با این وجود ، نوجوانان ممکن است نگران باشند که تغییرات پستانهای آنها در دوران بلوغ به دلیل سرطان سینه است. برای رفع این نگرانی ها ، آنها باید سینه های خود را برای این تغییرات کنترل کنند و برای آرامش خاطر با پزشک خود صحبت کنند.

نوجوانان باید بدانند که تغییرات سینه هیچ چیز ترسناکی نیست و بعید است به معنای سرطان پستان باشد.

حقایق سریع در مورد سرطان سینه در نوجوانان:

  • در واقع بروز این بیماری در این گروه سنی ناشناخته است.
  • این بیماری فقط با علائم قابل تشخیص یا رد کردن نیست.
  • از آنجا که در نوجوانان بسیار نادر است ، هیچ آمار معتبری از میزان بقا آنها وجود ندارد.

حتما بخوانید : درجه بندي سرطان سینه و آشنایی کامل با علائم سرطان سینه

بروز سرطان سینه در دختران جوان

تغییرات دوران بلوغ می تواند برای هر جوانی ترسناک باشد. زنان جوان برای اولین بار سینه آنها رشد می کند و ممکن است به ظاهر و احساس خود عادت نکنند و این می تواند دلیل نگرانی برای سرطان سینه در نوجوانان است.

رشد سینه معمولا به صورت توده ای در زیر نوک سینه شروع می شود ، که ممکن است نگرانی های زیادی را برای نوجوانان در مورد سرطان سینه ایجاد کند. این جوانه های سینه ممکن است حساس هم باشند و باعث نگرانی فرد شوند.

والدین و پزشکان باید به نوجوانان در مورد رشد طبیعی سینه اطمینان دهند ، زیرا رشد پستان تجربه جدیدی است و می تواند ناراحت کننده باشد.

علائم سرطان سینه در دختران

 

گرچه نادر است ، اما  امکان ابتلا به سرطان سینه در نوجوانان وجود دارد. سرطان پستان ، مانند همه سرطان ها ، هنگامی اتفاق می افتد که سلول های طبیعی رشد و تقسیم نادرستی را آغاز کنند. با گذشت زمان ، این رشد می تواند باعث ایجاد توموری شود که به بافت سالم آسیب می رساند و ممکن است به سایر نواحی بدن گسترش یابد.

حدود ۱۲ درصد از زنان در طول زندگی خود به سرطان پستان مبتلا می شوند. با این حال ، مهمترین عامل خطر ابتلا به سرطان سینه سالمند بودن است. تغییرات ژنتیکی و سلولی با گذشت زمان می تواند احتمال رشد غیر معمول سلول ها در پستانها را افزایش دهد. بنابراین ، زنان جوان با خطر بسیار کمتری مواجه هستند.

زنان جوانی که به سرطان پستان مبتلا می شوند معمولا دارای تومورهایی تهاجمی با رشد سریعی هستند. سرطان آنها همچنین ممکن است برای گیرنده های هورمونی منفی باشد که احتمال زنده ماندن را افزایش می دهد.

علاوه بر این در سرطان سینه در نوجوانان ، دختران ممکن است قبل از اقدام به درمان بیشتر صبر کنند ، به این معنی که پیش آگهی سرطان سینه در آنها معمولا وخیم تر از زنان مسن است.

سرطان سینه در نوجوانان چقدر شایع است؟

حتی در زنان بزرگسال جوان ، احتمال ابتلا به سرطان پستان بسیار کم است. کمتر از ۵ درصد سرطان های پستان در زنان زیر ۴۰ سال رخ می دهد. در سن ۳۰ سالگی ، خطر ابتلا به سرطان پستان ۰.۴۴ درصد است. کمتر از ۲۵ مورد سرطان پستان در سال در زنان در هر گروه سنی زیر ۳۰ سال وجود دارد. در این میان سرطان سینه در نوجوانان ، این رقم نزدیک به صفر است.

سرطان سینه در دختران جوان

 

این آمار به این معنی است که مشکلات مربوط به سینه ها تقریباً به دلایل دیگری وجود دارد و اینها فقط در شرایط طبیعی به وجود می آیند.

دلایل رشد توده در سینه یک نوجوان عبارتند از:

فیبروآدنوما

فیبروآدنوم تومور خوش خیم پستان است. این توده ها در زنان ۲۰ تا ۳۰ ساله رایج است و به سرطان تبدیل نمی شوند. مرزهای آنها واضح است و اندازه آنها از بسیار ریز تا چند اینچ محدوده دارد. آنها کمی خطر ابتلا به سرطان سنه در نوجوانان را افزایش می دهند.

فیلودهای سیستوسارکوم

فیلودها تومورهایی هستند که سریع رشد می کنند ، اما تقریباً همیشه خوش خیم هستند. آنها بسیار نادر هستند ، اما در ۱۰ درصد موارد ، می توانند به نواحی دیگر بدن گسترش پیدا کنند. بنابراین زنان مبتلا به این تومورها ممکن است برای برداشتن آنها اقدام کنند.

کیست پستان

کیست های کوچکی که در بافت سینه رشد می کنند ، شبیه جوش های زیر پوست هستند. بعضی از خانم ها پستان فیبروکیستیک دارند ، به این معنی که سینه آنها کیست های زیادی دارد و ممکن است به صورت موج دار احساس شوند.

توده های سینه

 

انواع سرطان پستان

سرطان سینه در نوجوانان مانند زنان مسن  ، می توانند انواع مختلفی از بیماری را شامل شود . شایع ترین آنها عبارتند از:

سرطان سینه درجا

درجا یعنی سرطانی که تنها در ناحیه سینه است. این سرطان ها آسان تر درمان می شوند و کمتر کشنده هستند.

متداول ترین سرطان های درجا شامل سرطان مجاری و کارسینوم لوبولار است. سرطان مجاری یک سرطان غیرتهاجمی است که گاهی اوقات پیش سرطان یا مرحله ۰ سرطان پستان نامیده می شود. سرطان لوبولار در مجاری شیر رشد می کند و به طور معمول گسترش نمی یابد.

سرطانهای مهاجم سینه

سرطانهای مهاجم سینه نوعی سرطان سینه در نوجوانان است که می تواند گسترش یابد و به طور بالقوه ریه ها ، مغز ، کبد و سایر اندام های حیاتی را تحت تأثیر قرار دهد. به احتمال زیاد کشنده هستند ، به ویژه اگر به موقع درمان نشوند. اشکال تهاجمی کارسینوم لوبولار و هم سرطان مجاری سینه وجود دارد.

انواع سرطان سینه در زنان

 

سرطان های غیر رایج سینه

سایر سرطان های پستان به مراتب کمتر دیده می شوند. آنها عبارتند از:

  • سرطان پستان التهابی ، که ممکن است باعث تورم یا قرمز شدن پستانها شود.
  • بیماری پاژه نوک سینه ، که از پستانها به نوک سینه و آرئول گسترش می یابد.
  • آنژیوسارکوم یا سرطان که از عروق خونی یا لنفاوی شروع می شود و به پستانها منتقل می شود.
  • تومورهای فیلود که به سرطان تبدیل می شوند.

علائم سرطان سینه در نوجوانان

طبق دستورالعمل های فعلی برای سرطان سینه باید از سن ۴۰ سالگی برای غربالگری به پزشک مراجعه کنید.

با این حال ، لازم است در سرطان سینه در نوجوانان که علائم غیرمعمول را تجربه می کنند یا هر گونه تغییر در پستان را مشاهده می کنند ، با پزشک خود صحبت کنند.

حدود ۹۰ درصد توده های سینه به دلیل سرطان نیست. توده های سرطانی معمولا سخت هستند و دارای مرزهای نامنظم و متحرک هستند.

سرطان سینه در دختران

 

علائم رایج سرطان سینه در نوجوانان عبارتند از:

  • یک توده یا توده هایی در سینه
  • تورم غدد لنفاوی زیر بغل یا گردن
  • تغییرات غیرمعمولی در اندازه ، شکل یا تقارن سینه ها
  • تغییرات در پوست سینه یا نوک پستان ها
  • ترشح از نوک پستان که مربوط به قاعدگی ، بارداری یا شیردهی نباشد
  • سینه ای که قرمز یا متورم به نظر می رسد
  • چروک یا فرورفتگی پوست سینه
  • جوش های خارش دار و پوسته پوسته شده بر روی سینه
درمان لنف ادم و رهایی از ورم دست و پا بعد از سرطان

تب گیر، نمایندگی فروش گن فاجات Fajate کلمبیا مرکز خرید انواع گن بعد از جراحی زیبایی و لاغری با گارانتی اصالت کالا

افرادی که در معرض چندین عامل خطر برای ابتلا به سرطان سینه دارند ممکن است آسیب پذیرتر باشند. این عوامل عبارتند از:

  • داشتن جهش در ژن های BRCA1 یا BRCA2
  • داشتن چندین خویشاوند که به سرطان پستان یا تخمدان مبتلا شده اند
  • فعال نبودن یا چاقی یا اضافه وزن
  • قرار گرفتن در معرض اشعه
  • مصرف استروژن درمانی یا قرص های کنترل بارداری هورمونی
  • نوشیدن زیاد الکل
  • سیگار کشیدن

علائم سرطان سینه

تفاوت سرطان پستان و رشد طبیعی سینه

رشد طبیعی پستان می تواند به سرطان پستان شباهت داشته باشد و نمی توان تشخیص داد که چه چیزی طبیعی است و چه چیزی بر اساس مقایسه علائم نیست.

رشد طبیعی پستان معمولا از یک الگوی پیروی می کند. با توده هایی به اندازه نیکل در زیر هر نوک پستان شروع می شود و سینه ها به تدریج از این توده ها رشد می کنند.

نرخ زنده ماندن از سرطان سینه در دختران

به طور کلی نرخ زنده ماندن از سرطان سینه با درمان سریع آن افزایش می یابد. این امر به ویژه در مورد سرطان های غیر تهاجمی پستان و سرطان های پستان که به سایر نواحی بدن گسترش نیافته اند ، صادق است.

درمان ها اغلب شامل شیمی درمانی ، پرتودرمانی ، دارو ، جراحی یا ترکیبی از این موارد است.

علائم سرطان سینه در نوجوانان

 

خودآزمایی سرطان سینه

خودآزمایی پستان برای بررسی وجود توده و سایر تغییرات می تواند به زنان در تشخیص علائم اولیه سرطان کمک کند.

آگاهی از داشتن احساس طبیعی در سینه های شما مهمتر از جستجوی تغییرات خاص در سینه است. تغییر در شکل یا بافت آنها ، یک توده جدید یا تغییر قابل توجه دیگر می تواند نشانه یک مشکل ، از جمله سرطان باشد.

زنان همچنین باید برای معاینات منظم سینه به پزشک مراجعه کنند. کسانی که در معرض خطر بالای سرطان پستان هستند ممکن است نیاز به ماموگرافی سالانه داشته باشند ، اگرچه نوجوانان تقریباً هرگز در این گروه قرار نمی گیرند.

حتما بخوانید : علائم سرطان سینه – کاملترین روشهای غربالگری ، خودآزمایی و معاینه پستان

چه موقع برای سرطان سینه در نوجوانان به پزشک مراجعه کنیم

تأخیر در درمان می تواند شانس زنده ماندن را کاهش دهد زیرا ممکن است باعث گسترش سرطان سینه شود. دخترانی که نگران سینه خود هستند باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند ، حتی اگر سرطان پستان در نوجوان نادر باشد.

فکر سرطان سینه می تواند ترسناک باشد ، به خصوص برای دخترانی که در سن رشد هستند. با این حال ، دلیلی برای نگرانی نوجوانان در مورد سرطان پستان وجود ندارد. به جای نگرانی ، یک استراتژی بهتر اتخاذ یک سبک زندگی سالم است که به محافظت در برابر سرطان پستان در آینده کمک کند.

یک پزشک می تواند به دختران و زنان جوان کمک کند تا خطرات فردی خود را تشخیص دهند و به درک آنها از علائم غیرمعمول پستان کمک کنند.

source: What you should know about breast cancer in teens

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *