سینه ها بین دومین وششمین دنده ، روی عضله سینه ای بزرگ از جناغ تا خط وسط زیر بغل قرار گرفته اند. ساختار سینه زنان به گونه ای است که توسط غلافی از بافت همبند به نام لیگامان های کوپر روی دیواره قفسه سینه نگاه داشته می شوند. چین تحتانی سینه یک حاشیه از چربی است که در بخش پایین سینه قرار گرفته است. بین پوست نرم سینه و عضلات سینه ای که در زیر آن و روی دنده ها قرار گرفته اند، بافت درهم پیچیده ای از چربی به همراه بافت غده ای تولید شیر وجود دارد. بافت سینه از دو لایه بافت فیبروز پوشیده شده است: ۱) لایه عمقی روی ماهیچه و ۲) لایه سطحی خیلی نازک که زیر پوست واقع شده است. این دولایه توسط رباط فیبری به هم متصل شده اند و کار نگهداری سینه در قفسه سینه را به عهده دارند و عامل لغزندگی سینه هستند.

آناتومی سینه زنان

در ساختار سینه زنان پستان از غدد تولید کننده شیر و مجاری شیری  تشکیل شده است. اطراف این غدد و مجاری را بافت چربی و بافت نگهدارنده دربرگرفته اند.درغدد شیری که شبیه گل کلم هستند و لوبول نامیده می شوند شیر تولید می شود. غدد شیری در انتهای ساقه ها که به منزله مجرا هستند و در شیردادن به نوزاد، مسئول حمل شیر از لوبول ها به سمت نوک سینه هستند، قرار دارند.

غدد تولید کننده شیر به صورت گروهی قرار دارند و به هر گروه یک لوب می گویند که تعداد آن ۲۰-۱۵ عدد است. هر لوب به نوبه خود از لوبولهای کوچکتر به شکل خوشه انگور است که  وظیفه تولید شیر را برعهده دارند. در بین این اجزا شیارهایی به نام مجرا وجود دارد که به مرکز نوک سینه در ناحیه تیره پوست منتهی می شود. فضای باقیمانده میان مجراها و لوبولها را چربی پر می کند. مجاری شیری، شیر تولید شده در داخل هر لوب را  جمع آوری می کنند و به خارج از هر لوب انتقال می دهند. بنابر این ۲۰-۱۵ مجرای شیری نیز وجود دارد که مستقیما از هر لوب به نوک سینه می روند و شیر را از طریق منافذ نوک سینه به بیرون تخلیه می کنند.

ساختار و عملکرد سینه

 

رشد سینه در زنان

ساختار سینه زنان به گونه ای است که رشد سینه تاهنگام بلوغ در پسران و دختران مشابه است، هنگام بلوغ در دختران استروژن و سایر هورمون ها موجب بزرگی سینه می شوند که معمولا از ۱۰سالگی شروع وتا حدود ۱۶ سالگی ادامه پیدا می کند و ممکن است از ۹ تا ۱۸ سالگی متغیر باشد. هورمونهای جنسی در رشد و تکامل سینه ها در دوره بلوغ و تولید شیر از اهمیت بسزایی برخوردارند. استروژن در رشد و نمو غدد و مجاری سینه نقش داشته و پروژسترون محرک اصلی تغییر و تکامل سلولهای سازنده شیر می باشد. اصولاً تحریکات هورمونی موجب رشد مجاری و بافت آلویولار و همچنین بافت چربی و در نتیجه افزایش حجم سینه می شود. نوک سینه ها و ناحیه اطراف آن نیز بزرگتر شده و به لمس و تحریکات خارجی حساس می شوند. در دوران عادت ماهانه زنان، سینه ها تحت تاثیر هورمونهای جنسی دچار تغییرات خاصی می شوند که در هر شخص به گونه ای متفاوت بروز می کند. از جمله این تغییرات می توان به افزایش حجم، ورم و نیز درد خفیفی در آنها اشاره نمود.

این مطلب را بخوانید:  علل درد سینه زنان 

در ساختار سینه زنان علاوه بر بافت چربی و فیبرهای الاستیک می توان به رگهای خونی و همچنین رگهای لنفاوی در سینه اشاره نمود. رگهای لنفاوی در مسیر خود به اجزای لوبیا مانندی بنام غدد لنفاوی که معمولاً زیر بغل، کشاله رانها و دیگر نواحی بدن یافت می شوند، می پیوندند. عروق لنفاوی شبیه وریدها هستند با این تفاوت که به جای خون حامل لنف می باشند. لنف مایع شفافی است که حاوی تولیدات زائد بافتی وسلولهای سیستم ایمنی است.بیشتر عروق لنفاوی سینه به سمت غدد لنفاوی زیر بغل هدایت می شوند، تعداد ی نیز به غدد لنفاوی بالای ترقوه و بقیه به غدد داخل سینه ی مجاور جناغ منتهی می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *