رگ واریسی نیز انجام شود و از بیمار خواسته می شود که از جوراب واریس استفاده کند.

مراقبت بعد از لیزر واریس پا

به زودی پس از معالجه بیمار مرخص شده و می تواند به خانه برود. بیمار باید از رانندگی خودداری کند و با وسایل نقلیه عمومی , پیاده روی یا به کمک یکی از دوستان خود به خانه برود. بیمار باید تا دو هفته جوراب واریس یا فشاری بپوشد و نکاتی درباره حمام کردن به آن ارائه می شود. بیمار می تواند بلافاصله به سرکار برود و بیشتر فعالیتهای عادی خود را انجام دهد.

پوشیدن جوراب واریس

 

در مدت زمانی که به بیمارتوصیه شده جوراب فشاری بپوشد ، نباید پاهای خود را خیس کند و یا شنا کند. بسیاری از بیماران ممکن است در طول رگ درمان شده احساس تنگی یا  بعد از ۵ روز در آن ناحیه دچار درد خفیفی شوند. داروهای ضد التهاب طبیعی مانند ایبوپروفن به طور معمول برای تسکین آن کافی هستند.

آیا همه لیزرها برای درمان واریس یکسان هستند؟

بیشتر لیزرهای مورد استفاده برای درمان واریس تقریبا یکسان هستند. اما نوع جدیدی از لیزرها وجود دارد که ادعا می شود درد کمتری نسبت به لیزرهای استاندارد دارند. اما باید این واقعیت هم بدانید که میزان دردی که اکثر بیماران با لیزرهای استاندارد تجربه می کنند به اندازه ای است که برای آنها قابل تحمل است. لیزرهای جدید هنوز با آزمایش های کلینیکی تست نشده اند. بنابراین ما به طور قطع نمی دانیم که در طولانی مدت موثر خواهند بود یا خیر.

آیا بیمار بعد از لیزر واریس به درمان بیشتری نیاز دارد؟

اگر بیمار تنها برای تسکین علائم تحت درمان است ، معمولا به درمان دیگری نیاز ندارد. با این حال اکثر بیماران تمایل دارند که ظاهر رگهای خود را بهبود بخشند و از این تعداد حدود ۸۰٪ به درمان بیشتر نیاز دارند. واریس معمولا پس از EVLA کمتر قابل رویت است اما بندرت کاملا ناپدید می شود.

درمان بیشتر برای واریکوسیت یا التهاب وریدی می تواند شامل خارج کردن ورید به روش یا استفاده از فوم اسکلروتراپی باشد. این درمان های اضافی را می توان همزمان با درمان لیزری یا بعد از ۴ تا ۶ بعد از آن انجام شود. اگر رگ های واریسی پا گسترده باشد بسیار بعید است که بتوانید تمام درمان های اضافی را همزمان با EVLA انجام دهید.

درمان قطعی واریس پا

 

بعد از تزریق بی حسی موضعی خارج کردن رگ های تخریب شده انجام می شود. برش های کوچکی روی رگ ها ایجاد می شود و به وسیله ایزاری مخصوص مانند قلاب خارج می شوند. ممکن است برش های کوچک زیادی بر روی پوست ایجاد شود اما به راحتی و بدون بخیه و با حداقل زخم بهبود می یابند. فوم اسکلروتراپی متداول ترین روش برای مقابله با واریس باقیمانده از EVLA است و برای این افراد بسیار موثر است.

عوارض بعد از لیزر واریس پا

بروز عوارض جدی بعد از درمان واریس با لیزر بسیار نادر است.

  • ترومبوفلبیت در لیزر واریس پا : درمان لیزری واریس باعث حرارت دیدن دیواره رگهای واریسی می شود , واکنش بدیهی رگهای واریسی به گرما , التهاب دیواره آن است. بنابراین بیمار سفتی و حساسیت به لمس را در رگ های تحت درمان احساس خواهد کرد. رگهای واریسی که از ورید تحت درمان تغذیه می شوند ممکن است با تشکیل برخی از لخته های خون در آن سفت و ملتهب شود. این لخته خون خطرناک نیست و بدن شما طی چند هفته به طور طبیعی آن را جذب می کند.
  • آسیب عصبی : از آنجایی که اعصاب می توانند در امتداد رگ های واریسی قرار گرفته باشند ، ممکن است در اثر حرارت حاصل از لیزر یا خارج کردن رگ تخریب شده آسیب ببینند و تعداد کمی از بیماران متوجه بی حس شدن برخی از نقاط پوست خود می شوند. که این نقاط بی حسی معمولا بعد از چند ماه برطرف می شوند.
  • سوختگی :در طی فرآیند درمان واریس با لیزر احتمال سوختگی پوست وجود دارد اما بروز این مورد در واقع بسیار نادر است.
  • DVT یا تشکیل لخته خون : DVT تشکیل یک لخته خون در رگهای عمیق پا است. این یک عارضه شناخته شده در جراحی است و اگر لخته خون شکسته شده و به ریه ها برود ، می تواند خطرناک باشد. خطر ابتلا به DVT بعد از EVLA بسیار کم است اما گزارش شده است.

ترومبوز وریدی

 

انتخاب بهترین روش درمان واریس پا

بسیاری از بیماران که روش درمانی EVLA را انتخاب می کنند در مورد بهترین روش درمان واریس تردید دارند. به دلیل چندین گزینه درمانی از جمله روش جراحی برای درمان واریس و چندین روش درمانی جدید غیر جراحی مانند فوم اسکلروتراپی , درمان با لیزر و RFA این سردرگمی تعجب آور نیست.

انتخاب بهترین روش درمان واریس پا بیشتر به تجربه متخصص عروق بستگی دارد. بعضی از جراحان تنها جراحی را ترجیح می دهند اما اکنون بیشتر آنها حداقل یکی از گزینه های درمانی جدید را پیشنهاد می دهند. اگر از ظاهررگهای واریسی خود راضی هستید و علائم قابل توجهی ندارید ، بهترین گزینه برای شما این است که هیچ اقدامی انجام ندهید. بیشتر رگهای واریسی نیازی به درمان پزشکی ندارند.

استفاده از جوراب های واریس برای کسانی مناسب است که علائم واریس را دارند اما نگران ظاهر پاهای خود نیستند و مایلند تا آخر عمر جوراب واریس بپوشند.

برای درمان واریس به ندرت به عمل جراحی نیاز است ، اما هنوز هم برخی از بیماران ، به ویژه کسانی که مایل به بیهوشی عمومی هستند ، کسانی که تزریق را دوست ندارند و کسانی که رگهای واریسی گسترده ای در هر دو پا دارند ، جراحی را ترجیح می دهند که می خواهند همه درمان ها در یک جلسه انجام شود.

درمان قطعی واریس پا

برای درمان قطعی واریس و خودداری از جراحی و بیهوشی عمومی و بازگشت سریع به فعالیت های عادی خود ، باید یکی از روش های درمانی زیر را انتخاب کنید :

  • فوم اسکلروتراپی برای کسانی مناسب است که شدت واریس در آنها کمتر باشد و بیمار با چندین جلسه درمان احتمال بازگشت رگ های واریسی و انجام درمان بیشتر را در آینده بپذیرند. این روش برای درمان واریس پا کم تهاجمی ترین گزینه است.
  • ابلیشن با امواج رادیویی RFA برای کسانی مناسب است که یک بخش مستقیم , پهن و طولانی رگ آنها نیاز به درمان داشته باشد. تقریباً ۷۰٪ بیماران برای RFA مناسب هستند.
  • EVLA تقریبا برای همه بیماران مناسب است ، هرچند رگهای آنها کوتاه یا شدت واریس آن بالا باشد. روش و نتایج درمان RFA و EVLA با هم یکسان است.

حتما بخوانید : اسکلروتراپی یا لیزر وریدهای عنکبوتی

اسکلروتراپی ، RFA و EVLA برای بیشتر بیماران حداقل به دو جلسه درمان نیاز دارند. انتظار داشته باشید که حداقل ۸ هفته طول بکشد تا تأثیر کامل درمان را ببینید. قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه کدام روش درمانی برای شما مناسب است ، به اطلاعات مربوطه گزینه های مختلف نگاه کنید و از مشاوره متخصص خود بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *