کمر درد در بارداری

بیش از نیمی از زنان در دوران بارداری دچار کمر درد می شوند. کمر درد بارداری امری طبیعی است و خطری برای مادر و نوزاد ندارد ولی بهتر است در این زمینه با پزشک خود در ارتباط باشید. کمر درد در بارداری علت مشخصی ندارد ولی در اکثر موارد به دلیل تغییرات هورمونی , تغییرات در ستون فقرات و یا حتی بسته به وضعیت روحی و روانی فرد اتفاق می افتد. علت کمر درد در حاملگی به عوامل زیادی بستگی دارد که در ادامه به آن اشاره شده است.

کمربند در بارداری

علت کمردرد در دوران بارداری

بارداری یکی از دوره های حساس در زندگی است به دلیل اینکه موجودی دیگر در بدن مادر در حال رشد است. با بزرگ شدن شکم طبیعی است که شما دچار کمر درد شوید. رایج ترین عواملی که در دوران اولیه بارداری باعث کمر درد می شوند شامل:

اضافه وزن

در دوران بارداری و افزایش تدریجی وزن فشار بر روی ستون فقرات به مرور بیشتر می شود همچنین رشد جنین باعث بزرگ شدن رحم می شود و وزن آنها به اعصاب و عروق خونی لگن فشار وارد می کند و در نهایت منجر به کمر درد در دوران اولیه بارداری می شود.

برای آگاهی بیشتر مقاله بهترین و موثرترین روش لاغری را مطالعه کنید.

ایجاد تغییر در وضعیت بدن

بزرگ شدن شکم در دوران بارداری باعث کشیده شدن عضلات می شود و مادر به سختی می تواند تعادل خود را نگه دارد بنابراین بدن در وضعیت مناسبی قرار نمی گیرد و همین امر باعث می شود که عضلات کمر درناک شوند.

تغییرات در هورمون ها

یکی از دلایل اصلی کمر درد در سه ماهه اولیه بارداری ایجاد تغییرات در هورمون های بدن است. یکی از هورمون هایی که در انعطاف پذیری عضلات نقش اساسی دارد هورمون Relaxin است که در این دوران ترشح می شود و می تواند عامل کمر درد در حاملگی باشد.

وضعیت جنین

یکی دیگر از عواملی که می تواند در درد کمر در دوران بارداری تاثیر داشته باشد موقعیت قرار گرفتن جنین است. اگر جنین در وضعیتی باشد که به کمر فشار وارد شود امکان ایجاد دردی شدید و یا خفیف در ناحیه کمر وجود دارد.

علت کمردرد در سه ماهه اول بارداری

علت کمرد درد در سه ماهه اول بارداری به دلیل افزایش هورمون ریلاکسین در این دوره است. هورمون ریلاکسین ممکن است عامل شل شدگی رباط نگه دارنده استخوان لگن و ماهیچه های رحم باشد . افزایش ترشح این هورمون در دوران بارداری ۱۰ برابر بیشتر از حالت طبیعی است بنابراین با پیشرفت بارداری فشار بیشتری روی مفاصل لگن وارد می شود و امکان بازشدگی بیشتر آن وجود دارد در نتیجه خانم های باردار به هنگام نشستن , راه رفتن های طولانی , بالارفتن از پله ها و یا ایستادن روی پا احساس کمر درد می کنند.

برای آگاهی بیشتر فیلم دوران بارداری در سه ماهگی را مشاهده کنید.

انواع کمر درد در دوران بارداری

کمر درد در دوران حاملگی انواع مختلفی دارد که در ادامه به طور کامل شرح داده شده است:

۱- کمردرد بارداری ناگهانی و به صورت پراکنده

کمردردی که به صورت ناگهانی اتفاق می افتد و هیچ دلیل مشخصی ندارد باید حتما بررسی شود که بعدا منجر به مشکلات مفصلی و پوکی استخوان نشود. در این موارد اگر درد کمر شما شدید شد حتما باید به پزشک مراجعه کنید و از سلامت جنین اطمینان حاصل کنید.

۲- کمردرد بارداری همراه با بی حسی

این نوع کمر درد به خاطر فشار وارد شدن به عصب سیاتبک به وجود می آید. درد عصب سیاتیک در دوران بارداری طبیعی است و به دلیل گرفتگی در رگ ها به وجود می آید. در صورت شدید شدن درد در پاها و باسن حتما به پزشک مراجعه کنید.

۳- کمردرد بارداری همراه با تب

در دوران بارداری و بزرگ شدن رحم به مثانه فشار وارد می شود و باعث تکرر ادرار در خانم های باردار می شود. اما اگر دفع ادرار با درد همراه باشد و یا در آن خون باشد و اگر فرد حامله تب کند می تواند به دلیل مشکلات کلیوی و مجاری ادرا باشد که حتما باید درمان شود.

درمان کمر درد در دوران بارداری

برای درمان کمر درد در دوران بارداری به نکات زیر توجه کنید :

در دوران بارداری سعی کنید از مواد غذایی غنی از مواد معدنی و ویتامین مصرف کنید. رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و پیاده روی و ورزش مخصوص بارداری را فراموش نکنید. برای اینکه در این دوران کمر درد نگیرید باید مصرف کلسیم را افزایش دهید. در این دوران باید ۳ الی ۴ واحد کلسیم به صورت خوراکی مثل یک لیوان شیر , ماست مصرف شود. یا اگر نمی توانید لبنیات مصرف کنید بهتر است با مشورت پزشک خود از مکمل های کلسیم استفاده کنید.

اگر طبق نظر پزشک شما راه رفتن در آب برای شما مشکلی ندارد می توانید برای تسکین درد می توانید هفته ای یک الی دوبار به استخر بروید و با رعایت احتیاط در آب راه بروید یا حتی می توانید در وان پرشده با آب ولرم بخوابید و یا حمام کنید.

استراحت در دوران بارداری به معنای خوابیدن برای کاهش درد کمر است. طرز خوابیدن تاثیر زیادی در تسکین کمر درد در دوران بارداری دارد. سعی کنید به پهلو بخوابید و زانوهای خود را قفل نکنید. برای راحتی بیشتر می توانید از بالشت های بارداری استفاده کنید. در این دوران نباید به پشت بخوابید زیرا وزن اضافه رحم به کمر در اثر جاذبه فشار وارد می کند. همچنین امکان تغییر انحنای کمر وجود دارد در نتیجه ممکن است فشار بیشتری به کمر وارد شود پس بهتر است که به پهلو بخوابید و زانوهای خود را خم کنید.

بالشت بارداری

اگر شرایطی دارید که باید زیاد روی پاهای خود بایستید بهتر است کفش مناسب بپوشید. در این دوران از پوشیدن کفش های پاشنه بلند خودداری کنید به دلیل اینکه حالت راه رفتن شما تغییر می کند و می تواند اثر جانبی بر لگن , مفاصل و کمر داشته باشد پس بهتر است کفش ساده و راحتی بپوشید که اثرات جانبی آن مانند کمر درد تشدید نشود. حتی اگر می توانید تا حد امکان از پوشیدن کفش خودداری کنید و در صورت امکان بیشتر پا برهنه راه بروید.

انجام حرکات کششی تا حدودی می تواند در درمان کمر درد در دوران حاملگی موثر باشد. برای انجام هرگونه تمرین ورزشی حتما با پزشک خود مشورت کنید به دلیل اینکه فعالیت های ورزشی در دوران بارداری با شرایط عادی تفاوت دارد. ورزش هایی مانند یوگا می تواند برای درمان کمر درد موثر باشد.

ایجاد گودی کمر به دلیل موقعیت شکم در دوران بارداری می تواند باعث کمر درد شود استفاده از شکم بند و یا گن بارداری در این مواقع می تواند درد کمر را تسکین دهد. ولی برای استفاده از کمربند طبی حتما با پزشک خود مشورت کنید. بستن شکم باعث می شود که هنگام راه رفتن درد کمتری در کمر خود احساس کنید.

شکم بند بارداری

فروش انواع گن بارداری و سوتین شیردهی

تب گیر، نمایندگی فروش گن فاجات Fajate کلمبیا مرکز خرید انواع  گن بعد از زایمان با گارانتی اصالت کالا

بلند کردن اجسام سنگین در دوران حاملگی عوارض زیادی دارد. در این دوران اگر کودک نوپایی دارید از بلند کرن آن بپرهیزید به دلیل اینکه احتمال سقط جنین را می تواند افزایش دهد.

درمان گیاهی کمردرد در دوران بارداری

در طب سنتی برای درمان کمر درد در دوران حاملگی خوردن سبزیجات و میوه جات تازه را پیشنهاد می دهند حتی آفتاب گرفتن و مصرف نمک ید دار و یا سوپ استخوان می تواند در کاهش درد کمر موثر باشد. استفاده از گیاهان دارویی مانند پنجه شیطان که برای درمان کمردرد به کار می رود می تواند موثر باشد ولی حتما باید با نظر پزشک و با احتیاط کامل استفاده شود.

درد کمر در بارداری و تعیین جنسیت

طبق عقاید گذشته کمر درد در دوران بارداری می تواند عاملی در تعیین جنسیت نوزاد باشد اما باید گفت که این عقیده کاملا غلط است و از نظر علمی صحت ندارد. همانطور که اشاره شد درد کمر در دوران بارداری به علت تغییرات هورمونی و افزایش ترشح هورمون ریلاکسین در زنان باردار است.

برای آگاهی بیشتر مقاله راهنمای خرید سوتین شیردهی و گن بعد از زایمان را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *