علائم زخم وریدی پا شامل درد ، خارش و تورم در پای آسیب دیده است. همچنین ممکن است در اطراف زخم پا پوست آن تغییر رنگ داده یا سفت شده باشد و زخم ممکن است ترشحاتی با بوی بد ایجاد کند.

اگر فکر می کنید دچار زخم عروقی پا شده اید به پزشک مراجعه کنید ، زیرا برای بهبودی نیاز به درمان تخصصی دارد. پزشک زخم پای شما را معاینه می کند و ممکن است برای بررسی موارد دیگر برای شما آزمایش تجویز کند.

چه عواملی باعث ایجاد زخم پای عروقی  می شوند؟

زخم وریدی پا متداول ترین نوع زخم پا است که بیش از ۹۰٪ موارد را شامل می شود. زخم های عروقی پا می توانند پس از یک آسیب جزئی ایجاد شوند ، جایی که فشار زیاد و مداوم در وریدهای پاها به پوست آن آسیب می رساند.

اگر مشکلی در گردش خون رگهای پاهای شما وجود داشته باشد ، ممکن است پس از آسیب جزئی ، زخم وریدی ایجاد شود. اگر این اتفاق بیفتد ، فشار داخل وریدها افزایش می یابد.

این فشار زیاد مداوم می تواند به تدریج به رگهای خونی کوچک پوست آسیب برساند و آن را شکننده کند.در نتیجه ، پوست شما پس از ضربه یا خراش به راحتی می شکند و زخم ایجاد می کند. تا زمانی که برای بهبود گردش خون در پاهای خود درمان نکنید ، زخم بهبود نمی یابد.

درمان زخمهای واریسی

 

علائم زخم های وریدی پا

زخمهای وریدی پا معمولا زخمهای باز و دردناکی در پوست هستند که بهبود آن بیش از ۲ هفته طول می کشد. آنها معمولاً در قسمت داخلی پا ، درست بالای مچ پا ایجاد می شوند.

  • اگر زخم شریانی پا دارید ، ممکن است به موارد زیر نیز مبتلا شوید:
  • ورم مچ پا (ادم)
  • تغییر رنگ و تیرگی پوست اطراف زخم
  • پوست سفت شده در اطراف زخم ، که ممکن است باعث سفتی پای شما شود
  • احساس سنگینی در پاهای شما
  • درد یا تورم در پاها
  • پوست قرمز ، پوسته پوسته شده و خارش دار روی پاها یا اگزمای واریس
  • تورم و بزرگ شدن رگهای پا یا واریس
  • ترشحات ناخوشایند و بوی بد زخم

حتما بخوانید :  واریس اگزما ؛ علائم , درمان و پیشگیری از آن 

علائم عفونت

زخم وریدی پا می تواند در معرض عفونت باکتریایی باشد. علائم زخم پا آلوده می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بدتر شدن درد
  • ترشحات سبز یا ناخوشایند ناشی از زخم
  • قرمزی و تورم پوست در اطراف زخم
  • دمای بالا (تب)
  • بوی نامطبوع ناشی از زخم

اگر مبتلا به زخم وریدی پا شده اید و علائمی دارید که می تواند آلوده باشد ، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

زخم واریس پا

 

چه کسانی در معرض ابتلا به زخمهای واریسی هستند ؟

تخمین زده می شود که زخمهای واریسی تقریبا از هر ۵۰۰ نفر ۱ نفر را در انگلیس تحت تاثیر قرار می دهد ، اگرچه با افزایش سن بسیار بیشتر می شوند. اگر قبلاً به ترومبوز ورید عمقی (DVT) مبتلا بودید یا در راه رفتن به دلایلی مشکل دارید مانند :

  • آرتروز
  • آسیب دیدگی پا
  • چاقی
  • فلج

همچنین اگر اخیراً پای خود را جراحی کرده اید ، مانند تعویض مفصل ران یا زانو ، بیشتر در معرض خطر هستید. افراد ی که رگهای واریسی داشته باند یا رگهای پای آن ها بزرگ و متورم باشد نیز بیشتر در معرض ابتلا به زخم عروقی پا هستند.

عوامل زیر می توانند خطر ابتلا به زخم وریدی پا را افزایش دهند ، از جمله:

  • چاقی یا اضافه وزن – باعث افزایش فشار در رگهای پا می شود
  • اگر در راه رفتن مشکل دارید – می تواند عضلات ساق پا را تضعیف کند و گردش خون در رگهای پا را تحت تأثیر قرار دهد.
  • ترومبوز ورید عمقی قبلی (DVT) – لخته های خونی که در پا ایجاد می شوند می توانند به دریچه رگ ها آسیب برسانند
  • واریس – رگهای متورم و بزرگ شده ناشی از خوب عمل نکردن دریچه رگ ها
  • آسیب قبلی به پا ، مانند شکستگی یا شکستگی استخوان ، که ممکن است باعث DVT یا اختلال در راه رفتن شود
  • جراحی قبلی پا ، مانند تعویض مفصل ران یا تعویض مفصل زانو ، که می تواند از حرکت شما جلوگیری کند
  • افزایش سن – افراد با افزایش سن به سختی حرکت می کنند ، به خصوص اگر از آرتروز رنج می برند.

آیا زخم پا عروقی درمان دارد ؟

اگر زخم های وریدی پا توسط یک متخصص  آموزش دیده در زمینه فشرده سازی تحت درمان باشد , زخم های آن در طی ۳ تا ۴ ماه بهبود می یابند. اما بهبود برخی از زخم ها ممکن است طولانی تر باشد و حتی ممکن است برخی از زخم های وریدی هرگز درمان نمی شوند. درمان زخم وریدی پا معمولا شامل موارد زیر است:

تمیز کردن و پانسمان برای درمان زخم ساق پا

اولین قدم این است که بافت های مرده روی زخم پاک شود و از پانسمان مناسب استفاده شود. که بهترین شرایط برای بهبود زخم فراهم شود. برای پانسمان زخم باید از یک پانسمان ساده و نچسب استفاده شود. پانسمان باید هفته ای یک بار عوض شود. بسیاری از افراد دریافتند که می توانند زخم خود را زیر نظر یک پرستار تمیز و پانسمان کنند.

درمان زخم عروقی پا

 

استفاده از محصولات فشاری

استفاده از محصولات فشاری یا جوراب واریس ، مانند بانداژ یا جوراب ، برای بهبود جریان خون در پاها

برای بهبود گردش خون در پاها و درمان ورم پا ، پرستار شما یک باند فشاری محکم را روی پای آسیب دیده می بندد.این باند ها برای فشار دادن پاها و تشویق حرکت خون به سمت بالا و به سمت قلب شما طراحی شده اند. انواع مختلفی از بانداژ یا جوراب الاستیک برای درمان زخم وریدی پا وجود دارد که ممکن است در ۲ ، ۳ یا ۴ لایه مختلف ساخته شود. استفاده از بانداژ فشاری یک روش ماهرانه است و فقط باید توسط کارکنان آموزش دیده مراقبت های بهداشتی انجام شود.

بانداژها باید هفته ای یکبار تعویض شود هربار که لباس عوض می کنید .وقتی باند های فشاری برای اولین بار روی زخم ناسالم قرار می گیرند ، معمولا دردناک است. در حالت ایده آل ، شما باید از پاراستامول یا مسکن تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.با شروع بهبود زخم ها درد آن کاهش می یابد ، اما ممکن است ۱۰ تا ۱۲ روز طول بکشد.

بستن باند فشاری طبق دستورالعمل اهمیت زیادی دارد. اگر مشکلی دارید ، معمولاً بهتر است به جای اینکه خودتان آن را برطرف کنید ، با پرستار خود تماس بگیرید. اگراحساس می کنید باند فشاری خیلی تنگ یاسفت است و شب هنگام در رختخواب احساس راحتی ندارید ، یک پیاده روی کوتاه می تواند به شما کمک کند. در صورت مشاهده موارد زیر بانداژ خود را باز کنید :

  • شما در جلوی مچ پا دچار درد شدیدی می شوید.
  • در قسمت بالای پا خود دچار درد شدیدی می شوید
  • انگشتان پا کبود و متورم می شوند

پس از برداشتن باند ، مطمئن شوید که پای خود را بالا نگه داشته اید و در اسرع وقت با پزشک یا پرستار خود تماس بگیرید.

در برخی از کلینیک ها ، تیم های متخصص از گزینه های جدیدی برای باند فشاری استفاده می کنند ، مانند جوراب های مخصوص یا سایر دستگاه های فشاری. این موارد ممکن است در همه کلینیک ها وجود نداشته باشد ، اما می تواند روش درمان زخم را در آینده تغییر دهد. متخصص شما می تواند به شما مشاوره دهد که آیا روش دیگری می تواند به شما کمک کند یا خیر.

درمان زخم وریدی ساق پا

 

درمان زخم واریس متناسب با علائم آن

۱- ورم پا و مچ پا 

زخم های وریدی پا اغلب با تورم پا و مچ پا (ورم) همراه است که ناشی از مایعات است. که می توان آن را با بانداژ فشاری کنترل کرد. بالا نگه داشتن پا در هر زمان ممکن ، در حالت ایده آل انگشتان پا باید بالاتر از سطح باسن باشد که به کاهش تورم کمک کند.

باید زیر تشک خود یک چمدان ، کوسن مبل یا بالشت قرار دهید که به شما کمک کند تا هنگام خواب پاها را بالا نگه دارید. شما همچنین باید تا حد امکان فعال باشید و به فعالیت های عادی خود ادامه دهید.

ورزش منظم ، مانند پیاده روی روزانه ، به کاهش ورم پا کمک می کند. اما باید از نشستن یا ایستادن طولانی مدت خودداری کنید. باید حداقل هر ساعت پاهای خود را بالاتر از سطح بدن قرار دهید.

۲- خارش پوست

برخی از افراد مبتلا به زخم وریدی پا دچار جوش های پوسته پوسته شده و خارش پوست پا می شوند.این امر اغلب به دلیل اگزمای واریس ایجاد می شود که با مرطوب کننده (نرم کننده) و گاهی با کرم یا پماد ملایم کورتیکواستروئید قابل درمان است. در موارد نادر ، ممکن است لازم باشد برای درمان به یک متخصص پوست (متخصص پوست) مراجعه کنید.

همچنین خارش پوست گاهی اوقات می تواند ناشی از واکنش آلرژیک به پانسمان یا کرم های استفاده شده توسط پرستار شما باشد. اگر این اتفاق بیفتد ، ممکن است نیاز به آزمایش آلرژی داشته باشید. در صورت احساس خارش ، از خاراندن خودداری کنید زیرا این کار به پوست آسیب شما می رساند و منجر به زخم های بعدی می شود.

۳- در حین درمان از خود مراقبت کنید.

توصیه های زیر ممکن است به بهبود سریع زخم شما کمک کند.

  • سعی کنید با راه رفتن منظم فعالیت خود را ادامه دهید. نشستن و ایستادن بدون بالا بردن پاها می تواند باعث زخم وریدی و ورم پا شود.
  • هر زمان که نشسته یا دراز کشیده اید ، پای آسیب دیده خود را بالا نگه دارید.
  • با حرکت دادن پاها به بالا و پایین و چرخاندن آنها در مچ پا ، مرتبا پاها را ورزش دهید.
  • اگر اضافه وزن دارید ، سعی کنید با یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم ، وزن خود را کاهش دهید.
  • سیگار را ترک کنید و از مصرف الکل خودداری کنید. این می تواند به بهبود سریع زخم کمک کند.
  • مراقب باشید که به پای درگیر آسیبی وارد نشود و از کفش های راحت و متناسب استفاده کنید.

۴- درمان عفونت زخم ها

زخم ها گاهی اوقات مقدار زیادی ترشح دارند و دردناک می شود. همچنین ممکن است در اطراف زخم قرمزی وجود داشته باشد.این علائم و احساس ناخوشی علائم عفونت است.
اگر زخم شما آلوده شد ، باید مثل همیشه تمیز و پانسمان شود.همچنین باید بیشتر اوقات پای خود را بالاتر از سطح بدن قرار دهید. برای شما یک دوره ۷ روزه آنتی بیوتیک تجویز می شود.هدف از درمان آنتی بیوتیکی پاک سازی عفونت است. اما آنتی بیوتیک ها زخم را درمان نمی کنند و فقط باید در دوره های کوتاه مدت برای درمان زخم های آلوده استفاده شوند.اما تا زمانی که علت اصلی زخم برطرف نشود ، احتمال بازگشت زخم پای وریدی پس از درمان بسیار زیاد است. دلایل اساسی می تواند شامل عدم تحرک ، چاقی ، DVT قبلی یا واریس باشد.

پیگیری برای درمان زخم واریس

شما باید هفته ای یک بار به پرستار خود مراجعه کنید تا پانسمان و باند فشاری شما عوض کند. آنها همچنین زخم را کنترل می کنند تا ببینند چقدر بهبود یافته است.
هنگامی که زخم شما به خوبی بهبود یافت ، پرستار شما کمتر شما را ملاقات می کند.

پس از بهبودی زخم هنگامی که به زخم پا در ورید مبتلا شدید ، ممکن است طی چند ماه یا چند سال زخم دیگری ایجاد شود. موثرترین روش پیشگیری این است که همیشه و وقتی که از رختخواب خارج می شوید از جوراب های واریس استفاده کنید.

پزشک به شما کمک می کند تا جوراب واریس مناسب خود را پیدا کنید و درمان خود را کنترل کنید.لوازم جانبی مختلفی برای کمک به پوشیدن و درآوردن آنها در دسترس است.

آیا زخم واریس پا قابل پیشگیری است ؟

روش های مختلفی برای جلوگیری از ایجاد زخم وریدی پا در افراد در معرض خطر وجود دارد.که شامل: پوشیدن جوراب های فشاری کاهش وزن در صورت داشتن اضافه وزن ورزش منظم بالا بردن پای خود در صورت امکان اگر سیگار می کشید ، سیگار را ترک کنید. انجام این اقدامات خصوصا اگر سابقه زخم واریس پا داشته اید بسیار مهم هستند. به دلیل اینکه در طی چند ماه یا چند سال پای دیگر شما در معرض ابتلا به زخم وریدی قرار دارد.

افرادی بیشتر در معرض خطر ابتلا به زخم وریدی پا هستند که قبلا زخم پا داشته اند.

۱- استفاده از جوراب فشاری

اگر قبلاً دچار زخم وریدی پا شده اید یا در معرض خطر ابتلا به آن هستید ، ممکن است پزشک برای درمان جوراب های فشاری را تجویز کند.این جوراب ها برای ایجاد فشار استاندارد روی پاها و بهبود گردش خون طراحی شده اند.

این جوراب ها معمولا در ناحیه مچ پا فشار بیشتری وارد می کنند و به سمت ساق پا میزان فشار به تدریج کاهش می یابد . جوراب فشاری باعث تحریک جریان خون به سمت بالا و قلب می شود. برای داشتن کارآیی بهتر باید این جوراب ها را باید هنگام بیدار شدن از خواب بپوشید و شب ها هنگام خواب آنها را درآورید.

جوراب های فشاری در انواع مختلف ، اندازه ، رنگ ، سبک و سطح فشاری موجود هستند.یک پرستار می تواند به شما کمک کند که جوراب فشاری متناسب خود را انتخاب کنید. لوازم جانبی مختلفی وجود دارد که می توانید برای پوشیدن و در آوردن جوراب واریس خریداری کنید.

۲- کاهش وزن

اگر چاق هستید یا اضافه وزن دارید ، کاهش وزن می تواند به درمان و جلوگیری از زخم وریدی پا کمک کند. اضافه وزن فشار زیادی به رگهای پا وارد می کند که می تواند به پوست شما آسیب برساند.

زخمهای وریدی در بین افراد دارای اضافه وزن بسیار بیشتر دیده می شود. برای کمک به کاهش وزن ، ورزش منظم و رژیم غذایی سالم و متعادل توصیه می شود. همچنین باید از نشستن یا ایستادن به مدت طولانی خودداری کنید. بالا بردن پاها در هر زمان ممکن نیز می تواند کمک کند.

۳- درمان مشکلات اساسی

درمان واریس شدید ممکن است به جلوگیری از ورم یا زخم پا کمک کند. که ممکن است شامل روشی باشد که در آن یک لوله نازک و انعطاف پذیر به نام کاتتر به داخل رگهای آسیب دیده وارد می شود و از امواج رادیویی یا لیزر با فرکانس بالا برای مسدود کردن آنها استفاده می شود.

روش دیگر ، شما ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید تا آسیب رگهای پا را برطرف کنید یا رگهای آسیب دیده را به طور کامل از بین ببرید.

انواع زخم عروقی پا

انواع متداول زخم پا عبارتند از :

  1. زخم شریانی پا – ناشی از گردش خون ضعیف در عروق
  2. زخم پای دیابتی – ناشی از قند خون بالا همراه با دیابت
  3. زخم های واسکولیتیک پا – همراه با اختلالات التهابی مزمن مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس
  4. زخم های ضربه ای پا – ناشی از آسیب دیدگی پا
  5. زخم های بدخیم پا – ناشی از تومور پوست پا است

بیشتر زخم های ناشی از بیماری شریانی یا دیابت در ناحیه پا و روی پا اتفاق می افتد.

زخم پای دیابتی

 

تشخیص زخم واریس

تشخیص زخم وریدی بر اساس علائم و معاینه پای آسیب دیده انجام می شود ، اگرچه ممکن است نیاز به آزمایشات بیشتری باشد. سابقه پزشکی و معاینه پزشک یا پرستار پزشک از شما سوال می کند که آیا علائم دیگری در ارتباط با زخم وریدی پا دارید ، مانند:

  • تورم در مچ پا
  • تغییر رنگ یا پوست سفت

آنها سعی می کنند علت زخم را با پرسیدن شرایط زمینه ای یا آسیب های قبلی ، مانند موارد زیر تعیین کنند:

  • دیابت
  • ترومبوز ورید عمقی (DVT)
  • آسیب یا جراحی در پای آسیب دیده
  • زخم قبلی پا

آنها هم در حالت ایستاده و هم دراز کشیده پای شما را معاینه می کنند. رگهای واریسی هنگام ایستادن بیشتر آشکار می شوند و هنگام خوابیدن زخم ها بهتر نمایان می شوند. آنها همچنین برای اطمینان از عملکرد صحیح عروق در پای شما ، نبض مچ پای شما را می گیرند.

حتما بخوانید : انواع دیابت , علایم و عوارض بیماری دیابت و درمان آن

مطالعه داپلر

برای مشخص شدن بیماری شریانی محیطی (شرایطی که بر عروق تأثیر می گذارد) برای بررسی علائم احتمالی، پزشک شما آزمایشی تجویز می کند که به عنوان مطالعه داپلر شناخته می شود. این مطالعه شامل اندازه گیری فشار خون در رگهای مچ پا و مقایسه آن با فشار بازوهای شماست.اگر به بیماری شریانی محیطی مبتلا هستید ، فشار خون در مچ پا کمتر از بازوها خواهد بود. انجام این بررسی بسیار مهم است ، زیرا درمان اصلی برای زخم واریس پا استفاده از بانداژ یا جوراب های فشاری است که باعث بهبود گردش خون در پاها می شود .در صورت کم بودن فشار شریان مچ پا ، اعمال فشار ایمن نیست.

مراجعه به یک متخصص

در بعضی موارد ، اگر بیماری بر رگ های خونی فرد تاثیر گذاشته باشد پزشک عمومی یا پرستار شما ممکن است تصمیم بگیرد بیمار را به یک پزشک متخصص ارجاع دهد. به عنوان مثال ، اگر پزشک عمومی یا پرستاراز تشخیص خود مطمئن نباشند ، یا اگر احتمال دهند که زخم شما در اثر بیماری های شریان ، دیابت یا آرتریت روماتوئید باشد ،شما را به یک متخصص عروق ارجاع می دهند. پس از گرفتن شرح حال پزشکی و معاینه شما ، ممکن است متخصص عروق نیاز به انجام تحقیقات بیشتری برای برنامه ریزی درمان شما داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *