شیمی درمانی در سرطان سینه

استفاده از داروهای شیمی درمانی ضد سرطان یکی از روشهای درمان سرطان سینه است. بایستی دانست که شیمی درمانی سرطان سینه به منظور درمان مؤثر و مبارزه قدرتمندانه با سرطان پستان، کاهش احتمال بازگشت آن و یا جلوگیری از بروز سرطان های بعدی، مؤثرترین درمانی است که در حال حاضر در ترکیب با جراحی و پرتو درمانی وجود دارد.

شیمی درمانی برای سرطان سینه به چند منظور به کار می رود: کوچک کردن تومور قبل از عمل، کاهش خطر عود بیماری بعد از عمل، کاهش خطر متاستاز از طریق کشتن سلول هایی که ممکن است از نقطه اصلی سرطان به نقاط دیگر حرکت کرده باشند.

داروهای مورد استفاده برای معالجه سرطان پستان را می توان به چند دسته تقسیم کرد: برخی از آنها رشد سلولهای سرطانی را دچار وقفه می سازند، در حالیکه بعضی دیگر از تکثیر آنها جلوگیری می کنند، برخی از این داروها نیز به پروتئین های سلولهای سرطانی چسبیده و سلولهای سرطانی را برای سیستم ایمنی مشخص و نشاندار می کند و منجر به واکنش سیستم ایمنی نسبت به آنها می گردند. در صورتی که سلول های سرطانی از ناحیه اولیه به مناطق دیگر بدن منتشر شده باشند، این داروها می توانند باعث از بین رفت آنها در تمام نقاط شوند. به این ترتیب شیمی درمانی احتمال گسترش سرطان به سایر نقاط بدن و بازگشت تومور در محل عمل و سایر مناطق را کاهش می دهد.

داروهای شیمی درمانی

داروهای شیمی درمانی

زمانی پزشکان تعداد داروهای کمی برای درمان سرطان در اختیار داشتند. اما امروزه تعداد زیادی از انواع داروهای ضد سرطان در اختیار آنها قرار دارد. پزشکان اغلب برای درمان سرطان پستان از ترکیب داروها استفاده می کنند، هنگامی که سرطان ویژگیهای متمایزی ندارد، ترکیب داروهای مختلف می تواند همه سلولهای سرطانی را مورد هدف قرار دهد. استفاده از داروهای ترکیبی همچنین می تواند احتمال مقاوم شدن سرطان را در برابر یک درمان خاص کاهش دهد. بر این اساس داروها ممکن است به صورت های گوناگون مورد استفاده قرار گیرند که از نظر تعداد دفعات تجویز، مقدار تجویز و یا نوع ترکیب داروها متفاوت است.

مقاله آگاهی از سرطان سینه   (ویدئو) را برای آگاهی بیشتر مطالعه کنید.

متخصصین شیمی درمانی بر اساس ویژگی های تومور شامل سایز و محل تومور، مرحله بیماری، تهاجمی بودن تومور، میزان گسترش آن در بدن، سن بیمار، مرحله یائسگی  و وضعیت سلامت هر فرد، بهترین ترکیب دارویی را انتخاب خواهند کرد تا به کمک این روش بتوانند تا آنجا که ممکن است سلول های سرطانی را بدون آسیب زیاد به سلولهای طبیعی از بین ببرند.

عموماً شیمی درمانی در درمان سرطان پستان چند هفته  پس از عمل جراحی آغاز می گردد به این نوع شیمی درمانی ادجوانت گفته می شود. این کار به سلول های سرطانی باقی مانده از جراحی فرصت رشد دوباره را نمی دهد.

فروشگاه تب گیر نمایندگی فروش محصولات فشاری تووآن برای کنترل و درمان لنف ادم و ورم دست و پا بعد از سرطان

شیمی درمانی نئوادجوانت

گاهی انجام شیمی درمانی به عنوان اولین مرحله درمان سرطان و قبل از عمل جراحی پیشنهاد می گردد که به آن شیمی درمانی نئوادجوانت گفته می شود. در این موارد، هدف از انجام شیمی درمانی، رساندن داروهای ضد سرطان به تمام قسمت های بدن و خصوصاً بافت ظاهراً سالم پستان مبتلا (محل هایی که ممکن است سلول های سرطانی به آن رسیده باشند) است. بیمارانی که تومورهای پستانی خیلی بزرگ دارند به طوری که جراح در خارج نمودن تمام بافت سرطانی حتی با انجام ماستکتومی نیز دچار مشکل شود یا افرادی که آنها اندازه تومور نسبت به اندازه پستان است و خواهان جراحی حفظ پستان می باشند، کاندید دریافت شیمی درمانی نئوادجوانت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *