نقرس به طور معمول مفاصل متاتارس اول انگشت بزرگ پا را گرفتار می کند که منجر با درد حاد و غیرقابل تحمل می شود‌ مچ پا، قسمت میانی پا و مچ دست نیز به طور مکرر گرفتار می شود.

نقرس اغلب مردان میانسال را مبتلا می کند. خانمها از ابتلا به این بیماری مصون نیستند. معمولا بعد از سن یائسگی این بیماری در خانمها دیده می شود. در کودکان و نوجوانان نادر است و شیوع آن در افرادی که پیوند عضو انجام داده اند بیشتر از جمعیت عادی است.

انواع بیماری نقرس

از نظر زمانی نقرس را به دو دسته تقسیم می کنند : نقرس حاد و نقرس مزمن

حمله حاد نقرس

حمله حاد نقرس یک آرتریت التهابی است که همراه با ورم کردن، قرمزی و گرمی مفصل مبتلا است. در این حالت کریستال های اسید اوریک در فضای مفصلی تجمع می کند و با حمله سلول های ایمنی به این کریستال ها، التهاب مفصل شروع می شود. حمله حاد اغلب در نیمه شب اتفاق می افتد و می تواند به دنبال استرس، مصرف الکل یا بعضی داروها و یا به دنبال یک بیماری دیگر باشد. حمله حاد معمولا حتی بدون درمان در عرض ۳تا ۱۰ روز فروكش می کند و حتی ممکن است حمله بعدی تا ماهها و حتی سالیان بعد روی ندهد. ولی معمولا با گذشت زمان طول مدت هر حمله طولانی تر می شود و فواصل حملات کمتر می گردد.

بیماری نقرس

نقرس مزمن

نقرس مزمن ناتوان کننده ترین شکل نقرس است و باعث آسیب های پایدار به مفاصل و حتی به کلیه می شود ولی با درمان مناسب اغلب مبتلایان به نقرس وارد این مرحله نمی شوند‌.

بعد از چند سال از ابتلا به نقرس ، کریستال های اسید اوریک در بافت های نرم مناطق مختلف بدن جمع می گردد. این تجمعات اغلب در اطراف انگشتان ، در نوک آرنج یا اطراف انگشت شست پا ایجاد می شود. تجمعات اسید اوریک در هر قسمتی از بدن نظیر گوش ، طناب صوتی و به صورت نادر در اطراف طناب نخاعی تواند یافت شود. تجمعات اسید اوریک باعث تخریب استخوان و غضروف و بد شکلی مفصل می شود و به راحتی در تصاویر اشعه ایکس قابل مشاهده است.

علائم نقرس

  • درد: حملات نقرس معمولا با درد شدید و ناگهانی در یک یا چند مفصل شروع می شود و معمولا بیشترین مفصل درگیر، قاعده انگشت شست پا است.
  • ورم : ورم انگشتان دست
  • حساسیت مفصل درگیر: گاهی به قدری مفصل حساس می شود که حتی نمی تواند وزن یک ملحفه را تحمل کند.
  • قرمزی، گرمی و التهاب مفصل

علایم نقرس

مرکز خرید محصولات فشاری تووآن برای درمان ورم دست و پا


تب گیر نمایندگی فروش بهترین محصولات فشاری برای درمان لنف ادم و ورم دست و پا با بهترین کیفیت و تضمین اصالت کالا

مراحل بیماری نقرس

عوامل موثر در بروز بیماری نقرس

عوامل موثر در بروز بیماری نقرس

بعضی از داروها با افزایش میزان اسیداوریک خون باعث افزایش شانس ابتلا به نقرس می شوند.

  1. داروهای دیورتیک ( ادرار آور ): این داروها که در بیماریهایی نظیر فشار خون، ادم و بیماری های قلبی عروقی بکار می روند باعث افزایش خروج مایعات از بدن می شوند و باعث کاهش میزان دفع اسیداوریک از خون شوند.
  2. سالیسیلات ها از جمله آسپرین
  3. سیکلوسپرین ( جهت کاهش فعالیت سیستم ایمنی )
  4. لوودوپا (  درمان پارکینسون )
  5. داروهای شیمی درمانی (  درمان سرطان ها )

عوارض نقرس

عوارض نقرس

تشخیص

  1. تاریخچه حملات مکرر و دردناک مفصلی در قاعده انگشتان شست پا، قوزک پا یا  زانوها
  2. آزمایشات خونی شامل اسیداوریک، گلبولهای سفید، سرعت رسوب گلبولهای قرمز
  3. آزمایشات ادراری: بررسی سطح اسیداوریک
  4. آسپیراسیون سوزنی
  5. مایع مفصل: برای یافتن وجود کریستال های اسیداوریک در مایع
  6. مطالعات رادیولوژیکی: دیدن تجمع اسیداوریک توسط اشعه ایکس

درمان نقرس پا

با انجام مراقبت های پزشکی منظم می توان به راحتی نقرس را کنترل کرد. درمان مناسب می توان از حملات بعدی و عوارض ناشی از آن پیشگیری کرد. عدم درمان مناسب احتمال حملات بعدی را بالا می برد. نقرس درمان قطعی ندارد ولی با مصرف مناسب داروها و رژیم درمانی می توان آنرا کنترل کرد.

  1. دارو درمانی : استفاده از داروها برای کاهش اسید اوریک سرم و افزایش دفع نمک های اورات
  2. کورتیکواستروئیدها ضد التهاب ها، ضد دردها و ضد تب ها: ضد التهاب ها و داروهای مسکن در بهبود سریعتر علائم کمک کننده است.
  3. جراحی : برداشتن توفی های نقرسی به روش جراحی (هنگامی که این توفی هو باعث فرسایش پوست و یا باعث نارسایی های مکانیکی شود)
  4. تعویض کامل مفصل

درمان نقرس

درمان طبی در طول دوره حاد نقرس

نقرس و رژیم غذایی

تغییر رژیم غذایی: تغییر رژیم غذایی در نقرس کمک کننده است ولی هرگز نمی تواند جانشین درمان دارویی باشد.

هدف اولیه از تغییر رژیم غذایی کاهش دادن  میزان اسیداوریک موجود در خون است. هدف بعدی، محدود کردن میزان پورینی است که توسط غذا وارد بدن می شود.

برای کاستن غلظت اسیداوریک در خون لازم است بیماران نقرسی در روز حداقل دو لیتر آب بنوشند و سپس این میزان را به سه لیتر افزایش بدهند. (یعنی ۸ تا ۱۲ لیوان در روز) ، کاهش آب بدن بخصوص ور ماههای تابستان و زمانی که فرد تعریق شدید دارد باعث حملات نقرس می شود.

نقرس و رژیم غذایی

مصرف الکل به خصوص شراب و آبجو در این بیماران مضر است  باعث حملات نقرس می شود.

محدود کردن میزان مصرف غذاهای پورین دار شامل ماهی کولی، جگر، ساردین، دل و قلوه، قارچ ها، نان قندی و عدس

توصیه های غذایی که در بیماری نقرس باید به آن توجه کنید :

نقرس و ورزش

انجام تمرینات ورزشی و داشتن اندام مناسب همیشه در بیماران مفصلی سودمند است. اگر کسی برنامه درمانی مناسبی داشته باشد می تواند به انجام فعالیتهای ورزشی ادامه دهد اما در طول یک حمله نقرسی، استراحت دادن به مفصل مهم است تا میزان التهاب و تورم کم شود. بعد از اینکه التهاب مفصل از بین رفت، ورزشهای تدریجی در مفصل مربوطه می تواند موجب بازیافتن قدرت عضلات اطراف مفصل و بهبود میزان حرکت مفصل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *