واریس پا هنگامی رخ می دهد که خون به جای اینکه به راحتی به سمت قلب بازگردد ، پشت دریچه های کوچک رگها جمع می شود. آنها بیشتر در پاها و ساق پا دیده می شوند ، زیرا بازگشت خون به قلب به گردش بیشتری نیاز دارد.

پزشکان جوراب های فشاری را برای بهبود گردش خون ، جلوگیری از بدتر شدن واریس و کاهش درد یا ناراحتی توصیه می کنند.

در این مقاله ما شواهد مرتبط با استفاده از جوراب واریس و همچنین عوارض جوراب واریس را بررسی می کنیم. ما همچنین در مورد نحوه انتخاب اندازه و شکل مناسب بحث می کنیم.

حتما بخوانید : راه های درمان واریس

آیا جوراب واریس مفید است ؟

جوراب های فشاری به طور سنتی برای بهبود گردش خون استفاده می شدند. به گفته نویسندگان اسکلروتراپی: برای معالجه واریس و وتلانژکتازی وریدهای پا ، سربازان رومی اغلب پاهای خود را در بندهای چرمی می پیچیدند تا گردش خون در طول راهپیمایی های طولانی بهبود یابد.

جوراب های فشاری مدرن پیشرفته تر هستند و برای ایجاد فشار پایدار در ساق پا طراحی شده اند و به گردش خون به سمت قلب کمک می کنند. جوراب ها معمولا فشار بیشتری را در نزدیکی مچ پا و پاها اعمال می کند ، ایجاد فشار اضافی که جریان خون را بهبود می بخشد.

آیا جوراب واریس مفید است ؟

مطالعات نشان می دهد جوراب های واریس می توانند برخی از علائم واریس پا را بهبود ببخشند ، اما شواهد کمی وجود دارد از اینکه این جوراب ها می توانند به تنهایی واریس پا را از بین ببرند . انواع مختلف جوراب واریس مقدار فشار متفاوتی را اعمال می کند.

برخی از تحقیقات اخیر در مورد واریس شامل موارد زیر است:

  • یک تحقیق در سال ۲۰۱۸ ، نشان داد که پوشیدن جوراب واریس با کلاس فشاری ۱۸ تا ۲۱ میلی متر جیوه (میلی متر جیوه) به مدت ۱ هفته ، در مقایسه با جوراب های معمولی به کاهش درد و درد ناشی از واریس کمک می کند.
  • یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ ، نشان داد پوشیدن جوراب واریس با کلاس فشاری ۲۲ میلی متر جیوه به مدت ۶ ماه ، به کنترل ورم پا در دوران بارداری در افراد مبتلا به واریس کمک می کند. با این حال ، نویسندگان خاطرنشان كردند كه داروی خوراکی بنام پیكنوژنول بیشتر از جوراب در کاهش درد موثر است.
  • یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ ، نتیجه گرفت که عمل جراحی برای برداشتن رگ های واریس ، از لحاظ درمانی مؤثرتر از جوراب های فشاری است.

به طور کلی ، نتایج متفاوت هستند. یک بررسی از سال ۲۰۱۵ نشان داد که شواهد کمی از جوراب های فشاری به عنوان درمانی برای واریس پشتیبانی کرده است.

تاثیر جوراب واریس

از کدام جوراب واریس برای واریس پا باید استفاده کنم ؟

میزان کلاس فشاری و نوع مناسب جوراب واریس بستگی به تعداد ، نوع و علت اصلی واریس در فرد دارد. برای انتخاب سطح فشاری مناسب باید با پزشک خود مشورت کنید. چهار سطح اصلی کلاس فشاری وجود دارد :

  1. کلاس فشاری خفیف ، که در نارسایی مزمن وریدی برای داشتن جریان خون سالم باید از آن استفاده شود تا پاهای شما احساس سبک تری داشته باشند.
  2. کلاس فشاری متوسط ، موثرتر است و معمولا برای افرادی توصیه می شود که دارای علائم رگ های عنکبوتی یا واریس هستند.
  3. کلاس فشاری بالا ، معمولا توسط پزشک برای بیماری های مختلف وریدی از جمله ترومبوز ورید عمقی ، زخم پا و ورم لنفاوی توصیه می شود.

سه نوع اصلی جوراب واریس عبارتند از:

  1. جوراب شلواری پشتیبانی : نوع تنگ این جوراب بر روی پا مقداری فشار اعمال می کند.
  2. جوراب فشاری : کلاس های فشاری مختلف آن برای خرید در بسیاری از داروخانه ها و فروشگاه های آنلاین وجود دارد. پشتیبانی این نوع جوراب بیشتر از جوراب شلواری واریس است.
  3. جوراب های فشاری نسخه ای : این جوراب ها بیشترین فشار را دارند و توسط یک متخصص تجویز می شود تا اطمینان حاصل شود که بیشترین تاثیر را دارند. اما نه آنقدر محکم که بر گردش خون شخص تأثیر بگذارد.

جوراب ساق بلند معمولا زانو یا ران را پوشش می دهد. جوراب ساق بلند ، باعث بهبود گردش خون در قسمت تحتانی پا و هنگام ورزش می شود.
پزشک ممکن است جوراب های فشاری بالای ران را برای واریس پا توصیه کند ، اگرچه این موارد بیشتر برای جلوگیری از لخته شدن خون بعد از عمل بخصوص بعد از جراحی تعویض زانو استفاده شود.

جوراب واریس را چند ساعت بپوشیم ؟

افراد در طول روز بیشتر تمایل به پوشیدن جوراب های واریس دارند ، زیرا نشستن به حالت عمودی و ایستادن به احتمال زیاد باعث ایجاد مشکلات در گردش خون می شود.

فرد مبتلا به واریس ممکن است برای بهبود گردش خون سعی کند پاهای خود را در شب بالا ببرد . با این حال ، پزشک ممکن است توصیه کند که جوراب واریس را در شب بپوشید.

جوراب واریس را چند ساعت بیوشیم؟

نحوه انتخاب اندازه مناسب

انتخاب اندازه مناسب جوراب های فشاری برای داشتن احساس راحتی هرچه بیشتر و استفاده از تمام مزایای کشسانی آن اهمیت زیادی دارد. برای اطمینان از مناسب بودن باید اندازه گیری کنید. در اینجا نکاتی وجود دارد که باید به آن توجه کنید :

  • قبل از بیرون آمدن از رختخواب در صبح یا حتی قبل از اینکه پاهای خود را پایین بیاورید ، اندازه گیری پاهای خود را انجام دهید.
  •   برای جوراب واریس زیر زانو ، باریک ترین قسمت مچ پا و وسیع ترین قسمت ساق پای خود را اندازه بگیرید. سپس روی تخت خود بنشینید ، پاهای خود را روی زمین قرار دهید و زانوهای خود را خم کنید تا پاهای شما زاویه ۹۰ درجه تشکیل دهند. اندازه گیری را بین زانوی خم شده هر پا و کف انجام دهید.
  • برای جوراب واریس بالای زانو ، همان اندازه جوراب زیر زانو را اندازه بگیرید. سپس با ایستادن و اندازه گیری ران های زیر باسن اندازه گیری را ادامه دهید. در آخر ، فاصله بین باسن و کف را اندازه بگیرید.

انجام این اندازه گیری ها گاهی اوقات دشوار است ، بنابراین نترسید و در صورت تردید از پزشک خود کمک بخواهید یا با آن صحبت کنید.

نحوه مراقبت از جوراب های واریس

مراقبت از جوراب های فشاری شما دشوار نیست. اما چند نکته وجود دارد که باید به خاطر بسپارید تا بتوانید بدون از دست دادن حالت کشسانی و مزایای آن ها ، باعث افزایش عمر مفید آنها شوید ؟

  •   از آب سرد یا ولرم استفاده کنید.
  • جوراب های خود را به جای استفاده از ماشین لباسشویی با دست بشویید.
  • از نرم کننده پارچه استفاده نکنید – فقط از صابون یا مواد شوینده ملایم استفاده کنید.
  • هرگز از خشک کن استفاده نکنید. جوراب های خود را آویزان کنید تا خشک شود.

جوراب های فشاری ممکن است همیشه نتوانند از واریس پیشگیری کند. با این حال ، آنها می توانند به عنوان یک مکانیسم حمایتی عالی برای گردش خون سالم عمل کنند و علائم آزار دهنده را تسکین دهند به ویژه مواقعی که طولانی مدت پوشیده شوند. همیشه باید در مورد استفاده از جوراب های واریس با پزشک خود صحبت کنید

عوارض جوراب واریس

از آنجا که جوراب های فشاری معمولا تنگ هستند ، پوشیدن آنها دشوار است. پاها باید تمیز و خشک باشند. صبر کنید تا قبل از پوشیدن جوراب واریس هر لوسیونی جذب شود.

استفاده از جوراب های فشاری می تواند عوارض جانبی داشته باشد ، از جمله :

  • ایجاد شکستگی در پوست
  • سوزش پوست
  • ناراحتی
  • ایجاد فروفتگی در پوست به صورت موقت

جوراب های واریس ، چین خورده ، فرسوده شده یا اندازه نامناسب ممکن است برای فرد مشکلاتی ایجاد کند. هنگامی که شرایطی مانند نوروپاتی محیطی مانع گردش خون شود ، می تواند به اعصاب پاها آسیب برساند ، بنابراین ممکن است فرد نتواند تشخیص دهد که جوراب واریس خیلی تنگ است یا در حال سقوط است.

اگر فرد بیش از حد جوراب واریس را بپوشد ، ممکن است تاثیرات منفی برای آن داشته باشد. هر روز جوراب را در آورید و پاها برای علائم آسیب یا سوزش بررسی کنید ، در صورت لزوم از آینه استفاده کنید. ممکن است استفاده از یک آینه دستی بلند یا آینه ای که روی زمین قرار دارد به شما در این امر کمک کند. اگر شرایط جدیدی مانند سوزش ایجاد شود به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جوراب واریس

در آخر

جوراب های فشرده سازی ممکن است واریس پا را از بین نبرند ، اما ممکن است درد و تورم همراه آن را کاهش دهند.

روزانه پاهای خود را برای علائم تحریک و آسیب بررسی کنید و جوراب های فشاری را هر ۳ تا ۶ ماه تعویض کنید. پا و جوراب ساق بلند را تمیز و خشک نگه دارید تا به بهترین نتیجه برسید.

source: Do compression stockings help to treat varicose veins

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *