در دوران باداری در بدن تغییرات زیادی ایجاد می شود که یکی از آنها واریس است. ما نیز با شما هم عقیده هستیم که ایجاد واریس در پاها ناخوشایند است و گاهی اوقات باعث ناراحتی فرد می شود. ایجاد واریس بارداری به دلیل افزایش حجم خون در پاها اتفاق می افتد ، به دلیل اینکه سرعت جریان خون از پاهای شما به سمت لگن کاهش می یابد. این افزایش حجم خون به رگ ها فشار وارد می کند و می تواند باعث ایجاد واریس شود. وریدهای واریس رگهای بزرگ شده ای هستند که به طور معمول در پاها رخ می دهند ، اگرچه در دوران بارداری نیز می توانند در باسن و ناحیه واژن ظاهر شوند. برای درمان واریس در دوران بارداری روش های مختلفی از جمله پوشیدن جوراب واریس و یا روش های طبیعی و خانگی بسیاری وجود دارد که می تواند در درمان واریس موثر باشد. در این مقاله ما علل ایجاد واریس و درمان آن در دوران بارداری را شرح خواهیم داد.

واریس بارداری و علائم آن

دلایل واریس در دوران بارداری

علت واریس بارداری به عوامل مختلفی از جمله تغییرات هورمونی , بزرگ شدن رحم برای رشد جنین و یا نشستن طولانی مدت باشد. بنابراین دلایل واریس بارداری می تواند فاکتورهای زیر باشد:

۱- تاثیر تغییرات هورمونی در واریس بارداری

یکی از علل ایجاد واریس در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی در این دوران است. به طوریکه با افزایش سطح هورمون پروژستین رگ ها گشادتر و باز می شوند و باعث ایجاد واریس می گردند.

۲- یبوست در دوران بارداری

یکی دیگر از عواملی باعث بروز واریس بارداری یبوست است. این عارضه باعث ایجاد واریس در مقعد و باسن می شود.

برای آگاهی بیشتر مقاله راهنمای کامل مراقبت های بارداری را مطالعه کنید.

۳- بزرگ شدن رحم و واریس بارداری

در دوران بارداری با بزرگ شدن جنین رحم نیز بزرگتر می شود و این امر به سیاهرگ های اندام تحتانی فشار وارد می کند و می تواند باعث بروز واریس در پاها شود.

۴- افزایش وزن در دوران بارداری

افزایش وزن و حجم مایعات در بدن می تواند یکی دیگر از عوامل ایجاد واریس بارداری باشد . علاوه براین عوامل دیگری مانند ایستادن های طولانی می تواند علایم واریس در دوران بارداری را تشدید کند.

افزایش وزن و واریس بارداری

۵- بارداری های متعدد و واریس بارداری

یکی دیگر از عوامل ایجاد واریس بارداری , بارداری های متعدد است به دلیل اینکه بارداری متعدد می تواند باعث بزرگ شدن اندازه رگ ها می شود و می تواند علایم واریس را تشدید کند.

۶- سابقه فامیلی در واریس بارداری

اگر فامیل و یا آشنایان فرد باردار دارای سابقه بیماری واریس باشند این امر احتمال بروز واریس در فرد را افزایش می دهد. اگر فرد قبل از حاملگی به واریس مبتلا نباشد بعد از بارداری احتمال بهبود سریعتر آن وجود دارد.

برای آگاهی بیشتر مقاله درمان واریس و بیماری های وریدی مزمن را مطالعه کنید.

علائم واریس بارداری

واریس در دوران بارداری دارای علایم زیر است:

  • در ناحیه مچ پا و ساق پا رگ های کوچک به صورت تارهای عنکبوت نزدیک سطح پوست ایجاد می شود.
  • رگ های واریس در دوران بارداری هیچ ضرری ندارد و چند ماه بعد از بارداری کاملا برطرف می شوند.
  • واریس باداری باعث احساس سنگینی و درد در ناحیه مچ پا می شود.
  • ایجاد ورم در ناحیه مچ پا و ایجاد خارش و سوزش در ناحیه رگ های واریسی
  • ایجاد گرفتگی در عضلات پا و ایجاد ناراحتی در ناحیه سیاهرگ ها

علائم واریس بارداری

درمان خانگی واریس بارداری

ایجاد واریس بارداری می تواند ارثی باشد بنابراین شما نمی توانید از تغییرات گردش خون در دوران بارداری جلوگیری کنید. برای درمان واریس و کاهش آن روش های مختلفی وجود دارد که به آن اشاره می کنیم. این اقدامات پیشگیرانه بهترین گزینه برای درمان واریس بارداری است.

  1. از نشستن یا ایستادن در یک موقعیت برای مدت طولانی خودداری کنید. برای استراحت کردن حتما موقعیت خود را تغییر دهید.
  2. از پوشیدن کفش پاشنه بلند خودداری کنید. بهتر است برای بهبود جریان خون در پاها کفش تخت یا پاشنه کوتاه بپوشید. زیرا بر عضلات ساق پا تاثیر می گذارد.
  3. برای جلوگیری از واریس بارداری به طور منظم ورزش کنید. برای تأیید اینکه آیا ورزش در دوران بارداری برای شما بی خطر است با پزشک خود مشورت کنید.
  4. پوشیدن جوراب شلواری واریس مخصوص بارداری باعث می شود که به پاها فشار وارد شود و جریان خون در پا تحریک شود و به سمت قلب حرکت کند در نتیجه پوشیدن جوراب واریس در بهبود جریان خون در پاها بسیار موثر است. البته از پوشیدن جوراب های واریس خیلی تنگ خودداری کنید زیرا ممکن است در گردش خون اختلال ایجاد کند.
  5. از گن بارداری استفاده کنید. پوشیدن گن بارداری می تواند در کاهش فشار شکم به پاها موثر باشد و از ایجاد واریس در ناحیه واژن و باسن جلوگیری کند.

واریس واژن در بارداری

واریس واژن در زنانی اتفاق می افتد که یک یا دو بار حامله شده باشند. داشتن اضافه وزن و سابقه فامیلی عواملی هستند که در تشدید این عارضه دخیل هستند. برای تشخیص واریس در واژن از سونوگرافی استفاده می شود. علائم واریس واژن از قسمت داخلی ران به سمت واژن گسترش یافته و تا پشت ران ادامه دارد. ایجاد درد در ناحیه واژن به هنگام ایستادن و امکان تورم در این ناحیه نیز وجود دارد. برای پیشگیری و درمان واریس واژن در دوران بارداری اقدامات زیر را انجام دهید:

واریس واژن در بارداری

  • استفاده از جوراب واریس بارداری
  • برای جلوگیری از تورم از کمپرس آب سرد استفاده کنید.
  • استفاده از پدهای بهداشتی بانوان می تواند موثر باشد
  • از نشستن طولانی مدت خودداری کنید و برای بهبود جریان خون باید تحرک خود را زیاد کنید.
  • برای استراحت کردن به جای نشستن بهتر است به پهلو دراز بکشید که فشار وارده به لگن کاهش یابد.

آیا می توانید از رگ های واریسی خلاص شوید ؟

اگر در دوران بارداری به واریس مبتلا شده باشید ، احتمالاً تا زمانی که کودک شما ۳ تا ۴ ماه سن دارد بدون درمان از بین می روند. اما برای برخی از خانم ها این ممکن است تا یک سال طول بکشد.

برای از بین بردن رگ های واریس بارداری می توانید دارو ، ماساژ یا رفلکسولوژی را امتحان کنید. این گزینه ها ممکن است برای درمان واریس موثر باشند اما موثر بودن آن ها برای درمان واریس هنوز اثبات نشده است.

واریس بارداری و درمان آن

برخی افراد برای از بین بردن رگ های آسیب دیده و واریس بارداری به جراحی نیاز دارند ، برای انجام جراحی برای از بین بردن رگ های واریسی حداقل یک سال پس از تولد کودک خود صبر کنید تا ببینید که آیا واریس بدون درمان از بین می رود یا خیر.

اگر نگران واریس هستید با پزشک یا ماما خود صحبت کنید. آنها می توانند اطلاعات بیشتری به شما بدهند و به شما کمک می کنند که بهترین راه برای از بین بردن واریس بارداری را پیدا کنید.

تاثیر جوراب واریس در درمان واریس پا در بارداری

استفاده از جوراب واریس با کلاس فشاری مناسب می تواند گزینه خوبی برای درمان واریس بارداری باشد. جوراب واریس با بهبود جریان خون در پاها و هدایت آن به سمت قلب می تواند در کاهش درد و تورم در پاها موثر باشد. در انتخاب جوراب واریس باید مراقبت باشید که جوراب مناسبی را انتخاب کنید در غیر این صورت ممکن است که بیماری شما تشدید شود. الیاف جوراب های واریس تونوس الاست به گونه ای طراحی شده که با ایجاد فشار تدریجی روی پاها می تواند در بهبود جریان خون موثر باشد. استفاده از جوراب واریس می تواند امکان ابتلا به ترومبوز وریدی را کاهش دهد.

برای آگاهی بیشتر مقاله نحوه پوشیدن جوراب واریس را مطالعه کنید.

جوراب واریس زیر زانو : اگر در ناحیه زیر زانو و ساق پا واریس دارید می توانید از این جوراب واریس استفاده کنید.

جوراب واریس بالای زانو : برای به حداقل رساندن خطر می توانید از جوراب واریس بالای زانو استفاده کنید . البته در ماه های آخر بارداری که انعطاف بدن کمتر می شود بهتر است از جوراب واریس زیر زانو استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *