رژیم غذایی برای واریس

رژیم غذایی برای واریس و برای درمان واریس چه بخوریم ؟

رگهای واریسی در درجه اول به دلیل مشکلات وریدی در پا ایجاد می شوند. با این وجود دلایل مختلفی وجود دارد که باعث ایجاد واریس می شود. به ویژه عواملی مانند وزن و رژیم غذایی که بر سلامت رگ ها تأثیر می گذارد. هنگامی که اضافه وزن دارید ، فشارهای جسمی روی بدن باعث ایجاد مشکل در رگها می شود. وقتی رژیم غذایی مناسبی نداشته باشید ، می تواند باعث تجمع خون درون رگها شود ، گردش خون را ضعیف کند و شما را در معرض لخته شدن خون قرار دهد. بنابراین با توجه به تاثیر رژیم غذایی برای واریس در اینجا راهنمایی برای مصرف مواد غذایی برای جلوگیری از رگ های واریس ارائه شده است.

واریس چیست؟

وقتی رگ های سطحی بزرگ می شوند و حالت پیچ خورده دارند ، واریس محسوب می شوند. پیچ خوردگی مانع گردش خون می شود ، که باعث بروز رگهای بنفش تیره یا آبی می شوند.

رگهای واریسی ظاهری برجسته و طناب مانند دارند. که با رگ های عنکبوتی که کوچکتر و نزدیک به سطح پوست هستند , متنفاوت است. اگرچه می توانند در هر قسمت از بدن که وریدهای سطحی وجود دارد تشکیل شوند ، رگهای واریسی معمولاً در پاها دیده می شوند.

واریس چیست؟

حدود ۲۰٪ از بزرگسالان رگهای واریسی را تجربه می کنند. در بعضی از بیماران ، واریس ناخوشایند است ، اما علائمی ندارد. اما سایر بیماران ممکن است درد زیادی را تجربه کنند. علائم واریس شامل موارد زیر است:

  • درد و گرفتگی که این درد پس از نشستن یا ایستادن طولانی مدت افزایش می یابد
  • احساس سنگینی در پاها
  • احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن
  • تورم و ضربان
  • حساسیت در اطراف رگها
  • خارش

اگر واریس درمان نشود ممکن است عوارض جدی تری به همراه داشته باشد از جمله التهاب ، لخته شدن خون ، زخم و خونریزی.

حتما بخوانید : درمان واریس و بیماری های وریدی مزمن

عوامل تاثیر گذار در واریس چیست ؟

فاکتورهای زیادی وجود دارد که می تواند فرد را در معرض خطر ابتلا واریس قرار دهد. رایج ترین دلایلی که باعث بروز واریس می شود شامل :

  • سن – با افزایش سن ، دریچه های رگها ضعیف می شوند وباعث تجمع خون می شوند.
  • جنسیت – زنان بیشتر از مردان دچار واریس می شوند. ما فکر می کنیم این به این دلیل است که هورمون های زنانه دیواره رگ ها را شل می کنند.
  • بارداری – افزایش حجم خون در دوران بارداری می تواند باعث بزرگ شدن رگها شود ، در حالی که تغییرات هورمونی باعث ضعیف شدن دیواره وریدها می شود.
  • ژنتیک – اگر سابقه خانوادگی ابتلا به واریس دارید ، خودتان بیشتر در معرض خطر ابتلا به واریس هستید.
  • بی تحرکی – نشستن به مدت طولانی باعث جمع شدن خون در پاها می شود. مشاغلی که به ایستادن طولانی مدت احتیاج دارند – حتی اگر به جای نشستن بایستید ، خون شما مانند زمانی که به طور منظم حرکت می کنید جریان ندارد.
  • چاقی – حمل وزن اضافی به رگهای شما فشار می آورد.

علائم رگهای واریسی

رژیم غذایی برای واریس

هنگامی که ما در مورد رژیم غذایی برای واریس صحبت می کنیم ، در واقع در مورد دو چیز صحبت می کنیم. اول رژیم غذایی است که به ما این امکان را می دهد که وزن سالمی داشته باشیم و آن را حفظ کنیم. دوم رژیم غذایی با غذاهایی است که از سلامت رگ ها حمایت می کنند.

بگذارید در اینجا در مورد آن نکته اول صحبت کنیم. افزایش وزن خطر ابتلا به واریس را افزایش می دهد. در حالی که عوامل بسیاری وجود دارد که ما نمی توانیم در مورد – سن ، جنسیت ، ژنتیک – کاری انجام دهیم ، اما با تغییر سبک زندگی می توانیم وزن خود را کاهش دهیم . اگر چاق هستید ، می توانید با کاهش وزن خطر ابتلا به واریس را کاهش دهید.

گنجاندن ورزش در زندگی روزمره ، به ویژه اگر شغلی داشته باشیم که برای مدت طولانی بایستیم یا بنشینیم ، اولین قسمت این معادله است. در مرحله بعد ، به یک پزشک یا متخصص تغذیه مراجعه کنید تا وزن سالمی برای بدن شما تعیین شود و با تغییر عادت های غذایی به شما در رسیدن به وزن ایده آل کمک کند.

حتما بخوانید : راهنمای خرید بهترین مارک جوراب واریس و از کجا تهیه کنیم ؟

برای درمان واریس چه بخوریم ؟

در اینجا ما در مورد انتخاب غذاهایی که جریان خون را افزایش می دهند و گردش خون ضعیف را بهبود می بخشند صحبت می کنیم.

قبل از دریافت غذاها ، یک تغییر دیگر در رژیم غذایی وجود دارد که باعث تقویت گردش خون می شود :

  1. هیدراته بمانید! در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید. هنگامی که به درستی هیدراته شوید ، خون شما راحت تر در رگ ها جریان می یابد. در حالی که کمبود آب تجمع خون در رگ ها را افزایش می دهد.
  2. یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از غلات کامل ، چربی های سالم و پروتئین کم بهترین کاری است که می توانیم برای سلامتی حال خود انجام دهیم. انتخاب غذاهای کامل همیشه بهتراز غذاهای بسته بندی و آماده هستند.

وقتی صحبت از غذاهایی می شود که برای گردش خون مفید هستند، سعی کنید موارد زیر را در وعده های غذایی روزانه خود بگنجانید:

توت

در رژیم غذایی برای واریس توت یکی از اولین غذاهایی است که به لطف آنتی اکسیدان بالای خود به وضعیت فوق العاده در مواد غذایی رسیده است. اکثر توت ها ضد التهاب نیز هستند و ما می دانیم که التهاب مزمن می تواند به مشکلات گردش خون کمک کند.

رژیم غذایی برای واریس

سیر

چند حبه سیر اضافی در قابلمه سوپ خانگی خود بریزید و بدانید که می تواند به سلامتی رگ های شما کمک کند. سیر حاوی آلیسین است که نشان داده شده است که باعث کاهش فشار خون و افزایش جریان خون می شود.

انار

در رژیم غذایی واریس انار نیز مانند توت منبع خارق العاده ای از آنتی اکسیدان ها است. تحقیقات نشان می دهد که خصوصا عصاره انار می تواند جریان خون و قطر رگهای خونی را در حین تمرینات تقویت کند.

سبزیجات

اسفناج و سایر سبزیجات برگ دار حاوی نیترات هستند. نیترات ها توسط بدن به اکسید نیتریک تبدیل می شوند ، ماده ای که با گشاد شدن رگ های خونی گردش خون را افزایش می دهد.

درمان خانگی واریس

چغندر

منبع دیگر سرشار از نیترات که به باز شدن رگ های خونی شما کمک می کند چغندر است سعی کنید از سبزیجات و ریشه ها استفاده کنید تا از فواید سرشار آنها برای سلامتی بهره مند شوید و می توانید در رژیم غذایی برای واریس از آن استفاده کنید.

گوجه فرنگی

ثابت شده است که عصاره گوجه فرنگی التهاب را کاهش داده و رگ های خونی را برای بهبود گردش خون منبسط می کند.

گردو

مانند سبزیجات برگ دار ، گردو می تواند تولید اکسید نیتریک بدن را افزایش دهد. گردو فواید زیادی دارد و از فواید قلبی و عروقی می توان به کاهش فشار خون ، افزایش جریان خون و کاهش التهاب اشاره کرد.

رژیم غذایی درمان واریس

مرکبات

مرکبات منبع عالی فلاونوئیدها در رژیم غذایی برای واریس است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. فقط از آب میوه استفاده نکنید ، البته فیبر موجود در میوه فواید زیادی دارد.

ماهی چرب

همه ما می دانیم که ماهی قزل آلا و سایر ماهی های چرب دارای اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. وقتی نوبت به گردش خون می رسد ، این به معنای افزایش اکسید نیتریک برای جریان بهتر خون است. همچنین نشان داده شده است که چربی های امگا ۳ از لخته شدن خون جلوگیری می کنند.

ادویه ها

از ادویه جات در رژیم غذایی برای واریس استفاده کنید – این فقط یک بخش عطر و طعم غذا نیست بلکه باعث بهبود گردش خون می شود! مشخص شده است که زردچوبه ، زنجبیل ، دارچین و فلفل کاین رگ های خونی را برای بهبود گردش خون گشاد می کنند. این ادویه ها همچنین دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدان هستند.

میوه برای واریس

بهترین میوه برای واریس حاوی فلاونوئید است که به کاهش کلسترول و فشار خون کمک می کند و همچنین رگ های شما را قوی نگه می دارد. علاوه بر همه اینها ، فلاونوئید همچنین دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدان است و به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کند.

میوه برای واریس

بهترین میوه ها برای واریس عبارتند از:

  • سیب
  • توت سیاه
  • گیلاس
  • بلوبری
  • انگور
  • زیتون سیاه
  • تمشک

برای پیشگیری از واریس از چه غذاهایی دوری کنیم؟

این رژیم غذایی به عملکرد رگ ها کمک می کند، اما چه غذاهایی برای رگهای شما مضر هستند؟ احتمالاً جای تعجب نیست که وقتی صحبت از سلامت گردش خون می شود بهتر است از نمک ، شکر و چربی های ترانس دوری کنید. یا بهتر است کمتر مصرف کنید.

از غذاهایی که باعث احتباس مایعات می شوند خودداری کنید.

زیرا احتباس مایعات باعث فشار بیشتری روی رگها وارد می کند. فشار زیاد به دریچه های مسئول پمپاژ خون آسیب وارد می کند و منجر به جمع شدن خون در داخل رگ و تورم رگ های خونی شود. نمک اضافی را در سفره اضافه نکنید و از گوشت های فرآوری شده با نمک و غذاهای آماده خودداری کنید.

از غذاهایی که منجر به یبوست می شوند خودداری کنید.

زیرا این مسئله باعث تحت فشار قرار دادن رگها می شود ، خصوصا قسمت پایین ساق پا که احتمال بروز رگهای واریسی وجود دارد. دوری از مواردی مانند الکل و ، دوباره ، غذاهای شور به شما کمک می کند تا احتمال کمبود آب بدن که یکی از دلایل عمده یبوست است ، کاهش یابد. با مصرف غذاهای سرشار از فیبر مانند غلات کامل و میوه ، خطر یبوست را کاهش دهید – و نوشیدن مقدار زیادی آب را فراموش نکنید!

از افزایش بیش از حد وزن خودداری کنید.

افزایش وزن باعث می شود که بدن شما برای انجام عملکردهای لازم خود بیشتر فعالیت داشته باشد. وزن اضافه یکی دیگر از عواملی است که فشار بیشتری به پاها وارد می کند و می تواند خطر ابتلا به واریس را افزایش دهد. اطمینان حاصل کنید که از غذاهای سرخ شده و فرآوری شده اجتناب کنید و چربی های ناسالم را با منابع سالم تری مانند آواکادو جایگزین کنید.

کاهش وزن برای پیشگیری از واریس

درمان های اثبات شده برای واریس

داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم دو بهترین گزینه برای جلوگیری از تشکیل رگ های واریسی است. وقتی می خواهید مدتی روی پاهایتان بایستید از پوشیدن کفش های پاشنه بلند خودداری کنید و در صورت امکان پاهای خود را بالاتر از سطح بالا ببرید. یک اونس پیشگیری به ارزش یک پوند درمان است ، بنابراین انجام کاری برای جلوگیری از تشکیل رگ های واریسی بسیار آسان تر از درمان آنها پس از تشکیل واریس است.

جوراب واریس اولین خط دفاعی ما هستند در زمانی که رگ های واریسی گسترش می یابند. می توانید این جوراب ها را به صورت آنلاین یا از داروخانه محلی خود خریداری کنید. در صورت نیاز به جوراب های واریس با کلاس فشاری بالاتر به نسخه پزشک نیاز خواهید داشت. جوراب های واریس با ایجاد فشاراستاندارد و تدریجی روی پاها به حرکت خون در رگ ها کمک می کند.

وقتی واریس شدیدتر باشد ، برای درمان آنها به مداخلات پزشکی نیاز داریم. که شامل اسکلروتراپی برای بستن رگهای مشکل دار ، لیزر درمانی برای واریس ، بستن رگ ها ، فلبکتومی سرپایی برای از بین بردن رگ های واریسی کوچک و جراحی رگ آندوسکوپیک است. در صورت شدید بودن واریس سایر درمان ها با شکست روبرو می شود.

سالم نگه داشتن رگهای خود با اصلاح ساده رژیم غذایی کاری دشوار نیست. نیازی نیست که این رژیم غذایی را برای واریس به طور کامل اجرا کنید ، فقط باید به دنبال راه هایی باشید که برخی از غذاهای فوق را در رژیم غذایی خود بگنجانید. و برای اینکه رگهای شما سالم بمانند ، فکر می کنیم ارزشش را دارد.