توده های سینه

از ديرباز توده های سینه که توسط فرد یا پزشک کشف می گردد، به عنوان يك علامت مهم انواع بيماري هاي پستان، اعم از بيماري هاي خوش خيم و سرطان سینه شناخته شده وهم برای بیمار و هم برای پزشک نگران کننده بودند. در حال حاضر نيز توده های سینه ، از مهمترين علائم سرطان پستان و انواع بيماري هاي خوش خيم سینه هستند. روش های تشخیصی بی شماری جهت تایید خوش خیم بودن توده وجود دارد، ابتدا پزشک از روش‌های غیرتهاجمی و معاینه سینه جهت تشخیص درست استفاده می‌کند. کشف یک توده در سینه می‌تواند از مهم‌ترین رخدادهای ایجادکننده اضطراب در زندگی یک زن باشد و سؤالی که در ذهنشان ایجاد می‌شود این است که آیا احتمال سرطانی شدن توده‌ های خوش‌خیم در آینده وجود دارد یا خیر.

تب گیر نمایندگی فروش محصولات فشاری تووآن  برای کنترل و درمان  لنف ادم و ورم دست و پا بعد از سرطان

توده های سینه

توده های سینه خوش خیم

توده های سینه می توانند خوش خیم باشند. انواع توده های خوش خیم سینه به شرح زیر است:

کیست

کیست‌های پستان نوعی توده‌های سینه هستند که حاوي مايع است و از اتساع بخشي از بافت غددي پستان به وجود می‌آیند. کیست‌ها در ردیف توده‌های شایع پستان قرار می‌گیرند و ممکن است از اندازه‌های کوچک و میکروسکوپی تا اندازه‌های بزرگ و قابل‌ لمس وجود داشته باشند و اغلب آن‌ها در طی دوره‌ی ۲۸ روزه سیکل ماهانه دچار تغییراتی می‌شوند.

نواحی کیستیک معمولاً ازنظر اندازه نوسان دارند. اين توده‌ها در لمس معمولاً متحرك و سفت هستند و حدود مشخصي دارند و ازآنجاکه قوام آن‌ها سفت است، ممكن است در معاينه تشخیص آن‌ها از توده‌های سینه توپر امکان‌پذیر نباشد ممکن است کیست‌ها بدون درد باشند. در مرحله قبل از شروع خونریزی ماهیانه بزرگ‌ تر شده و درد آن‌ها افزایش می‌ یابد. پس از شروع قاعدگی اندازه کیست‌ها کوچک‌تر و درد آن‌ها کمتر می‌شود. گاهی بیمار احساس تیر کشیدن به صورت متناوب یا درد کند را گزارش می کند.

بعضی از خانم ها بیشتر از سایرین استعداد ایجاد کیست دارند. کیست معمولا در هر سنی ممکن است دیده شوند اما در زنان بین ۳۵ تا ۵۰ سال بیشتر دیده می شوند و ممکن است در طی دوره قبل از یائسگی تشدید شود. کیست ها معمولا بعد از یائسگی در صورت عدم استفاده از درمان های جایگزین هورمونی کمتر دیده می شوند و مشاهده کیست در این سنین به بررسی های تخصصی نیاز دارد.

تشخیص کیست یکی از توده های سینه

تشخیص اینکه توده های سینه ، تو پر یا کیستی است، به آسانی با سونوگرافی یا با تخلیه مایع به وسیله سوزن باریک امکان پذیر است

در زنانی که در سنین بعد از یائسگی هستند، ارزیابی کیست از همان ابتدا توصیه می شود. در هرحال، معاینه مجدد برای بررسی عود کیست، ۶-۴ هفته بعد از تخلیه ی کامل کیست انجام می شود. در صورتی که قسمتی از کیست را یک توده توپر تشکیل داده باشد اقدام بعدی نمونه برداری است.

درمان کیست

کیست هایی که توسط التراسونوگرافی تایید شده اند و مشکلی ایجاد نمی کنند را می توان به حال خود گذاشت.

در صورتی که کیست دردناک باشد، تخلیه کیست به منظورکاهش یا ازبین بردن درد انجام می شود.

کیستهایی که درسونوگرافی علائم معمول کیست های ساده را نداشته باشند باید تخلیه شوند.

فیبرو آدنوم

بسیاری از خانمهای جوان، توده های سفتی در پستان خود دارند که از بافت همبندی و غددی پستان تشکیل شده است. بیشتر این توده های سینه در حین خودآزمایی پستان کشف شده و به نام فیبروآدنوم پستان خوانده می شود.

فیبروآدنوم تومورهای متحرک، گرد و با قوام لاستیکی یا غضروفی هستند. این توده های سینه معمولا منفرد هستند، اما در ۱۰-۱۵% از موارد ممکن است متعدد هم باشند. فیبروآدنوم از مرحله بلوغ تا یائسگی ممکن است بروز کند اما در سنین جوانتر شایع تراست و اوج بروز آن ۳۰ سالگی است. معمولا یک زن جوان هنگام استحمام و یا تعویض لباس متوجه وجود این نوع توده می شود. نکته  اینجاست که فیبروآدنوم ها معمولا بدون درد می باشند اما ممکن است قبل از شروع قاعدگی و یا در طول حاملگی دردناک شوند. فیبروآدنوم ها اندازه های متفاوتی دارند اما نکته هم این است که به ندرت بیش از یک یا دو سانتی متر رشد می کنند و سپس در همین اندازه باقی می مانند.

علت بروز فیبرو آدنوم

علت ایجاد فیبرو آدنوم دقیقا مشخص نیست. اما بعضی از محققان تغییرات هورمونی وتحریک استروژنی را عامل ایجاد کننده این گونه توده های سینه می دانند.

تشخیص فیبرو آدنوم

تشخیص قطعی فیبروآدنوم با ترکیبی از معاینه بالینی، سونوگرافی و معاینات سلولی پس از آسپیراسیون با سوزن باریک انجام می شود.

درمان برای فیبرو آدنوم

یک خانم زیر ۳۰ سال با اندازه تومور کمتر از ۳ سانتی متر، به شرط اینکه جزء های پرخطر نباشد هر ۶ماه یکبار باید بررسی شود. دراین مدت اگر فیبروآدنوم رشد کرده باشد بهتر است از پستان خارج شود. در تمام حالاتی که سن فرد بالای ۳۰ سال باشد یا هریک از حالات فوق وجود نداشته باشد، جراحی و خارج کردن ضایعه از پستان توصیه می شود.

به تومورهایی که خیلی بزرگ می شوند اصطلاحا فیبروآدنوم غول آسا گفته می شود. این نوع فیبروآدنوم تمایلی به کوچک شدن یا ثابت ماندن ندارد و دچار رشد افزاینده می شود که در این صورت نیاز به انجام اقدامات درمانی طبق نظر پزشک متخصص است. درمان قطعی، برداشتن فیبروآدنوم به روش جراحی است.

نکته در رابطه با توده های سینه

وجود فیبرو آدنوم در سینه یک خانم، احتمال ابتلا به سرطان پستان را درآن شخص افزایش نمی دهد.

تغییرات فیبروکیستیک

تغییرات فیبروکیستیک گروهی از تغییرات در بافت پستان هستند که در آن پستان دارای کیست هایی است که توسط بافت سفت احاطه شده است.این اختلال که شایع ترین عارضه ی پستان است،  به هیچ ماهیت و بیماری مشخصی، چه از نظر معاینه و آزمایش و چه از نظر میکروسکوپی اشاره نمی  کند. به همین علت به جای بیماری به نام تغییرات فیبروکیستیک نام گذاری شده است.

علائم فیبروکیستیک

نشانه ها به صورت بروز درد و لمس ناهمواری در پستان  است. این ضایعات ممکن است حالت غده غده باشند. در انواع شدید احساس توده های سینه و ناراحتی در پستان همراه با درد وجود دارد که  در زمان قاعدگی تشدید می شود. معمولاْ درد و حساسیت دوطرفه است.

و در مواردی در یک سمت توده های سینه بیشتر است. گاهی بیمار احساس درد مبهم، سنگینی و پری در پستان می کند که معمولاْ پس از شروع قاعدگی کاهش می بابد.

تغییرات فیبروکیستیک به طورکلی در سنین ۵۰-۲۵ سالگی ایجاد می گردند، اما در بیشتر موارد در خانمهای میانسال یافت می شوند و معمولاْ در زمان یائسگی علائم آن از بین می روند، مگر اینکه هورمونهای جایگزینی استفاده شده باشد، در این صورت تا زمان مصرف داروها علائم ادامه خواهند داشت.

راه های کنترل و کاهش علائم فیبروکیستیک

گرچه تغییرات فیبروکیستیک خوش خیم بوده وحائز اهمیت نیستند اما درمان آن و برطرف کردن درد ممکن است دشوار باشد.

دراغلب موارد مدتی پس از قطع درمان، درد و تورم پستان برمی گردد و گاه ممکن است منجر به نگرانی بی مورد در بیمار شود.

راه های درمان

رژیم غذایی مناسب سرطان سینه

نکروز چربی

نكروز به معنی مرگ و ازبین رفتن است و نکروز چربی به معنای تخریب و تجزیه بافت چربی می باشد. نکروز چربي در پستان از تغييرات بافت چربي به دنبال ضربه به پستان ايجاد مي شود.اين ضربه مي تواند در تصادفات، سقوط ها، جراحي ها، عفونت ها و حتي اشعه درماني وارد شده باشد. این صدمه قسمتی از بافت چربی پستان را از بین برده و پس از مدتی بقایای آن همراه با واکنش التهابی بدن منجر به بروز توده های سینه می گردد . به طور معمول اين ضايعه در زنان چاق و زناني با پستان هاي افتاده و بزرگ ديده مي شود.

علائم توده ناشی از نکروز چربی اغلب بدون درد، غیر متحرک و با حدود نامشخص است و ممکن است منجر به فرورفتگی پوست پستان و یا ترشح از نوک آن شود. توده اغلب سطحی است و معمولاْ ضایعه در نواحی مرکزی پستان یعنی زیر هاله پستانی یا اطراف آن است.

تشخیص در معاینه بالینی، نکروز چربی از ضایعات بدخیم قابل تشخیص و تفکیک نیست. در ماموگرافی هم مشخصات توده های بدخیم را نشان می دهد. برای تشخیص ماهیت آن نمونه برداری سوزنی انجام می گردد.

درمان در صورتیکه نمونه برداری وجود نکروز چربی را تایید کرد، دیگر نیاز به اقدام برای عمل جراحی سینه  نیست.

گشادی مجرا و التهاب اطراف مجاری

مجاري اصلي پستان در زير هاله پستان، در جريان تحليل و پسرفت پستان در دوران يائسگي ، كوتاه و گشاد مي شوند و در سنين پس از يائسگي ، مي توانند با علائمي مثل ترشحات نوک پستان، تو كشيدگي نوك پستان و توده قابل لمس در پستان اغلب با قوام سفت يا خميري همراه باشند. این ضایعات کاملاْ خوش خیم هستند و از آنجا که علائمی که در بالا ذکر شد ممکن است در سرطان های پستان نیز دیده شوند، تشخیص نهایی با پزشک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *