بارداری برای افراد مبتلا به اندومتریوز دشوارتر است. با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به اندومتریوز باردار می شوند و بچه های سالمی به دنیا می آورند.

این مقاله تاثیر بارداری بر علائم آندومتریوز را مورد بحث قرار می دهد. همچنین بررسی می کند که آیا داشتن اندومتریوز در دوران بارداری خطر عوارض را افزایش می دهد یا خیر.

آیا اندومتریوز در بارداری خطرناک است ؟

بارداری برای هر فرد مبتلا به اندومتریوز اثرات متفاوتی دارد. برخی از افراد ممکن است متوجه شوند که باردار شدن علائم آندومتریوز را تسکین می دهد، زیرا آنها دیگر پریود نخواهند شد.

افزایش سطح هورمون پروژسترون در دوران بارداری نیز ممکن است علائم را بهبود بخشد.

تحقیقات نشان داده است که پروژستین، که نسخه مصنوعی پروژسترون است، درد آندومتریوز را برای حدود ۹۰ درصد از زنان کاهش می دهد. پروژستین یک درمان استاندارد برای اندومتریوز است.

 

پروژسترون طبیعی بدن ممکن است برای برخی افراد اثرات مشابهی با پروژسترون داشته باشد، اما همه مبتلایان به اندومتریوز متوجه نمی شوند که علائم آنها در دوران بارداری بهبود می یابد.

در واقع، بارداری می تواند برخی از علائم اندومتریوز را بدتر کند. به دلیل اینکه رحم در حال رشد ممکن است فشار یا کشش بیشتری روی نواحی موجود آندومتریوز وارد کند.

یکی دیگر از عواملی که ممکن است علائم آندومتریوز را در دوران بارداری بدتر کند، افزایش هورمون استروژن است که می تواند باعث ایجاد ضایعات بیشتر آندومتریوز شود.

حتی اگر بارداری باعث تسکین علائم آندومتریوز شود ، علائم آن احتمالاً پس از شروع دوباره قاعدگی فرد پس از بارداری عود می کند، اگرچه شیردهی می تواند آن را بیشتر به تاخیر بیندازد.

یک بررسی در سال ۲۰۱۸ بیان می کند که زنان نباید بارداری را به عنوان یک استراتژی برای مدیریت یا درمان اندومتریوز بدانند. بارداری آندومتریوز را درمان نمی کند.

هیچ آزمایش نظارتی یا درمان خاصی برای افرادی که باردار هستند و آندومتریوز دارند فراتر از آنچه پزشکان معمولا در دوران بارداری ارائه می دهند وجود ندارد.

کسانی که با آندومتریوز باردار شدند

با این حال، ابتلا به اندومتریوز ممکن است خطر عوارض زیر را اندکی افزایش دهد:

کسانی که با آندومتریوز باردار شدند

 

۱. پره اکلامپسی

نتایج یک مطالعه مبتنی بر جمعیت در دانمارک در سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که زنان باردار مبتلا به آندومتریوز بیشتر در معرض خطر ابتلا به پره اکلامپسی هستند.

علائم پره اکلامپسی عبارتند از:

  • فشار خون بالا
  • ورم صورت
  • سردرد
  • مشکل در بینایی یا تغییر در بینایی
  • درد زیر دنده ها

فردی که در دوران بارداری علائم پره اکلامپسی دارد باید با پزشک مشورت کند. پزشک همچنین علائم این وضعیت را در ملاقات های معمول بارداری بررسی می کند.

حتما بخوانید : علائم پره اکلامپسی در بارداری چیست و چگونه درمان می شود؟ 

۲. جفت سرراهی

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که ابتلا به اندومتریوز در دوران بارداری می تواند خطر جفت سرراهی را افزایش دهد.

جفت سرراهی زمانی است که جفت در بخش پایینی رحم قرار می گیرد و تا حدی یا به طور کامل دهانه رحم را می پوشاند. جفت سرراهی ممکن است جنین و مادر را در هنگام زایمان به خطر بیندازد.

عوارض آندومتریوز

 

فرد مبتلا به جفت سرراهی معمولاً به زایمان سزارین نیاز دارد.

علامت اولیه جفت سرراهی خونریزی واژینال قرمز روشن است. هر فرد حامله ای که این را تجربه می کند باید با پزشک خود صحبت کند.

۳. زایمان زودرس

تحقیقات نشان می دهد که ابتلا به اندومتریوز ممکن است خطر زایمان زودرس را افزایش دهد و زمانی بروز می کند که نوزاد قبل از هفته ۳۷ بارداری متولد می شود.

۴. زایمان سزارین

طبق تحقیقات، ابتلا به اندومتریوز ممکن است احتمال نیاز به زایمان سزارین را افزایش دهد.

در زایمان سزارین از یک روش جراحی در ناحیه شکم برای خارج کردن نوزاد در صورت عدم امکان زایمان طبیعی استفاده می شود. اگر زایمان طبیعی برای مادر یا نوزاد ناامن باشد، پزشکان ممکن است زایمان سزارین را انجام دهند.

حتما بخوانید : مراقبت های بعد از زایمان سزارین و زایمان طبیعی

۵. سقط جنین

بر اساس یک بررسی سیستماتیک در سال ۲۰۱۷، ابتلا به اندومتریوز ممکن است خطر سقط جنین را تا ۸۰ درصد افزایش دهد.

کمردرد، گرفتگی عضلات یا خونریزی در دوران بارداری ممکن است نشان دهنده سقط جنین باشد. افراد باردار در صورت مشاهده هر یک از این علائم باید با پزشک خود مشورت کنند

درمان ایمن اندومتریوز در دوران بارداری

بسیاری از افراد از درمان های هورمونی برای مدیریت اندومتریوز استفاده می کنند که فقط شامل قرص های پروژسترون، قرص های ترکیبی حاوی استروژن و پروژسترون و دستگاه های داخل رحمی (IUD) می شود.

روش جدید درمان آندومتریوز

 

در هنگام مصرف قرص های ضد بارداری پروژسترون یا ترکیبی از قرص های ضد بارداری هیچ آسیبی به مادر یا جنین وارد نمی شود، اما به طور کلی این گزینه ها نباید در دوران بارداری استفاده شوند. IUD ها منبع مطمئنی برای استفاده در دوران بارداری نیستند.

این بیماری را می توان با لاپاراسکوپی و برداشتن ضایعات آندومتریوز مدیریت کرد. پزشکان تنها در صورت اورژانس بودن جراحی در دوران بارداری این عمل را انجام خواهند داد.
افراد باردار مبتلا به اندومتریوز می توانند علائم خود را با خیال راحت مدیریت کنند:

  • مصرف مسکن های بدون نسخه با تایید پزشک یا ماما
  • انجام ورزش های ملایم، یوگا یا حرکات کششی برای کاهش کمردرد
  • استفاده از پدهای گرم کننده یا حمام گرم برای کاهش گرفتگی عضلات ( نباید به طور مستقیم روی رحم قرار داده شود)
  • خوردن غذاهای سرشاراز فیبر برای کاهش علائم روده

اندومتریوز می تواند سایر قسمت های بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

ضایعات اندومتریوز به چرخه قاعدگی پاسخ می دهند، به این معنی که این بافت نیز هر ماه ضخیم شده و تجزیه می شود یا خونریزی می کند. با این حال، نمی تواند از واژن خارج شود، بنابراین خون در بدن محبوس می شود و باعث درد، التهاب و سایر علائم می شود.

آندومتریوز همچنین ممکن است باعث چسبندگی لگن شود، جایی که بافت‌های لگن به هم می‌چسبند.

آندومتریوز و بارداری چه علائمی دارند

 

برای اندومتریوز چه زمانی با پزشک تماس بگیرید

بسیاری از افراد مبتلا به آندومتریوز با کمک پزشک خود ، بارداری و زایمان ایمن دارند.

اگرچه برخی از افراد در دوران بارداری و در حین شیردهی کاهش علائم خود را تجربه می کنند، برخی دیگر متوجه می شوند که علائم آنها یکسان باقی می ماند یا بدتر می شود.

برای افراد ضروری است که با پزشک در مورد نحوه مدیریت علائم آندومتریوز در دوران بارداری صحبت کنند، زیرا بسیاری از گزینه های درمان سنتی در این زمان ایمن نیستند.

اندومتریوز به ندرت خطر بروز عوارض در دوران بارداری و زایمان را افزایش می دهد، اما پزشک می تواند بهترین راه را برای مدیریت این بیماری تجویزکند. هر کسی که علائم یک عارضه را دارد باید با پزشک خود مشورت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *