سینه سوم چیست ؟

پستان سوم یا پلی ماستیا ممکن است بر روی خطوط غدد شیری که از ناحیه زیر بغل شروع می شود و تا داخل ران ادامه دارند ایجاد شود. در موارد نادری ممکن است پستان فرعی در ناحیه گردن , صورت , قفسه سینه یا پشت ظاهر شوند. این توده های چربی بی آزارند و بیشتر به شکل یک بر آمدگی هستند و اما ممکن است در دوران بارداری و شیردهی به دلیل فعال شدن غدد شیری بزرگ شوند. در اثر اضافه وزن امکان بزرگ شدن پستان فرعی وجود دارد حتی ممکن است با درد همراه باشد. در برخی از افراد امکان دارد که پستان فرعی تکامل یافته باشد یا حتی دارای توانایی شیردهی و نیپل فرعی باشد . پستان اضافه گاهی از روی پوست قابل تشخیص نیست و باید با استفاده از سونوگرافی یا ام آر آی به وجود آن پی برد.

پستان سوم

درجه بندی مختلف پستان فرعی

پستان سوم براساس شکل , اندازه و بافت سینه دارای درجه بندی مختلفی است که شامل موارد زیر است :

دسته اول سینه فرعی با نیپل فرعی

این دسته به عنوان polymastia شناخته می شود که نوک سینه اضافه دارای آرئول یا هاله قهوه ای رنگ می باشد که آرئول دارای بافتی نرم مانند سینه معمولی است و علاوه براین بافت سینه کاملا تکامل یافته است و دارای نیپل فرعی می باشد.

دسته دوم پستان فرعی

در دسته دوم در اطراف نوک سینه اضافه آرئولی وجود ندارد ولی بافت اضافه آن قابل مشاهده است.

دسته سوم سینه سوم

در دسته سوم در ناحیه موردنظر بافت سینه وجود دارد اما نوک سینه واقعی شکل نگرفته است.

سینه فرعی

دسته چهارم سینه فرعی بدون نیپل اضافی

در دسته چهارم سینه اضافی در ناحیه مورد نظر بافت سینه کاملا تشکیل شده اما هیچ نوک پستان و آرئولی وجود ندارد.

دسته پنجم پستان فرعی

این دسته با عنوان pseudomamma شناخته می شوند که در اطراف نوک اضافه سینه آرئول وجودارد اما در ناحیه موردنظر به جای بافت سینه, بافت چربی تشکیل شده است.

دسته ششم پستان فرعی با نیپل فرعی

این دسته با عنوان polythelia شناخته می شود که در ناحیه موردنظر فقط نیپل فرعی تشکیل شده اما هیچ بافت سینه و آرئولی وجود ندارد.

علایم سینه سوم چیست ؟

سینه سوم بیشتر در خانم ها بروز می کند و در طی فرآیند رشد در رحم به وجود می آید. در رشد طبیعی بافت پستان در طول خط شیر تولید می شود و بافت اضافه آن تجزیه می شود و در نهایت جذب بدن می گردد اما در کسانی که دارای پستان فرعی هستند این بافت اضافه قبل از تولد تجزیه نمی شود و باعث ایجاد پستان فرعی می شود. شامل علایم زیر است :

سینه سوم

 

  • یک توده چربی آویزان در زیر بغل
  • پستان سوم یک برجستگی بدون درد است و گاهی از روی پوست قابل مشاهده نیست.
  • ممکن است در دوران بلوغ و با بزرگ شدن سینه بروز کند.
  • با تغییرات عادت ماهیانه اندازه آن ممکن است کوچک یا بزرگ شود.
  • سینه فرعی ممکن است تکامل یافته و دارای نیپل اضافی باشد.
  • سینه فرعی بافت نرمی دارد و کاملا بی آزار است.
  • پستان زیر بغلی امکان دارد توانایی شیر دهی داشته باشد.
  • این عارضه نیازی به درمان ندارد.
  • در دوران شیردهی امکان بزرگ شدن و حتی دردناک بودن سینه فرعی وجود دارد.

حتما بخوانید : درجه بندي سرطان سینه و آشنایی کامل با علائم سرطان سینه

آیا پستان فرعی درد دارد؟

اگر سینه سوم براساس درجه بندی دارای بافت یا نسجی باشد ممکن است در زمان عادت ماهیانه درد ناک شود به دلیل اینکه سینه نسبت به هورمون های زنانه حساس است. دردناک شدن سینه ها فقط به ناحیه سینه محدود نمی شود هر ناحیه ای از جمله زیر بغل اگر نسج یا بافتی وجود داشته باشد در زمان عادت ماهیانه و بالارفتن هورمون های زنانه ممکن است سینه درد ناک شود.

جراحی سینه سوم

پستان سوم در بیشتر موارد مشکلی برای افراد ایجاد نمی کند ولی اگر فرد احساس درد و ناراحتی دارد و وجود توده اضافه در ناحیه زیر بغل مانع فعالیت های روزانه آن می شود , جراحی زیبایی زیربغل برای آنها بهترین گزینه است. انتخاب عمل جراحی یا لیپوساکشن برای درمان پستان سوم بستگی به نوع و شدت آن دارد. در جراحی زیبایی زیر بغل یک برش کوچک در ناحیه زیر بغل ایجاد می شود و سپس بافت چربی اضافه خارج شده و محل موردنظر بخیه می خورد. بعد از جراحی برای بهبود سریعتر باید از گن بعد از جراحی مانند جلیقه طبی آستین دار استفاده کنید.

جراحی سینه سوم

 

لیپوساکشن برای درمان پستان فرعی

در مواردی که سینه فرعی در نزدیکی سینه های شخص باشد یا حتی به آن چسبیده باشد لیپوساکشن برای تخلیه بافت چربی اضافه کافی است و دیگر نیازی به عمل جراحی نمی باشد.

لیپوساکشن به همراه عمل جراحی

اگر سینه فرعی دارای بافت غددی باشد باید به همراه لیپوساکشن عمل جراحی انجام شود که بافت غددی به طور کامل تخلیه شود و برای فرد مشکلی ایجاد نکند.

نکات جراحی سینه فرعی

  • عمل جراحی پستان سوم بهتر است بعد از دوران حاملگی و شیردهی انجام شود چراکه بعد از شیردهی امکان کاهش تورم آن وجود دارد.
  • عمل جراحی پستان فرعی حدود ۳ ساعت به طول می انجامد.
  • عمل پستان فرعی بسیار ساده است و به صورت سرپایی انجام می شود
  • بعد از عمل فرد به راحتی می تواند فعالیت های روزانه خود را ادامه دهد.
  • برای انجام فعالیت های سنگین تر بهتر است سه الی چهار هفته از عمل شخص گذشته باشد.

عوارض جراحی سینه فرعی

اگر برای درمان پستان سوم روش درمانی مناسبی انتخاب نشود امکان دارد غدد آن در بدن باقی بماند و برای فرد مشکل ساز شود یاحتی نیاز به جراحی دوباره برای خارج کردن غدد از بدن باشد . عوارض جراحی پستان سوم شامل موارد زیر است:

  • باقی ماندن جای زخم با توجه به نوع پوست
  • امکان آسیب رسیدن به غدد لنفاوی زیر بغل
  • جراحی نادرست و خارج نشدن کامل غدد پستان سوم و نیاز به عمل جراحی مجدد
  • در صورت داشتن اضافه وزن ممکن است چربی های این ناحیه برجسته شود.
  • وجود غدد عرقی در زیر بغل ممکن است باعث طولانی شدن بهبود زخم ها شود.

برای بهبودی سریعتر بعد از جراحی زیبایی سینه سوم در مرکز خرید انواع گن بعد از جراحی

تب گیر نمایندگی  فروش گن فاجات  Fajate کلمبیا مرکز خرید انواع گن بعد از عمل جراحی زیبایی و گن لاغری با گارانتی اصالت کالا

آیا کاهش وزن برای رفع پستان سوم موثر است؟

در بیشتر موارد کاهش وزن باعث برطرف شدن سینه سوم یا پستان فرعی می شود. اما اگر فرد دچار اضافه وزن شود امکان بازگشت دوباره آن وجود دارد. اما در مواردی بافت سینه فرعی افتاده و آویزان است بنابراین در این موارد چاره ای جز عمل جراحی وجود ندارد. علاوه بر این بهتر است بعد از عمل جراحی اضافه وزن نداشته باشید چرا که احتمال انباشت چربی در محل جراحی وجود دارد. اگر نسج سینه فرعی کوچک باشد نیازی به عمل جراحی نمی باشد.

آیا پستان سوم ارتباطی با سرطان دارد؟

هنوز شواهد کافی مبنی بر اینکه پستان سوم باعث سرطان سینه می شود وجود ندارد . بیشتر پزشکان توصیه می کنند که اگر در آزمایشات یا ماموگرافی , سینه فرعی مشکل خاصی ندارد بهتر است که با آن کنار بیایید اما بیشتر مراجعه کنندگانی که سینه فرعی دارند قصد عمل جراحی زیبایی دارند تا اینکه جنبه درمانی آن برایشان اهمیت داشته باشد. اما اگر پستان فرعی مانند سینه معمولی تکامل یافته باشد امکان سرطانی شدن آن نیز وجود دارد. طبق درجه بندی پستان فرعی افرادی که در رده ششم قرار دارند امکان بروز سرطان سلول های کلیه در آنها وجود دارد. در فیلم زیر می توانید روش خودآزمایی سینه را مشاهده کنید :

حتما بخوانید : علائم سرطان سینه – کاملترین روشهای غربالگری ، خودآزمایی و معاینه پستان

لازم بذکر است که در بروز هرگونه ناراحتی و درد در پستان سوم برای اطمینان خاطر به پزشک خود مراجعه کنید که باعث ایجاد مشکلات جدی نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *