آیا این عالی نیست که لباس جدیدی داشته باشید که اعتماد به نفس شما را افزایش دهد؟ هنگامی که آن لباس نو را می پوشید، با آن با احتیاط رفتار می کنید. حال، اگر روزی بفهمید که یکی از دکمه های لباس گم شده، چه کار می کنید؟ آنرا تعمیر می کنید یا اصلا کاری با آن ندارید؟ در واقع، مراقبت از پستان ها، همانند مواظبت لباس است. برای سالم ماندن، نیاز داریم تا به سلامتی پستان ها توجه بیشتری کنیم. در هنگ کنگ یکی از غالب ترین سرطان ها، سرطان سینه است که زنان را تحت تاثیر قرار می دهد.

این سرطان، سومین عامل مرگ بعد از سرطان

ریه و سرطان روده در میان زنان است.

در دو دهه پیش، میزان شیوع سرطان پستان، روند رو به رشدی داشته است. در هر سال از ده سال گذشته، ۲۰۰۰ مورد جدید از سرطان پستان گزارش شده و همچنین چهارصد تا پانصد زن بخاطر این بیماری مرده اند. در حقیقت، احتمال ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن، بیشتر می شود.

حتما بخوانید : انواع سرطان سینه

عوامل موثر در بروز سرطان سینه

عوامل زیر می تواند احتمالا ذر بروز سرطان سینه موثر باشند از جمله :

  • سابقه خانوادگی
  • داشتن سابقه سرطان
  • شروع پریود در سنین پایین ( قبل از دوازده سالگی )
  • یائسگی دیررس ( بعد از پنجاه و پنج سالگی )
  • نداشتن فرزند یا تولد اولین فرزند پس از سن سی سالگی
  • سابقه پرتو درمانی در ناحیه قفسه سینه قبل از سن سی سالگی
  •  استفاده از قرص های ضد بارداری
  • سابقه قبلی سرطان سینه، سرطان تخمدان، سرطان آندومتر
  • درمان برای جایگزینی هورمون ها می تواند در افزایش احتمال ابتلا به سرطان پستان دخیل باشد.

ولی این احتمال بعد از توقف استفاده از آنها به تدریج کاهش می یابد. احتمال ابتلا به سرطان پستان با شیوه زندگی افزایش می یابد مانند چاقی، مصرف الکل، عدم انجام ورزش های فیزیکی و عدم شیردهی.

تاثیر سابقه خانوادگی در سرطان پستان

سابقه خانوادگی در سرطان سینه یکی از عمده ترین فاکتور های خطر است. اگر تعداد زیادی از بستگان یک زن دچار سرطان سینه شده باشند و همچنین بستگان مبتلا با آن زن نسبت نزدیکی داشته باشند برای مثال، مادر و یا خواهر. در نتیجه، احتمال ابتلا به سرطان بسیار افزایش می یابد. اگر بستگان در سنین پایین دچار این سرطان شده باشند احتمال ابتلا بیشتر هم می شود. بعضی از سرطان های پستان خانوادگی به دلیل جهش ژنی خاصی است که به ارث رسیده است. این جهش ژنی، احتمال ابتلا به سرطان پستان و تخمدان را افزایش می دهد. هرچند در کشور های اروپایی، میزان کمی از موارد سرطان پستان بخاطر جهش ژنی بوده است. در هنگ کنگ، آزمایشات ژنتیکی برای احتمال ابتلا به سرطان پستان هنوز رایج نیست.

غربالگری سرطان پستان

در حال حاضر، رایج ترین روش غربالگری سرطان پستان ، ماموگرافی است. شواهد گویای آنست که در بعضی از کشور های اروپایی که در آنها برنامه سازمان یافته ای برای غربالگری سرطان سینه نوشته شده است. میزان مرگ و میر توسط سرطان پستان کاهش یافته است. هرچند در حال حاضر در هنگ کنگ مدارک ناقصی وجود دارد که توصیه هایی مخالف غربالگری ماموگرافی رایج به جامعه زنان ارائه می دهد. زنانی که بیشتر در خطر ابتلا به سرطان پستان هستند باید با پزشک مشورت کنند و طی این گفتگو دریابند که آیا لازم است که به غربالگری بپردازند یا نه؟ درمان ماموگرافی در یافتن سرطان پستان ، صد درصد دقیق نیست، بنابراین زنان در هر سنی باید بخوبی از خودشان مراقبت کنند و همیشه از وضعیت پستان ها آگاه باشند.

ماموگرافی

در این آزمون غربالگری، با استفاده از اشعه ایکس با دوز کم. به جستجو سرطان های پستان زودرس بدون علامت می پردازند. بطوریکه با تشخیص های زودهنگام و درمان موثر می توان از پیشرفت بیماری و در نتیجه پیشرفت مرگ و میر جلوگیری کرد. در طی معاینه ماموگرافی، یک رادیوگراف از پستان ها از دو زاویه مختلف با قرار دادن پستان بین دو صفحه، عکس می گیرد.

علایم سرطان سینه

آگاهی از شرایط پستان یعنی اینکه در هنگام حمام، پوشیدن لباس و یا خوابیدن در پستان خود چه احساسی دارید و آنها چگونه به نظر می رسند و اینکه آیا تغییرات پستان با توجه به چرخه قاعدگی است یا خیر؟

حتما بخوانید : علائم سرطان سینه – غربالگری , خودآزمایی و معاینه پستان

با آگاهی از شرایط پستان می توان تغییرات غیرعادی را سریعا تشخیص داد و برای درمان اقدام کرد. زنان در سن بارداری متوجه تغییر در سینه هایشان می شوند که بخاطر چرخه قاعدگی است. قبل از دوره قاعدگی، سینه ها به نظر متورم، حساس و نامناسب به نظر می رسند. این ها تغییرات عادی فیزیولوژیکی هستند که بعد از قاعدگی از بین می روند. تغییرات غیر عادی سینه به یک وضعیت غیر عادی و مداوم تبدیل خواهد شد.

این وضعیت شامل :

  • تغییرات در شکل، اندازه
  •  ایجاد غده یا متورم شدن تمامی قسمت های پستان یا زیر بغل
  • سفت شدن پستان یا درد زیر بغل
  •  کم رنگ یا چروک شدن پوست پستان
  • فرو رفتگی نیپل ( که نوک پستان به داخل می رود )
  • خونریزی یا خارج شدن ترشحات و یا متورم شدن نیپل

همچنین ترشحات نیپل نیز می تواند یکی دیگر از دلایل وقوع سرطان پستان باشد. این بدین معنی نیست که حتما سرطان وجود دارد. حاملگی، شیر دهی، پاپیلومای داخل مجرایی، اکستازی مجاری پستان، مشکلات هورمونی، دارو ها و … تمامی احتمالات برای ایجاد ترشحات از نیپل هستند. هنگامی که نیپل دچار ترشح می شود، رنگ ترشحات را مشاهده کنید. بررسی کنید که آیا خون آلود است یا خیر؟ آیا یکی از پستان ها را تحت تاثیر قرار داده یا هر دو را؟ و اینکه آیا همراه با غده یا سایر تغییرات غیر عادی است یا نه؟ و بلافاصله بدنبال درمان بگردید.

سرطان سینه درد دارد ؟

هرچند درد در پستان یکی از علائم سرطان پستان است ولی این درد ممکن است از عوامل دیگری نیز ناشی شود از جمله تورم قبل از قاعدگی مداوم، پوشیدن سوتین نامناسب، التهاب یا عفونت پستان، شرایط فیبروکیستیک، صدمه و یا سوزش در ناحیه غضروف ها و قفسه سینه و غیره… بنابراین، اگر درد سینه ناشناخته دارید، و مخصوصا اگر مداوم است باید به سرعت به دنبال راهی برای درمان بگردید.

درمان لنف ادم و رهایی از ورم دست و پا بعد از سرطان

پیشگیری از سرطان پستان

جدا از مبحث مراقبت از پستان ها با توجه به شواهد تحقیق، داشتن شیوه زندگی سالم، به همراه وزنی مناسب و مداوم، حداقل نیم ساعت ورزش روزانه، پرهیز کردن یا کم کردن مصرف الکل، مصرف مضاعف میوه و سبزیجات، محدود کردن مصرف غذاهای پر کالری، پر قند و با چربی بالا می تواند باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان پستان شود و همچنین باعث می شود تا در سنین جوانی بچه دار شوید و او را شیر بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *